Surfer's Paradise

Flag of Australia  , Queensland,
Monday, October 18, 2010

Hallo,

mijn volgende stop was een stop aan de Gold Coast. Ik haat soapseries, maar dit had verder gelukkig vrij weinig met een soap van doen. Al was mijn verblijfplaats, "Surfer's Paradise", wel onwerkelijk. De Gold Coast is een verzamelnaam voor verschillende plaatsen langs een enorm lang strand, waarvan Surfer's Paradise de meest druk bezochte en volgebouwde plaats (of beter gezegd suburb) is.

De naam Surfer's Paradise heeft niks te maken met het feit dat het een
paradijs is voor Surfers. Dat schijnt het namelijk absoluut niet te
zijn. De naam is uit commerciŽle overwegingen gekozen ergens in 1930 en
blijkbaar heeft dat goed gewerkt. Surfer's Paradise is namelijk de
nummer 1 toeristische bestemming voor AustraliŽrs en ik snap eigenlijk
niet waarom. Het is helemaal volgebouwd met hotels, hotels, hotels en
het strand is zeker niet het mooiste wat ik tot nu toe heb gezien...

Ik mocht gelukkig 3 nachten bij Tim & Zana blijven, twee studenten die ik nog ken van mijn tijd uit Finland. Ik wist dat ze ook in AustraliŽ waren en ze hadden me uitgenodigd om bij ze te komen slapen. Erg uniek om mensen die je in Finland hebt ontmoet weer terug te zien, maar dan aan de andere kant van de wereld. Tim en Zana werken namelijk allebei in een pretpark aan de Gold Coast en hebben voor de tijd dat ze daar zijn een klein appartement gehuurd. Dat scheelde me voor het eerst kosten voor een hostel, wat natuurlijk wel fijn was, maar verder erg onbelangrijk. Dat was natuurlijk ook niet de reden om bij ze langs te gaan. Tim en Zana hadden 1 vrije dag, de andere twee dagen moesten ze werken en toen heb ik voor ze gekookt als dank voor de geste. Op hun vrije dag zijn we bij een collega van ze langsgegaan voor een echte Australische "barbie", wat wel een leuke ervaring was.

Mijn vrije tijd heb ik ingevuld met het bezoeken van het centrum, waar vrij weinig te doen is overdag. We zijn er ook een keer 's avonds geweest en dan is het overvol en zitten de bars vol met dronken en nala-tige mensen...

Wat wel uniek is aan Surfer's Paradise, is de Q1 tower. Deze toren is de hoogste woontoren ter wereld. Vanuit hier had ik een fantastisch uitzicht over de Gold Coast, beide kanten op en in de richting van het hinterland (het achterliggende gebergte). Ik kwam hier een dolenthousiaste man tegen die me uit zijn hoofd alle namen en hoogtes van de bergen in het hinterland heeft verteld.

Voor de mensen die Goudkust wel fantastisch vonden, hier het begin van de titelsong om in de stemming te komen:

"De berg is hoog, de droom vervloog
En het heden duurt maar even
Maar aan het einde van de regenboog,
komt alles weer tot leven....."

Tot de volgende keer!

Nick on

Mooie foto´s!

Bob on

Ziet er goed uit Burrito. Das weer eens wat anders dan de voorgaande verhalen. Hadden die vrienden van je geen baantje in het Pret Park voor je;)

X on

Haha, dan heb je wel wat extra cash money bij de hand ;)