Byron Bay

Trip End May 06, 2011

Flag of Australia  , New South Wales,
Thursday, October 14, 2010

Hallotjus,

zoals jullie weten vertrok mijn trip naar Nimbin (beetje een verkeerde woordkeuze, mijn trip) vanuit Byron Bay. Een klein, idyllisch plaatsje waar opvallend veel mensen met dreadlocks rondlopen, waar opvallend veel mensen zelfs op blote voeten rondlopen en waar de surfcultuur overduidelijk aanwezig is. Ik had surfen echter niet op mijn agenda staan. Het hoort natuurlijk bij AustraliŽ, maar omdat heel veel mensen voor het eerst proberen te surfen in Byron is het daar vrij duur uiteraard. En je kan overal surfen, dus er is wat dat betreft gaan haast. Ik ben hier nog wel even... Daarnaast veroorzaakte het weer ook omstandigheden waarin het onervaren surfers sterk afgeraden wordt het Łberhaupt te proberen.

Ik had wel andere activiteiten op de agenda staan, activiteiten die ik tot dan toe nog nergens anders tegen was gekomen en die daarom ook vrij uniek zijn voor Byron Bay. Ik zou namelijk gaan kajakken met dolfijnen. Of beter gezegd, gaan kajakken in gebieden waar veel dolfijnen voorkomen. Twee keer ben ik een uur van tevoren afgebeld, al had ik ook twee keer al zo'n vermoeden dat het niet door zou gaan. Ook zou ik gaan snorkelen met zeeschildpadden. Nee, klinkt weer niet helemaal goed. Ik zou gaan snorkelen in een gebied waar 3 verschillende soorten grote zeeschildpadden voorkomen. Je zou er dan echt tussen zwemmen! Ook deze activiteit is jammer genoeg niet doorgegaan.

Als ik besluit om ergens naartoe te wandelen, dan is er gelukkig niemand die mij kan afbellen. Met dat in het achterhoofd ben ik op de enige droge ochtend op weg gegaan naar het meest oostelijke punt van AustraliŽ, in een gebied wat Cape Byron heet. Het beroemdste bouwwerk in Byron Bay is daar ook te vinden, namelijk de vuurtoren. Vanuit daar scheen je een fantastisch te hebben. Dus, tijd om de wandelschoenen weer aan te trekken (lees: de veel te kleine schoenen die ik nu uiteindelijk maar weggegeven heb. Ik kreeg er pijn in mijn voeten en knieŽn van, maar ik mag wat dat betreft niet klagen).

Het nadeel van de wandeling was dat ik al vrij snel na mijn vertrek uit het hostel wist hoe ver ik nog moest lopen. Cape Byron en de vuurtoren waren namelijk al na een minuut of 5 zichtbaar, maar van wat ik met mijn jonge woudlopers kennis kon zeggen minstens 40 keer zover van mij vandaan. Maya, je moet toch wat...

Na een enorme wandeling, die af en toe onderbroken werd door een overstekende boskalkoen (zie foto's, wat een vage beesten) kwam ik op een vrij afgezonderd strand uit waar een stel nietsvermoedende Koreanen bijna door het tij de zee in gezogen werden. Het strand lag aan de voet van de klim, een klim langs mooie wandelpaden met prachtige vergezichten en een hele hoop te dure villa's. Toen ik na een hele lange tijd eindelijk bij het meest oostelijke punt aankwam (geen idee hoe lang trouwens, ik draag zoals wel meer mensen geen horloge), deed mijn camera vaag. Ik wist zeker dat ik hem opgeladen had de dag van tevoren, dus op een of andere heb ik hem denk ik per ongeluk aangezet tijdens het klimmen. Hoe dan ook, de batterij was bijna op. Ik had nog net genoeg batterij over om het meest oostelijke punt te fotograferen.
De foto van het enorme lange strand (het uitzicht vanaf de top bij de vuurtoren) is niet mijn foto, want mijn batterij was op toen ik de top eindelijk bereikt had. Deze is dus niet zelf gemaakt maar zelf gejat.

De enige andere ochtend dat het niet regende ben ik snel even naar het centrum gegaan om daar rond te kijken en wat weinigzeggende plaatjes te schieten. Byron is nu bijna een week geleden en gelukkig is het weer in de tussentijd wel wat beter geworden. Kon ook haast niet slechter.

Doei!

Wollie on

Jammer dat je zo'n slecht weer hebt (gehad). Hopelijk kan je in een ander plaatsje nog snorkelen en dolfijnen spotten. En surfen moet je zeker proberen volgens mijn zusje, zij heeft dit van de zomer voor het eerst gedaan en het schijnt echt kicken te zijn ;)