Sisällä/ulkona

Trip Start Apr 02, 2011
Trip End Jun 29, 2011

Flag of Philippines  , Visayas,
Wednesday, April 20, 2011

Olen turisti Philippiineillä. Uin kummassa jommassa hotellin uima-altaista, nautin väliin mangopirtelön, vastaan hotellihenkilökunnan kohteliaisiin tervehdyksiin. He tekevät työnsä, minä maksan heidän palkkaansa. Oleminen on helppoa, nautinnollista. Aurinko paistaa. Puusta tipahtaa kaunis valkoinen kukka aurinkotuolini viereen. Alue on aidattu, vartija kiertää ja pitää huolta turvallisuudesta.

Olen turisti ja astun ulos hotellin alueelta. Kadulla minulle huudellaan, matka-apua ja vinkkejä tarjotellaan. Epäilen tarkoitusperiä. Lapset tervehtivät, juoksevat perässä. Joskus epäilen heidänkin tarkoitusperiään. Pidän tiukemmin kiinni käsilaukustani. Inhoan epäilyjäni. Mutten uskalla olla liian sinisilmäinenkään. Se voi maksaa lompakon, luottokortin, kameran ja passin. Ristiriitaista.

Katson koiraa, jonka karvat ovat lähteneet. Ajattelen omaa koiraani, jonka karvat eivät ole lähteneet loisten raapimisesta. Hän on hyväosainen koiranakin. Mietin, miksi kannan ensimmäisenä huolta koirista enkä esim. lapsista tai heidän äideistään. Sahaan ajatusketjuani edestakaisin. Palaan Olgis-ikävään.

Tunnistatteko tunteet, joista puhun? Ne hämmentävät tunteet, jotka turistina olo tuo joskus mukanaan.

Tiina

Eerika on

Taalla konferenssissa joku antropologi piti esitelman kenttatoiden aiheuttamista traumoista. Oli tehnyt kenttatoita Brasiliassa jossain favelassa ja kertoi, miten hirveaa se on oli ja miten kovasti han siella pelkasi. Vahattelematta hanen kokemuksiaan mietin vain, etta aika monen miljoonan ihmisen pitaa asua siella paivasta toiseen. Eika se tuntunut hanta kiinnostavan.

Tuija & Pauli on

Terveiset sateisesta ja harmaasta suomesta.Onneksi meillekin on luvattu pääsiäiseksi jopa + 18,jee! Kerrotaanko Olgalle terkkuja mamilta ja papilta, sillä huomenna olisi tarkoitus ajella ssalmelle?Katsellaan samalla ne Olgan kynnetkin.. Mukavaa ja turvallista reissun jatkoa.

Aunty-Kirsi on

Ymmärrän kyllä täysin nuo tunteet. Phil Collins on tämän tiivistäny hyvin: "Hey, think twise, this is another day for you and me in Paradise!"

tiinajatimo
tiinajatimo on

Terveisiä Olgalle ja muillekin!

Siirryimme Lapu lapusta Boholin saarelle, jossa asutusta on vähän vähemmän. Täällä on myös niitä postikorttimaisia valkohiekkaisia rantoja. Meillä on tosin täällä vain kaksi kokonaista päivää enää aikaa, kolmantena päivänä lennämme Hong Kongiin. Matka tänne oli tuskien taival. Pääsiäinen ruuhkautti lauttaliikenteen.

Niin, hyvää pääsiäistä!