Nimbin

Trip End May 06, 2011

Flag of Australia  , New South Wales,
Wednesday, October 13, 2010

Hallo daar,

vanuit Coffs Harbour ben ik doorgereisd naar Byron Bay. De dag na aankomst ben ik echter meteen met een dagtrip in de Happy Coach meegegaan, een hippie bus naar de hippie plaats Nimbin. Nimbin is een heel klein plaatsje wat helemaal niks voorstelt, ten westen van Byron Bay (landinwaarts dus).
Nimbin is heel beroemd in AustraliŽ. In AustraliŽ zijn drugs illegaal. In Nimbin is dit echter allemaal heel onduidelijk. Dit komt doordat er een soort gedoogbeleid bestaat, ontstaan in de jaren 70 tijdens het Mardi Grass festival. Ik gebruik zelf geen drugs, wat voor de meeste buitenlanders heel erg vreemd is voor iemand die uit Nederland komt. Stereotypes, wat moet je er mee. Ik denk dat ze bestaan door een gebrek aan kennis.

De reden voor mij om naar Nimbin te gaan was dus ook anders dan laten we zeggen 80% van de mensen die bij mij in de bus zaten. Ik wilde het wel zien, dit vage, onrealistische plaatsje waar een complete subcultuur scheen te bestaan die door de politie genegeerd wordt. Ik werd opgepikt door een echte hippie, een super vage maar ontzettend vriendelijk gast. Ook hij kon het niet laten een opmerking te plaatsen bij het feit dat er een Nederlander zijn bus in stapte. "The Netherlands, oi, so you are going back home ey!"

De rit in de bus was er een om niet te vergeten. Met de flower power muziek van meneer op de achtergrond hobbelden we in de met aan drugs refererende stickers volgeplakte bus naar onze eerste stop, een geheime waterval. Na deze mooie stop in de natuur was het tijd om de weg naar "little Amsterdam" voort te zetten. Vlak buiten Nimbin stopte onze gids de bus om ons nog maar eens te vertellen dat drugs in AustraliŽ verboden zijn, een boodschap die hij moest overbrengen van de politie. Toen iedereen instemmend geknikt had kregen we een plattegrond. Nimbin is zo klein dat het geen toeval is dat je van het woord Nimbin ook het woord mini kan maken...

We hadden twee uur de tijd onszelf te vermaken. Voor de meeste mensen veel te weinig, al waren zij waarschijnlijk na 10 minuten al hun tijdsbesef kwijt door de Hollandse groente. Ik vond het wel grappig om op iedere straathoek hash brownies, joints en space cake aangeboden te krijgen, vooral omdat ik de indruk had dat de mensen die het mij aanboden al zoveel van hun eigen spul ophadden dat ze waarschijnlijk niks meer te verkopen hadden. Een van de zinnen uit Scarface die ik me nog kan herinneren naast "Say hello to my little friend" is "Don't get high on your own supply". Maar ze zullen van mij vast geen advies aannemen op dat gebied.

Op een gegeven moment had ik honger maar ik wist gewoon niet meer of zelfs de winkel met het bordje "bakery" erboven broodjes en cakejes verkocht met geheime ingrediŽnten. Ik heb daarom maar een blikje cola en een in hard plastic ingepakte sandwich gekocht in een supermarkt.
Ik had eigenlijk moeten eten toen we om 12.45 in Nimbin aankwamen en toen we er twee uur later weer wegreden, om te zorgen dat eten voor mij geen risico's met zich mee zou brengen voor deze twee uur, maar om zo met eten bezig te zijn lijkt me ook best lastig...

Nadat ik Nimbin al vrij snel gezien had, was het toch nog even tijd om ook het Nimbin museum te bekijken. Dit museum vertegenwoordigd de plaatselijke cultuur erg goed, omdat het voor 100% zeker is samengesteld door locals. Locals uit de plaatselijke kleuterschool, of locals uit de plaatselijke coffeeshop. Het had in ieder geval 1 duidelijke boodschap: legaliseer het gebruik van soft drugs! Waarschijnlijk dus de tweede groep locals, al is dat in Nimbin niet helemaal met zekerheid te zeggen. De boodschap werd echter op zo'n onsamenhangende manier overgebracht dat ik de draad al snel kwijt was. Ik denk dat het echter de bedoeling was om, in tegenstelling tot een normaal museum, eerst langs het cafť te gaan en dan pas het museum in. Uit commercieel oogpunt gezien was dit trouwens wel een goede "joint" venture.

2 uur was meer dan genoeg in Nimbin. Het was heel vreemd en onwerkelijk, maar wel een grappige ervaring. Dat zoiets kan bestaan. En het lijkt in niks op Amsterdam of Nederland. Wat dat betreft kan ik het moeilijk uitleggen, ik denk dat de foto's en de video's wat meer voor zich spreken in dit geval.

Gerry on

Je hebt je echt even gewaand in de flower power tijd, leuk met die bus maar wel vaag he, leuke foto's Tim ga zo door, we reizen echt met je mee!!!!
peace man

Wollie on

Ben je toevallig ook ene Shorty tegen gekomen daar? Lijkt me wel iets voor hem ;)

Tonny/Pepfe on

En dan hoor je tijdens de rit in de happy coach de "song""
LA woman van the DOORS
Wel toepasselijk