Australian Zoo

Trip End May 06, 2011

Flag of Australia  , Queensland,
Sunday, October 31, 2010

Hallo!

Zoals beloofd zou ik een apart verhaal maken over de Australian Zoo van Steve Irwin, de dierentuin met de bijnaam "Home of the Crocodile Hunter". Door het gebrek aan internet heeft dit iets langer op zich laten wachten, maar beter laat dan nooit toch?
Helaas is de grote ster van de show er niet meer. Iedereen kan zich vast nog wel zijn onfortuinlijke lot herinneren.

De dierentuin is altijd al in handen geweest van de familie Irwin. Ergens in de jaren 90 heeft Steve het van zijn vader overgenomen en pas toen is de dierentuin echt gaan groeien; in omvang, populariteit en dus ook bezoekersaantallen. Vandaag de dag mogen volwassenen voor de prijs van $57 dollar (een dikke €43) een dag lang door de dierentuin struinen. Vergelijk het een beetje met cd's van overleden artiesten, die meer verkopen nadat de artiest is overleden. Al gaat dat hier niet helemaal op, want de dierentuin was namelijk al erg populair in de tijd dat Steve Irwin nog hoogstpersoonlijk krokodillenshows gaf en terecht. Zijn vrouw en kinderen wonen nog op het complex en zijn vaak in de dierentuin te vinden en dragen ook bij aan de shows. De zondag dat ik er was waren ze echter niet aanwezig.

In de gratis shuttlebus vanaf Caloundra naar de Zoo werd er een videoband afgespeeld van Steve Irwin die al scheurend op een quad door de woestijn van AustraliŽ op zoek was naar een van de meest giftigste slangen te wereld. Met een grote glimlach scheurde hij over het rode maanlandschap, al speurend naar het giftige monster, vertrouwend op zijn instinct om op de enorme vlakte die ene slang te vinden. Op het moment dat hij de slang zag, sprong hij (zonder de quad tot stilstand te brengen) van het voertuig af om vervolgens met de woorden "Oiiiiiiii, look at this beauty" het beest bij zijn staart op te pakken en de wereld iets wijzer te maken door enorm gedreven wat over de slang te vertellen. Het blijft erg grappig en wonderbaarlijk soms om de man aan het werk te zien. Hij is echt een legende in AustraliŽ. Er zijn daarnaast maar weinig mensen die ik ken die hun enthousiasme en liefde (voor wat ze doen) zo kunnen overbrengen zonder dat ze bij je in de buurt zijn...

Gelukkig had deze "volwassene" gratis toegang tot de dierentuin, een extraatje bij mijn buspas waarmee ik door AustraliŽ reis. Het eerste wat me bij de ingang van de dierentuin opviel was dat het personeel, noem het een ode aan Steve Irwin, allemaal rondliep in de khaki outfit die de man altijd droeg. Een snelle blik op de map van de dierentuin leerde mij dat er, zoals ik al wel verwacht had, een groot aantal krokodillen te bewonderen was. Deze krokodillen werden aan het publiek voorgesteld met behulp van bordjes voor hun vertrekken met hun naam erop en wat lieve woordjes van Steve, vaak afgesloten met zijn kenmerkende uitspraak "Crickey!". Zo lag er een 4,5 meter grote "fella", zelf door Steve gevangen, die misschien wel "grimey" leek, maar dit alleen maar echt zou zijn wanneer je in de buurt zou komen van zijn "beauty". Crickey!

Na de verblijfplaatsen van de krokodillen was het tijd om richting het Crocoseum te komen, omdat er om 10.30 uur een Wildlife Warriors show zou plaatsvinden. Via de plaats waar geinteresseerden olifanten konden voeren (geloof me, de rij was zo groot dat wachten niet zou opwegen tegen de ervaring van het voeren van een olifant, ook omdat ik dan de WIldlife Warriors show gemist zou hebben).

Het Crocoseum is een groot stadium waar 5.000 bezoekers kunnen genieten van een demonstratie van verschillende dieren. De show begon met de verkiezing van best verklede jonge bezoeker, ik was namelijk tijdens Halloween in de dierentuin en er werden wat aan dit thema gerelateerde activiteiten georganiseerd. Daarna een dansgroep die hun kledij eer aan deed door als zombies de welbekende dans uit de videoclip van "Thriller" na te doen. Hierna was het tijd voor wildlife. Eerst een hele verzameling vogels, in verschillende kleuren en maten. VariŽrend van erg sloom en zweverig (zweverig, foute woordkeuze) tot ontzettend snel en wendbaar, een techniek die bepaalde paradijsvogels ontwikkeld hebben om ervoor te zorgen dat ze nog een tijdje een paradijsvogel kunnen blijven.
Daarna werd het wat gevaarlijker toen medewerkers met slangen op de schouders over de tribunes begonnen te lopen, als aankondiging voor de allergrootste van het stel die al zwemmend zijn weg begaf door het midden van de arena. Na de slang was het tijd voor een enorme krokodil, die met wat vlees als beloning werd uitgedaagd om een aantal van zijn jachttechnieken tentoon te stellen. Zie de video's. Krokodillen zijn onaantastbaar in het water en verblijven het liefst zoveel mogelijk in het water.

Op het grote videoscherm werd ondertussen een boodschap getoond dat "Crocodile Territory" in AustraliŽ een gebied is van Rockhampton aan de Oostkust helemaal tot aan Broome aan de Westkust, een gebied waar het niet verstandig is je dichtbij het water te begeven en waar het al helemaal niet verstandig is in rivieren of kreken te gaan zwemmen.  Krokodillen zijn echter niet het enige gevaar langs dezelfde strook, omdat er langs dezelfde strook vanaf Rockhampton van november tot ergens in het voorjaar ook Box Jellyfish voorkomen. Een ontzettend giftige kwal, waarbij de kans op overleven nadat je gestoken bent erg klein is. Onthouden dus. Ik moet hier gewoon doen waar ik zin in heb hier en op die lijst staat ook weer heel en gezond thuiskomen...

De show was redelijk, de kracht van de krokodil is indrukwekkend, maar ik vond het niet echt speciaal. Ik denk dat alleen Steve Irwin hiervan een waar spektakel had kunnen maken.
Naast een hele hoop andere reptielen en dieren uit AustraliŽ, die je in een dierentuin van deze omvang kan verwachten, was er ook een Kangaroo Heaven; een gebied waar je na het kopen van een zakje voer kangoeroes kon voeren. Op zich leuk, al vond ik het veel vermakelijker om te zien welke houding kangoeroes kunnen aannemen om te slapen of te chillen. Niet uit te leggen, zie de foto's. Ook drong op een gegeven moment de geur van eucalyptus tot me door, een sterk teken dat er koala's in de buurt moesten zijn. Onder het toeziend oog van een verzorgster heb ik een slapende koala geaaid. De koala sliep gewoon verder...

De andere show die naast de Wildlife Warriors show de moeite waard was om te bekijken was de tijger demonstratie. De verzorgers lieten de tijgers in allerlei posities van een pakje melk drinken en voor een lap vlees werden ze zelfs gedwongen halverwege bomen te klimmen of een enorme sprong te maken. Deze show was wel uniek, vooral ook omdat ik een van de beste plaatsen had en soms alleen een dikke glasplaat het enige was tussen mij en een acrobatische tijger. Helaas was mijn camera op na de grote vogel (emoe), waardoor ik een aantal interessante dieren en de tijgershow er niet op heb staan. Ik was echter in de dierentuin samen met twee Engelse gasten en een ervan heeft me beloofd me dit weekend een aantal foto's te sturen, dus ik hoop de collectie zo snel mogelijk aan te kunnen vullen.

De Australian Zoo is een must see in AustraliŽ en ik heb het ook wel leuk gehad daar, met in mijn achterhoofd dat ik gelukkig geen €43 betaald heb, want dat was het absoluut niet waard geweest. Maar goed, sommige dingen zijn nu eenmaal onbetaalbaar...
Groeten!!

X on

in de terminologie van Stevie: "it's amaaaaaazing!"

neem zo'n koala mee naar NL terug dan, noemen we hem Bob! ;)

Nick on

Vette turtoise, maar wat doet graaf dracula nou eigenlijk daar?

Marjolein on

Haai neefje!

"Wow" ,wat een goed verhaal! En wat een super foto's van de dieren zeg!
Erg mooi!
Jammer dat je camara op was, maar ik hou dit verhaal even in de gaten voor de verder foto's natuurlijk!!

Liefs xx Marjolein

Markie on

Meh, de show was spectaculairder geweest als je Steve ff
zelf was geweest. Had je iets moeten zeggen zoals:
'Look at the ferocious beast!!, Their Jaws can bite with a pressure of 5000KG or semothing, Cricky!
Trouwens, hij zegt Cricky, omdat dat is afgelijd van zijn lievelingssport (Cricket)
....
Laters!!!