Manning Park

Trip End Oct 16, 2010

Wild Rose Campground

Flag of Canada  , British Columbia,
Tuesday, October 5, 2010

We hebben verschillende wandelingen uitgekozen voor vandaag. We starten 's ochtends met een rondje rond het Lightning Lake. Dit is zo’n anderhalf uur lopen en het is nog erg fris (muts en handschoenen worden weer uitgepakt), maar ook erg zonnig. Het meer is mooi om te zien met nog enkele mistflarden er net boven. Als die weg zijn, zien we hoe mooi het meer de omgeving spiegelt. We zijn dat met alle meren die we ondertussen hebben gezien nog niet zo mooi tegengekomen.

Na dit rondje rijden we met de camper een paar kilometer verder om een klein rondje bij wat kleine plassen te lopen. In het voorjaar staan hier orchideeen, maar uiteraard zijn die nu niet meer te bewonderen. Wel hopen we een bever te zien… maar die beestjes laten zich niet zomaar zien.

Verder voor het volgende kleine rondje… deze heet beaverpond, maar ook hier geen bever te bekennen. Wel weer een leuk rondje met wat achtergrond informatie over bevers.

Het volgende doel is een uitzichtspunt. Hiervoor rijden we een eind de berg op en met het mooie weer van vandaag worden we weer getrakteerd op een zeer weids uitzicht. Veel van de bergen die we kunnen zien liggen in de V.S. Wat ook mooi zichtbaar is, is het verschil in ruigheid van de bergen rondom ons en de bergen die net wat verder liggen en net iets hoger zijn. Deze laatste zijn veel ruiger, omdat ze nooit bedekt zijn geweest door gletsjers. De net iets lagere bergen zijn wel door het ijs bedekt geweest en zijn daardoor veel meer afgerond van vorm.

Als laatste wandeling in Manning Park lopen we weer een rondje bij uitzonderlijk hoge bomen.

We rijden door naar Hope. Vlak voor Hope komen we langs een plek waar in de jaren ’60 een enorme landslide heeft plaatsgevonden. Hierdoor is drie kilometer snelweg verdwenen en een meer compleet van de kaart geveegd. Het is indrukwekkend om te zien wat voor een ravage de natuur kan veroorzaken.

Bij Hope zelf hebben we aan het eind van de middag nog tijd om naar de Othello tunnels te gaan. Hier heeft ooit een deel van de Kettle Valley Railway gelegen (dezelfde verbinding als waar we een paar dagen geleden nog een fietstocht hebben gemaakt). Hier zat een ander lastig deel van de route. Dit is opgelost met een stuk of vijf tunnels en twee bruggen op een traject van zo’n 1,5 kilometer lengte. Er is nu een wandelpad door de tunnels. De ruige omgeving geeft aan dat het een heel karwei moet zijn geweest om dit ooit te bouwen.