Hong Kong Fu

Trip End May 06, 2011

Flag of China  ,
Tuesday, September 21, 2010

Hallo!

Ik ben dan al wel in Sydney, maar ik heb nog wat verhalen, foto's en leuke filmpjes vanuit Hong Kong voor jullie. Zal morgenochtend/avond over Sydney schrijven.

Zondag ben ik, na het schrijven van het verhaal, met de camera in mijn hand vertrokken naar Mong Kok. Dit is het drukste gedeelte van Hong Kong, zoveel mensen echt onvoorstelbaar. Misschien kon ik de drukte nog beter inschatten doordat ik over iedereen en alles heen kon kijken. Ik had het even nodig om mezelf te vermaken, het was namelijk weer ondraaglijk heet en benauwd. Om je een beetje te voelen zoals ik, stel ik voor om een hele hete douche te nemen, dan snel wat koud water drinken en dan de douche weer in en via je mond ademhalen. Dat is precies wat ik in Hong Kong had. Je kunt de luchtvochtigheid echt proeven (vraag me trouwens niet hoe ik aan die vergelijking kom, dat is verder onbelangrijk...)

Onderweg ben ik nog even gestopt in Kowloon Park, een groot park vlakbij mijn hostel. Er stonden allerlei borden over een Kung Fu show, als een soort hekken opgesteld rond een plein waarop ook allerlei Kung Fu attributen als zwaarden, stokken en een drakenkop lag. Ik dacht mooi die show pik ik nog even mee. Een kleine drie kwartier later had ik wel genoeg gewacht, de enige Kung Fu act die ik tot dan toe had mogen aanschouwen kwam van een getrainde Kung Fu opa/sjakie/mafkees... Zie daarvoor het filmpje.

Ik dacht dat Tsim Tsa Tsui en Hong Kong Island druk waren, maar dat was echt niets vergeleken bij Mong Kok. Zoveel mensen, wat nog eens extra gestimuleerd wordt doordat dit gedeelte autovrij is. Maar wat heb ik een lol gehad. Heb mezelf gefilmd daar, beetje tegen de camera aanlullen en zien hoe die Chinezen erop zouden reageren. Nu kreeg ik al vrij veel bekijks, maar een lang, blond iemand die op het drukste gedeelte in een vreemde taal tegen een cameraatje loopt te zwammen was toch wel nieuw voor ze. Ik heb ook echt geprobeerd die gezichten te filmen, maar telkens als ze doorkregen dat ze met hun gezicht op de camera zouden komen, liepen ze om mij heen alsof ik in de Middeleeuwen leefde en zo'n grote snavel op mijn gezicht had... Hier heb ik maar een komisch filmpje van geprobeerd uit te zoeken, had er aan het eind zoveel dat ik mezelf haast een rare vogel begon te vinden. Heb hierna (en trouwens vaker tijdens mijn verblijf in Hong Kong) wat gegeten in een foodstall, om de plaatselijke cultuur waar het eten natuurlijk ook een belangrijk onderdeel van is te ervaren. En hoe beter de aroma's volledig tot je te laten komen dan door het eten met stokjes (!) Heb ook hier maar een filmpje van gemaakt. Het is meer harken, gebruikte de stokjes om het spul in een soeplepel te scheppen, maar aan het eind ging het al stukken beter. Dit filmpje is van het begin.

's Avonds ben ik weer naar Avenue of the Stars gegaan om de eerder gemiste lichtshow te bekijken. Dit duurde een kwartier en was op zich wel grappig, maar ik had na 5 minuten al het idee dat ik naar een of andere Chinese flipperkast zat te kijken. Vond het wat dat betreft niet onmisbaar.

Maandag was het weer al wat aan het veranderen. Typhoon Fanapi, de gevreesde vriend die Taiwan al op zijn kop had gezet zou namelijk op zijn koers ook Hong Kong aandoen. Het oog zou niet over Hong Kong komen, maar het zou de stad tot op 100 km naderen, wat dus betekende dat het weer er niet echt beter op zou worden. Maandag heb ik samen met mijn kamergenoot uit India de trein gepakt naar een klooster met 10.000 boeddha's. Eerst een soort mortuarium bezocht waar allerlei urnen opgeslagen lagen. Daarna snel door naar de voet van de klim. Aan beide kanten van de trap stonden boeddha's opgesteld. Na een klim van tien minuten was het einde nog niet in zicht en wist ik zeker dat ik er nog geen 10.000 was tegengekomen. De volgende hoek om zag ik tot mijn verlossing echter dat er een groot klooster opdoemde en later aan bleek dat er in dit klooster een enorme hoeveelheid aan mini boeddha's stond uitgestald. Beter, scheelde me in ieder geval traplopen. En nee, ik heb ze niet geteld. Het was wel een schitterende trip. Toen we ons klaar hadden gemaakt voor de afdaling begon het te regenen alsof ze boven de kraan hadden opengezet. Niet normaal wat een bui zeg. Na een poosje schuilen de terugreis maar weer ingezet. 's Avonds toch nog maar snel even het slechte weer door om in een grote mall te eindigen, op zoek naar nieuwe schoenen. Nieuwe All Stars gekocht voor omgerekend 15 euro. Wilde eigenlijk nog een ander paar sneakers kopen, maar alle schoenen liepen maar tot 44 1/2, wat met uitzondering van de flexibele All Stars allemaal te klein bleek voor mijn GVR-voeten. Dan maar niet. Heb ze trouwens gisteren al flink ingelopen hier in Sydney, maar daarover van de week meer. Moet daarnaast het gewicht allemaal op mijn rug dragen. Wat dat betreft is het leven uit een rugzak niet comfortabel en ik heb daar ook niet bewust voor gekozen, maar ik heb het geld en de mogelijkheden niet om iedere avond in het Hilton te slapen en als je dan toch wat wil zien, dan maar zo h่?

's Nachts op weg naar het vliegveld in de bus een Koreaans echtpaar tegengekomen. Wat een ontzettend aardige en lieve mensen waren dit. Heel open en alles was "Oh berry niiiiiiiiiiice!!!!!!!!". Hij vertelde heel eerlijk dat ze samen een week op vakantie waren, wat echt heel uniek is voor Zuid-Koreanen en dat de reis erg speciaal was voor ze omdat ze vlak voordat ze op reis gingen te horen hadden gekregen dat mevrouw zwanger was voor hun eerste kind. Omdat ze op toevallig net als ik op weg waren naar Sydney, hebben ze haar de Koreaanse naam voor Sydney gegeven. Echt leuk! Aan het eind gaf hij me een Koreaans bankbiljet met daarop "berry niiiiice to meet UUU in Hong Kong, Tim!" met daarop zijn Koreaanse telefoonnummer. Als ik ooit in Seoul kwam, zou ik hem met op dat nummer mogen bellen (zou nooit veranderen, was een "number fixed by government") omdat ik een vriend van hem was. Heb hem verschillende euro's in zijn hand geduwd, uit verschillende landen. En wat een toeval, eenmaal (na nog een comfortabele vlucht) aangekomen in mijn hostel in Sydney hoorde in na 10 minuten "My Frieeeeeend!". Het Koreaanse echtpaar verbleef op dezelfde plek als ik.

Hong Kong was indrukwekkend en intrigerend tegelijkertijd, ik voelde me er niet thuis maar kan achteraf toch op een aardige ervaring terugkijken. Waar ik in Hong Kong nog iedereen zijn potenti๋le horloge koper was, ben ik hier in Sydney al iedereen zijn mate. Wat dat betreft een vooruitgang.

Tot over een dag ofzo, mates!

Cheers

Bas on

Super gaaf al die filmpies en foto's! Ben benieuwd naar je Sidney Story:D

Wollie on

Hehe leuk die filmpjes! dat eten is meer met de soeplepel haha ;)

troelie on

Tim geweldig wat je schrijft,filmt,fotograveert, het is echt leuk om te zien en te lezen wat je allemaal meemaakt. Groetjes troelie

Opapa on

Leuke filmpjes
Wij gingen vroeger op de fiets de grens over naar Belgié sigaretten
smokkelen.
DIT IS WEL EVEN IETS ANDERS!!!