Peru; Machu Picchu & Colca Canyon

Trip End Sep 14, 2012

Flag of Peru  ,
Thursday, July 26, 2012

Cusco & Machu Picchu
We voelen ons weer fris en fruitig en hebben er weer zin an. Machu Picchu here we come! De eerste dag in Cusco gaan we langs wat tour bureautjes om de mogelijkheden voor Machu Picchu (MP) te bekijken. Het wordt niet de orginele Inca trail, want die moet maanden van te voren worden geboekt en we wilden ons niet vastpinnen. We gaan voor de Inca jungle trail van vier dagen die eindigt in MP. Het is über-hoogseizoen en MP is de meest toeristische bestemming van Zuid-Amerika, maar we kunnen gelukkig nog een tourtje boeken die overmorgen vertrekt. We hebben de laatste treinkaartjes voor de terugreis. Twee dagen verkennen we Cusco. Heel toeristisch, maar wat wil je met zo'n wereldwonder om de hoek. Een heel mooi plaatsje met veel kerken en pleintjes en een mix tussen de Inca en Spaanse bouwstijl, zoals de temple of the sun. Cusco was het hart van het Inca rijk. Wandelend door de oude straatjes, lunchen en fruitshake in San Pedro Mercado, af en toe iets bezichtigen, lekker uit eten.

Zaterdag 21 juli verzamelen we met acht anderen om 8.00 uur voor onze tour. Onze groep bestaat uit een leuke mix van allerlei nationaliteiten. Via de heilige vallei rijden naar de top van een berg. Boven op de berg wisselen we het busje in voor mountainbikes. We worden vol gehangen met beschermingsmateriaal -> we gaan downhillen! In 3 uur dalen we af van 4.300 meter naar 1.800 meter hoogte. Dat is nog eens een relaxed fietstochtje, alleen maar afdalen via haarspeldbochten en af en toe door een riviertje. We slapen in een hostel in Santa Maria, dat op 1.200 meter hoogte ligt. Na ruim 6 weken op hoogte is het heerlijk om weer voluit te kunnen ademen en als de zon weg is blijft het lekker warm. Avondje kaarten, poolen en tafelvoetbal spelen en de volgende ochtend zitten we om 6.00 uur alweer aan het ontbijt. We zijn zo'n 11 uur onderweg. Een stuk wandelen, 'peruvian flat' zoals onze gids het noemt (=berg op), een stuk over de orginele inca trail, stoppen voor wat uitleg over wat er in de jungle groeit, verder wandelen, stoppen voor een of andere stomme verkleedpartij in traditionele Peruaanse kleding, wandelen en badderen in de hotsprings. In totaal wandelen we misschien 6 uur, maar met alle stops erbij niet echt vermoeiend. Vervolgens een heerlijk maaltje in onze lodge in Santa Teressa. Het eten zit ook bij de tour inbegrepen en is prima verzorgd. 3 gangen lunches en maaltijden. Nog nooit zoveel soep gegeten.

De derde dag gaan we ziplinen (canopy). Aan een tuigje hangen we aan een stalen kabel 150 meter boven de grond en roetschen we naar beneden. Wat is dit leuk! Alsof je door de lucht vliegt, met enorme snelheid via 6 'vluchten' (lijnen) gaan we naar beneden. De ene is langer en hoger, de andere steiler. De kabels zijn tussen de bergen gespannen, met daaronder de rivier. Wat een adrenaline kick. Daarna wandelen we in 3 uur door de jungle, langs het spoor en de rivier naar Aguas Calientes.

Na drie dagen de spanning te hebben opgebouwd is het op dag vier tijd voor het hoogtepunt van deze trip: MP. Om 4.30 uur lopen we in het donker van Aguas Calientes de berg op naar MP. Om 6.00 uur zijn we de eersten. De eerste aanblik op de prachtige Inca ruines is heel bijzonder. Onvoorstelbaar dat ze dit in de 14e eeuw konden bouwen. Gelukkig nooit ontdekt door de Spanjaarden. Pas op 24 juli 1911 is het ontdekt door een Amerikaan. We zijn er op de 101e verjaardag na de ontdekking en zijn niet de enigen. Hoe later het wordt, hoe meer toeristen er komen. Onze gids geeft ons in 1,5 uur een rondleiding langs de ruines. Daarna hebben we de hele dag voor ons zelf. Rondom de ruines zijn grasterrassen waar de inca's producten op verbouwden. We zoeken een rustig grasterrasje op en ontbijten in het zonnetje. Daarna gaan we de MP mountain op. In een uur lopen we de trappen omhoog. Een zware klim, maar wat een uitzicht. Ver onder ons MP en Huayna Picchu (een andere berg dat uitzicht geeft op MP). Rondom ons bergtoppen met sneeuw. Even op een steen zitten en deze schoonheid in ons opnemen. En bijkomen voor de afdaling. Weer beneden strijken we weer neer op een grasterras. Hier heb je niet het idee dat er honderden toeristen om je heen lopen. In het gras lunchen we. Nog even lama's kijken tussen de ruines. Lama's zijn zulke grappige beesten. Elke keer als we een lama (of soortgenoot) zien moeten we lachen. Het is de gezichtsuitdrukking denk ik. Helemaal een dijenkletser zijn de exemplaren met haar over hun ogen en met de ondertanden naar voren.

Vanaf MP lopen we einde dag weer alle trappen af naar Aguas Calientes. in totaal zijn we die dag 1.000 meter omhoog gelopen en 1.000 meter gedaald. Moe pakken we de trein en bus terug naar Cusco. Om 23.00 uur komen we in ons hostel aan en vallen we als een blok in slaap. Na nog een dagje Cusco gaan we met de nachtbus naar Arequipa

Arequipa
We komen om 6.00 uur in Arequipa aan en kunnen gelukkig al onze kamer in. Even bijslapen en dan de ciudad in. Arequipa is ook weer zo'n mooie koloniale stad met veel binnenplaatsen en mooie gebouwen. We brunchen op een terrasje op zo'n binnenplaatsje bij een heerlijk bakkertje. De was inleveren en uitzoeken hoe we in Colca Canyon komen. Maar voordat we verder gaan met serious up & downhill hiken part II laten we onze vermoeide spieren masseren. Auw, wat een spierpijn. De volgende dag bezoeken we het prachtige nonnenklooster van Arequipa.

De Colca Canyon ligt zes uur rijden van Arequipa en is de diepste canyon ter wereld. 2x zo diep als de Grand Canyon. Veel tourbureautjes bieden tochten aan waar je om 3 uur 's nachts wordt opgehaald in Arequipa om 's ochtends vroeg de condors bij de canyon te zien. De volgende dag ook weer om 4 uur 's nachts opstaan om de canyon uit te lopen voor de hitte. Hier hebben we geen zin in, het is wel vakantie. We nemen de local bus naar Cabanaconde en overnachten hier, een plaatsje aan de rand van de canyon en het beginpunt van de wandelingen. De volgende dag lopen we in 6 uur de canyon in. Mooie natuur, maar een hele zware hike. De canyon is ruim 1.000 meter diep. Nadat we bij de rivier in de canyon zijn gaan we weer een stuk omhoog aan de andere kant. Totaal dalen we die dag 1.700 meter en stijgen we 700 meter. In de canyon slapen we in Oasis in een simpele bungalow. Letterlijk een Punica oase met palmbomen en zwembad. Onderweg een paar kleine dorpjes en veel ezels en paarden. Deze worden gebruikt voor het transport en bevoorrading van de dorpjes. De volgende ochtend lopen we in 2 uur via een andere route weer 1.000 meter omhoog en zijn we terug in Cabanaconde. Oh, wat moesten we diep gaan in deze diepe canyon en zijn onze benen moe! Tijdens de busrit terug naar Arequipa wordt het wereldrecord meeste mensen in de bus officieel verbroken. Twee rijen dik staan ze in het gangpad. Een klein meisje die naast onze stoelen staat vindt Deus zijn fleecetrui wel lekker zacht. Ze valt staand tegen zijn trui in slaap. Bij mirardor Cruz del condor krijgt de bus panne en verdwijnt de chauffeur met wat gereedschap onder de bus. Dat schept vertrouwen als je zo een pas van 5.000 meter over moet. Maar hierdoor kunnen we wel uitstappen en zien we zo'n 10 enorme condors boven ons hoofd zweven.

Na nog een dagje Areuipa nemen we 's avonds het vliegtuig naar Lima, waar we na een paar uur overstaptijd doorvliegen naar onze volgende bestemming......PAASEILAND

Hettie on

Indrukwekkend, wat een schoonheid!
Prachtige foto's
Ik krijg al spierpijn als ik het allemaal lees.
xxx Hettie