Icefield Parkway deel 1

Trip End Oct 16, 2010

Wilcox Creek campground

Flag of Canada  , Alberta,
Thursday, September 23, 2010

Vandaag laten we Jasper weer achter ons en rijden naar het zuiden via de Icefields Parkway. Deze weg ligt in de nationale parken van Jasper en Banff en mag niet gebruikt worden voor commercieel vrachtverkeer. Hij is puur bedoeld recreatie. De omgeving is indrukwekkend. Continue wordt je omringd door bergen. Je rijdt langs rivieren en ziet meren, watervallen en gletsjers. Regelmatig is er een uitkijkpunt of wandelmogelijkheid.

We rijden de eerste 100 kilometer van de weg. We beginnen vlak nadat we Jasper verlaten met een wandeling naar vijf meren. Het water in de meren heeft een mooie groene kleur en bij sommige van de meren spiegelt het water erg mooi.

Als we de weg vervolgen is de eerste grote stop bij de Athabasca watervallen. Je kunt hier goed zien hoe door de kracht van het water de waterval verplaatst door de loop van de jaren heen. De canyon die hierdoor is ontstaan heeft mooie vormen gekregen doordat hij is uitgesleten door het water.

Met de nodige fotostops tussendoor rijden we verder naar de volgende watervallen: Sunwapta Falls. We zijn ondertussen akelig verwend en deze mooie watervallen maken minder indruk dan de Athabasca Falls. We lopen hier een klein eindje het bos in en vinden langs het pas allerlei verschillende paddenstoelen. Erg grappig.

Vlak voor de eindbestemming van vandaag zien we weer wat beesten aan de kant van de weg. Het zijn drie bighorn sheep. Leuk,want die hadden we nog niet eerder gezien. Het is nu nog maar een klein eindje naar het Athabasca glacier. Dit is een hele grote gletsjer die tot vlak bij de weg komt. Het zicht op de tong van de gletsjer is nog ok, maar het is vandaag erg bewolkt en bij de gletjser komt deze bewolking ook omlaag. Morgen gaan we hier een begeleide wandeling op de gletsjer maken.

We hopen dat het dan iets is opgeklaard.