Hong Kong

Ashoka Hostel

Flag of China  ,
Sunday, September 19, 2010

Hallo lieve mensen,

het is op het moment van schrijven bijna 12.00 uur 's middags, op zondag. Na het verhaal van vrijdagochtend online te hebben gezet vanaf het vliegveld, ben ik vertrokken met de Airport bus richting de ChungKing Mansions in Tsim Sha Tsui, Hong Kong. Van te voren nog even naar de wc, staat er een of andere kerel een hele show op te voeren, hij was zichzelf knipoogjes aan het geven en stond zichzelf vanuit allerlei houdingen te bekijken in de spiegel. Toen ik mijn handen stond te wassen naast hem en ik hem via de spiegel eens aan keek zo van "wat ben je in hemelsnaam aan het doen?", ging ie uiteraard gewoon verder. Jij je show vriend, ik moet verder...

Toen ik eenmaal de koele aircohallen van het vliegveld achter me gelaten had, werd ik buiten bevangen door de hitte en vooral door de luchtvochtigheid. Ik was en ben nog steeds wat verkouden en dit werkt niet echt bevorderend. Ik werd er een beetje benauwd van.
De rit naar het hostel was vrij aardig, via allerlei eilanden meer en meer richting het vaste land van Hong Kong. Uiteindelijk daar aangekomen hoefde je geen genie te zijn om meteen al te zien dat Hong Kong geen stad is zoals welke Europese stad dan ook. Welkom in AziŽ. Alles wat je ervan verwacht is wel aanwezig. Druk, neon, smalle straatjes met markten, chaotisch enzovoorts. En er lopen nog steeds mensen met mondkapjes.

Ben er achter gekomen dat sinds de SARS epidemie hier, mensen uit voorzorg wanneer ze ziek zijn (om zichzelf en anderen te beschermen) zo'n kapje voordoen. Misschien wordt ik daarom wel heel veel aangekeken... Of zal het zijn omdat ik in de dagen tot nu toe eigenlijk nog niemand ben tegengekomen die er zo niet Chinees uitziet als ik..? Hoe dan ook, ik ben wel een magneet voor vage lui uit India en omstreken die in de hallen van de ChungKing Mansions mensen proberen te ronselen voor "cheap hostels" en "cheap food". Op de eerste dag, met de backpack op mijn rug: "Are you looking for cheap hostel?" Dus ik zeg natuurlijk nee, met een wat onvriendelijke blik. Wat ik echt dacht was "Ja natuurlijk vriend, maar niet die van jou...". Want mijn hostel is een cheap hostel, met een mini wc waar je je ook moet douchen. Maar goed, verder ziet het er netjes uit dus niet klagen.

Vrijdag was ik erg moe, ik heb even geslapen 's middags (hoewel ik dat niet echt wilde) en ben toen tegen het eind van de middag de stad maar eens ingelopen. Omdat ik nog steeds niet helemaal vrolijk was ben ik na wat te hebben gegeten richting Avenue of The Stars gelopen om daar naar de skyline aan de overkant te gapen. Ik ben daar rond 19.30 weggegaan, om later te horen dat er een kwartier durende lichtshow is vanaf 20.00 uur. Die pak ik dan vanavond of morgen wel mee. Ben vroeg gaan slapen, was niet helemaal in mijn element.

Zaterdagochtend werd ik na het lezen van wat berichten en een redelijke nacht slaap in een bedstee waar ik niet in pas (mijn rug begint al weer lekker te protesteren), wat vrolijker en wat meer uitgerust wakker. Ik had om 11.00 uur afgesproken met Jacky, de enige Chinese jongen die ik in Finland heb ontmoet. Hij komt uit Hong Kong en vond het leuk me hier te ontmoeten en een beetje rond te leiden. Jacky luistert in het dagelijks leven ook naar de naam Feng Shung Long (ofzo, maar het betekend draak zegt ie. Heb hem maar gezegd dat Tim Nederlands is voor eenhoorn, om hem niet het gevoel te geven dat ie in zijn eentje naar een diersoort die nooit bestaan heeft is vernoemd.

Hoe dan ook, Jacky is een local en hij wist me een en ander te vertellen over Hong Kong. Daarnaast wist hij natuurlijk de plekjes die je of gezien moet hebben, of waar toeristen juist niet komen en die daardoor juist ook de moeite waard zijn.

Om te beginnen zijn we naar Ngong Ping 360 gegaan. Dit is een kabelbaan naar een Budha beeld vanwaar je een mooi uitzicht hebt. We hebben ervoor gekozen om op de heenweg een glazen cabine te nemen, wat dus betekend dat de vloer ook doorzichtig is. Dit was wel even wennen in het begin, maar het was eigenlijk wel lachen om op deze manier ook onder je te kunnen kijken. Er zaten twee Spanjaarden bij ons in het liftje en toen ze over Holland en de WK finale begonnen ben ik maar gaan springen op de glasplaat...

Eenmaal boven aangekomen hadden we nog een flinke wandeling voor de boeg. Het klooster en de Budha lagen op nog enige afstand lopen. Dus eerst maar even naar de wc. Doet het volgende vreemde tafereel zich voor, wat dat hier is. Wat doe je op een wc? Juist. Dus ik sta op mijn gemak voor het urinoir, komt er een Chinees naast me staan. Op zich logisch, naast me hing nog zon ding. Maar wat doet die kerel, hij gaat bij mij in de bak staan kijken (tenminste dat hoop ik). Ik had het naar 5 seconden door, toen ben ik maar even gestopt en keek ik hem recht in zijn ogen aan. Volgens mij herinnerde hij zich toen weer waarvoor hij ook al weer naar het toilet was gekomen....

Vanaf de Budha hadden we ook een schitterend uitzicht. Eenmaal bij het klooster aangekomen werd me door Jacky gevraagd of ik Chinese tofu en jelly (weet niet hoe ik het anders moet omschrijven) zou willen proberen. Tuurlijk. Dus ik zeg tegen die vrouw achter de kassa, doe mij die maar en die en die en die. 6 van die dingen op mijn bord en een flinke fles soja melk erbij. Ik denk dat buffel ik wel op, had nogal honger van die klim in 37 graden met een luchtvochtigheid van "weet ik veel hoe hoog, maar ik plak overal als een zeem...."
Ze keek me al zo raar aan. Wat mij opviel was dat niemand zoveel bestelde als ik, maar goed het was ook allemaal spotgoedkoop. Begon maar met eten en wat me meteen opviel was dat het spul aardig zwaar op de maag lag. Jacky zei dat het erg gezond is, omdat het allemaal home made is en er geen toegevoegde suikers en conserveringsmiddelen en andere troep inzit. Het was allemaal wel lekker, behalve een of andere ronde, natte bol die echt niet te kanen was... Bij het 5e hapje zat ik al heel vol (Jacky maakte de vergelijking met een hapje wat gelijk staat aan veel brood...) en het 6e hapje heb ik met moeite weggestopt. Dacht even mezelf als Mr Bean uit de situatie te moeten redden, maar de Chinese vrouwen om mij heen hadden allemaal geen handtasje bij zich.

Hierna hebben we onze trip vervolgd richting het oude stadscentrum van Hong Kong, wat nog bestaat uit een hoop straatmarkten en een hele hoop locals die met karren vol goederen door de straten banjeren. Dit was gaaf om te zien. Hierna zijn we meer het zakencentrum ingelopen om langzamerhand onze weg te vervolgen richting de Peak Tram, een treintje was de op een na hoogste heuvel in Hong Kong op tuft om jou daar af te zetten en vanaf de andere kant dan de Avenue of the Stars te genieten van het uitzicht. Dit zicht was misschien nog wel beter en ik moet de mensen die op internet beweerden dat de skyline van Hong Kong indrukwekkend is maar gelijk geven.

We zijn terug naar beneden gelopen via een stijl pad en zijn uiteindelijk met de ferry overgestoken naar Tsim Tsa Tsui, waar het tijd was voor mij om mijn hostel weer op te zoeken en Jacky te bedanken voor zijn free guided tour. Ik hem hem aangeboden zijn kabelbaan ticket te betalen, zijn Peak Tram ticket en het spotgoedkope eten boven in het restaurant bij de Peak, maar overal stond hij al keurig met zijn deel van het bedrag klaar. "No thank you, no need". Nou dan bedank ik jou Jacky, voor je rondleiding. Vrijdag was zo zo, zaterdag was top.

De groeten!

Nick on

Goed verhaal B. Mooi dat je je al beter begint te voelen. Ben nu toch wel benieuwd of je meer van die aanvaringen om het toilet zult krijgen :)

X on

Ziet er goed uit B! Echt heel anders dan hier, leuk om te zien.

Op naar Australië nu. Verwacht wel een foto van een witte haai! ;)

Bob on

Goed bezig burrito. Ziet er allemaal goed uit! Skyline is weer eens wat anders dan het Van de Valk hotel in Duifuh

Robbedoes on

Zat dit weekend in Hamburg. Was ook leuk, maar dit ziet er toch wel wat spannender uit. En met goed weer; blijft toch ook wel fijn als je op vakantie bent. Blijf genieten Tim al is het maar van de zon op je gezicht!

aunt mia on

geweldig Tim wat een leuk verhaal,spannend die mooie stad ver weg,geniet ervan.

Tonny/Pepfe on

Heee Jack,
De kop is eraf; drie verhalen in een keer gelezen.
Ben benieuwd naar de eerste berichten over Sydney.
Heb al wel iets opgevangen over je finse kamergenoten.
Groetjes

Steffie on

Hi Tim,

Heb www van je moeder gekregen en vind het super deze hele onderneming!!
Geniet er van en take care.

Groetjes Steffie (TNT Duiven)