Etelaista Chilea

Trip End Dec 27, 2008

Flag of Chile  , Lake District,
Thursday, May 29, 2008

Viime loppuviikosta suunnattiin pois Santiagon kiireesta ja laskeutuneen Smogin saasteista etelan raikkaseen ilmaan. Talla kertaa siis matkasimme Valdiviaan ja sen lahiseuduille. Chilen etaisyydet ovat todella pitkia. Nytkin matkasimme 10 tuntia bussilla, yli 800km, ja se oli n. ¼ koko maan pituudesta. Pitkan matkan bussit ovat onneksi hyvia, ja niissa saa nukuttua ihan mukavasti.

Vietimme ensimmaiset pari paivaa siis Valdiviassa. Valdivia on tunnettu v. 1960 maanjaristyksestaan. Silloin jarisi 9,5 richerin asteikolla, ja se on voimakkain mitattu jaristys maanpaalla. Se synnytti tsunamin joka teki tuhoa jopa Havajilla ja Japanissa. Valdiviva on pieni idyllinen kaupunki. Se on ollut saksalaisten asuttamana aikoja sitten, ja sen jaljet on nakyvissa vielakin. Saksalaistyyppisia baareja ja taloja. Noin 20km paassa on Kunstmannin kaljatehdas, jossa mekin vierailimme. Erilaisia oluita hunajanmakuisesta tummiin. Valdivian keskusta on pieni, ja kaupunki on merenrannalla. Rannassa on pieni meritori, josta sai tuoretta kalaa ja ayriaisia. Torin ymparilla uiskenteli paljon merileijonia, jotka odotti kalastajien herkkupaloja. Meille merileijonien seuraaminen oli kuin luonto-tosi-tv. Ne olivat niin inhimillisia ja todella leikkisia. Ne ovat todella ihmisystavallisia ja kun niiden kanssa menee sukeltamaan, ne sukeltavat sukeltajien kanssa.

Valdiviasta teimme paivareissuja lahiseudulle Nieblaan, Puerto Monttiin -ja Varakseen. Nieblassa oli vanhoja linnanraunioita ja todella kauniit maisemat. Harmiksemme oli niin sateista ja tuulista ettei hirveesti eteenpain nahnyt. Taalla kun sataa, sataa usein raivolla. Siina ei sateenvarjot paljoa auta. Puerto Montt on etelan suuri satamakaupunki. Sielta voi nahda nyt Chaitenin tulivuoren hoyryt, mutta me ei niita nahty kun satoi taas. Puerto Montissa on lahes kaikki Chaitenin evakuoidut ihmiset.

Pari viimeista paivaa vietimme Panguipullissa. Paunguipulli on Mapuche kyla jarven rannalla. Hyvin kaunis ja idyllinen kyla. Todella koyhaa ja ystavallista. Paljon taloja jotka olivat romahtamisen partaalla. Ihme kuinka ihmiset parjaavat koko talven sellaisissa oloissa. Sadetta on paljon ja kovin kylma jo nyt. Talot lammitetaan puulammityksella ja kyla tuoksui ihan saunalle. Santiagossa lammitetaan talot kaasulla, puulammitys kielletty Smogin vuoksi. Jarvi oli todella kaunis. Jarvi vuorten laaksossa ja vesi kristallinkirkasta. Panguipullista matkasimme bussilla viela pienempaan kylaan, lahelle Argentiinan rajaa. Kylassa asui noin 100 ihmista. Kannykat eivat toimineet eika internetista ollut tietoakaan. Puita haettiin metsasta kahden sonnin voimin, yksi puu kerrallaan. Kalastajia oli paljon, ja rannasta lahti lautta Argentiinan rajalle.

Maaseudulla korostuu chilelaisten ystavallisyys. Kylla Santiagossakin ystavallisia ollaan mutta myos vahan kylmia. Kuitenkin taalla tuntuu etta ihmisilla ei ole samanlaista kilpailuhenkea kuin Suomessa, eika ajatella niin vahvasti omaa menestymista. Esim. Panguipullissa yritimme etsia kumisaappaita, kun vetta satoi kaatamalla ja kengat olivat marat. Jos kaupassa ei ollut, tai ei loytynyt mieluisia, kauppias suositteli toista kauppaa. Tama tapahtui kaikissa kaupoissa. Samoin kun olin ostamassa tupakkaa, eika yhdessa kiskassa ollut mita pyysin, kiskan myyja ohjasi toiseen kiskaan mista sita loytyi. Nailla ihmisilla ei ollut juurikaan rahaa, ja yksien kumisaappaiden myydyksi saaminen olisi ollut iso juttu. Siita huolimatta aina suosittelivat naapurin liiketta.

Kun vietimme rattoisia hetkia Etelaisessa Chilessa Santiagossa oli vaikeammat oltavat. Vetta satoi loppuviikosta yhta paljon kuin yleensa koko talven aikana, etelan ainoat yhteyssillat menivat kirjaimellisesti poikki, ja iso osa kaupunkilaisista oli ilman hanavetta monta paivaa. Mekin oltiin jumissa etelassa kun bussit eivat paasseet Santiagoon. Eilen aamulla vihdoin kotiin paastiin, ja meidan onneksi koti oli saastynyt tulvalta. Talla hetkella hanavetta tulee, mutta aika saalittavasti. Ensi vkl:ksi on luvattu -5 astetta. Kuulemma tallaista ei ole ollut aikoihin. Kesa oli kuivempi kuin moniin vuosiin ja nyt talvi tulee aikaisemmin ja vahvemmin. El niña on loppumaisillaan, mutta ei se aikasemmin nain vahvasti ole vaikuttanut. Voisiko tama olla kuitenkin ilmastonmuutosta, kun Suomessakin oli niin outo talvi ja samoin taalla on kovin epatavallista. Mutta kylla taalla aika luonnon armoilla aika ajoin ollaan. Vahan rankempia naa myrskyt ku mihin on tottunu.