Bondi, Coogee & Manly

Trip End May 06, 2011

Flag of Australia  , New South Wales,
Wednesday, September 29, 2010

G'day!

Jullie kijken allemaal vast al reikhalzend uit naar mijn verhaal en foto's van het fantastische en geweldige Bondi beach, het meest bekende strand van AustraliŽ. Sorry voor de vertraging, maar het verhaal is nu eindelijk daar.

De vertraging is veroorzaakt doordat ik bij mijn eerste hostel buiten Sydney, in Port Stephens, niet de beschikking had over internet (en een telefoonsignaal of een gevoel dicht bij de beschaving te zitten). Ik ben daar vanaf donderdag geweest en ben nu al weer ergens anders, maar daarover meer in het volgende verhaal. First things first.

Dinsdag de trein gepakt naar Bondi Junction en daarna was het weer tijd om bij Fred Flintstone in zijn benenwagen te stappen. Die vraagt er nog geen geld voor en hij neemt je mee naar plekjes waar je met de bus of trein niet kan komen. Het is wel vermoeiend, maar wel de moeite waard. Vervelend alleen dat ie af en toe erg hard Wilma in je oor schreeuwt, maar ik heb altijd mijn oordoppen nog.

Eenmaal bij Bondi beach aangekomen, was Bondi beach al snel Boeit-niet beach. Ik werd namelijk niet echt omver geblazen door de schoonheid en de aanblik van Bondi beach. Is dit nu het bekendste strand in AustraliŽ? Het zal wel zo bekend zijn doordat het schijnt dat je er erg goede golven kan pakken, dude, maar het is een strand zoals ik ze vaker heb gezien. Moest toch even het "magische" zand betreden. Zal het dan misschien zand zijn wat niet schuurt en waar je achteraf niet last van krijgt op vervelende plaatsen? Ook dat was niet het geval. Dat was Bondi.
Gelukkig begon er echter aan het eind van het strand een kust wandeling van ik weet niet hoeveel kilometer naar Coogee Beach en dat was ook de belangrijkste reden waarvoor ik naar Bondi beach was gekomen. Sorry Bondi, maar tijdens deze 3 en een half uur durende trap-op-trap-af wandeling langs de kust ik ben ik een hoop plekken tegen gekomen die mooier zijn dan jij. Vergelijk het met bloemen. Ik vind vergeet-me-nietjes mooier, maar tulpen zijn populairder...

Onderweg heb ik een vogel gezien die ik verdacht veel op een pinguÔn vond lijken, de foto van de vogel/pinguÔn op de rots is er voor jullie om te beslissen wat het is. Daarnaast zat er op mijn pad ook een erg gevaarlijk kijkende hagedis (daag me niet uit, mate) en kwam ik langs een kerkhof die wel op een heel bijzondere plek lag. Tijdens mijn wandeling heb ik veel gesproken met locals. Over wat ze van Sydney vinden, van hun land, wat ze me wel en niet aanraden en nog veel meer. Uit alle gesprekken bleek dat zelfs mensen uit Sydney, bewoners van de oostkust van AustraliŽ, de voorkeur geven aan de westkust als gebied om te bezoeken. Een veel mooiere natuur, minder toeristisch en wat meer het echte AustraliŽ gevoel. Daar kijk ik ook wel naar uit.

Ergens tussen Bondi en Coogee zag ik een hond vastzitten achter een hek, met voor het hek een vrouw die druk aan het gebaren en roepen was. Wist even niet wie er nu aan de goede kant van het hek stond. Toen ik doorhad dat het de hond was die bevrijdt moest worden ben ik maar even te hulp geschoten. Waarschijnlijk doordat ik een half opgegeten appel in mijn hand had, kwam de hond wel naar mij toe.
De vrouw bedankte mij en ik bedankte haar in mijn hoofd voor het feit dat ik weer even een hond kon aaien, mis dat eigenwijze beagletje van ons namelijk ook wel. Ze begon te vertellen dat ze de kust wandeling aan het maken was omdat ze die ochtend, toen ze haar hond uitliet, een bultrug walvis gezien had die langs de kust op trok. Walvissen gaan namelijk rond mei vanuit Antarctica langs de oostkust op richting het Great Barrier Reef om te baren en ze zwemmen dan vanaf september tot november terug in de tegenovergestelde richting.
Ze was net uitgesproken of ik zag achter haar, een stuk van de kust af maar goed te zien vanaf de rotsen, een grote zwart-witte gedaante en een paar kleine variantjes boven het water uitkomen en met de staart op het water klappen. Had mijn camera niet paraat, dus stel het je maar voor hoe dat eruit heeft gezien.

Woensdag heb ik de ferry naar Manly gepakt, een andere bekende wijk in Sydney. Ook bekend om zijn stranden. De toch met de ferry was op zich al de moeite waard, omdat deze je in een half uur vanuit de haven langs allemaal rustige stranden naar Manly bracht. Uiteraard had ik vanaf de boot een geweldig uitzicht op de haven bij vertrek en aankomst.
Na een best ruige rit van een half uur was het tijd voor hetzelfde concept. Veel gelopen, maar het was de moeite waard. Weer een wandeling van 10 kilometer, met dit keer zeker 4 kilometer bushwalking erbij. Dat is ook waar ik de mega hagedis van de foto tegenkwam. Ik denk eigenlijk dat het een varaan was.
Deze wandeling was nog veel mooier, de baaien waar je doorheen kwam lagen vol met schepen wat zorgde voor een nog leukere sfeer.

Trouwens, vannacht heb ik de klok een uur vooruit moeten zetten (daylight saving wordt dat hier genoemd). Het is dus bij mij nu 9 uur later dan Nederland. Ik ben nu in de staat New South Wales en als ik langs de oostkust omhoog blijf reizen kom ik vanzelf in de staat Queensland, waar ze niet aan daylight saving doen en waar het dan weer 8 uur tijdsverschil wordt. Het wordt nog ingewikkelder als jullie straks ergens in het 3e weekend van oktober de klok terug gaan zetten. Dan is het hier maar zo ineens 10 uur later, afhankelijk van in welke staat ik ben.
Als iemand van jullie dan wil weten hoe de toekomst eruit ziet, dan hoor ik het wel...

Tot de volgende keer maar weer!

Angelique on

GEWELIDIG!! Mooie foto's hoor Tim.
En het is erg boeiend om je verhalen te lezen.
Groetjes uit het, herfst wordende, Nederland.

Liz on

He Timmie!
Heb net even alle verhalen in een keer gelezen ben behoorlijk druk..
aankomende woensdag heb ik al theorie examen en 20 oktober moet ik al op voor praktijk! En school er nog naast en ik krijg ook nog een paard erbij die ik 4 dagen in de week ga verzorgen hahaha.

Super leuke verhalen, foto's en videotjes!
Ik zal je weer wat beter in de gaten gaan houden ;]

xxx

troelie on

Tim, je bent echt een geluksvogel!

Tonny/Pepfe on

Jack/mate
Jij hebt nu natuurlijk Bondi-beach in de lente gezien.
Wacht maar af hoe het eruit ziet in december/januari!

Evelien on

Hey Tim! Ben zwaar jaloers op je.. Wat een gave foto's en leuke dingen maak je mee! Wauw! Mis je het goede oude Loo al een beetje? Was er afgelopen weekend nog en er is nog weinig veranderd hoor, of beter gezegd, niks. Nou heel veel plezier nog!
Liefs Evelien

X on

wat een foto's, ziet er mooi uit daar man.

btw: ik vind t toch een pinguïn op die rots. pinguïn of niet.

Ralf on

Volgens mij is het de pinguin uit Happy Feet

troelie on

nee jongens...............het is een aalscholver!!!