Fiji-time!

Trip End Sep 14, 2012

Flag of Fiji  , Viti Levu,
Thursday, May 17, 2012

Bula!
Vrolijke mensen met Afro's verwelkomen ons zingend op een wit zandstrand met kleurige cocktails en gitaarmuziek, terwijl ons bootje over de meest heldere zee richting het strand vaart. We zijn op Fiji! En het is tijd voor Fiji-time (=take it easy). Even op zomervakantie tijdens onze reis. Vanuit Sydney boekten we een retour Nadi. Na een nachtje Nadi nemen we de volgende ochtend in 4,5 uur de boot naar een eiland in the Yasawas. Hier blijven we een week in The blue lagoon resort. Ja, ja, op deze stranden is Brook Sheilds beroemd geworden. Gewoon even lekker de toerist uithangen en ons laten verwennen.
Stop verder zoeken, we zijn in paradijs. De zee is zo helder en turquoise. Als we voor de 1e keer gaan snorkelen staan we versteld van de hoeveelheid gekleurde en grote vissen en het mooie koraal. Alsof je in een levensgroot aquarium zwemt. En dat zo vanaf ons witte zandstrand. Omdat er verder weinig op het eiland zit, zitten de maaltijden bij het resort inbegrepen, net als veel activiteiten. Nu zijn we helemaal niet van het all-inclusive gebeuren, maar het is hier zo heerlijk en relaxed. Ontbijtbuffet met veel vers fruit, lunch a la carte en 3 gangen diner met veel verse vis.

Nacula
Op Deus zijn verjaardag komen we hier aan en proosten we op een jaartje erbij. Op zondagochtend gaan we naar de kerk in het dorpje verderop. Aan de ene kant zitten de kinderen en aan de andere kant de volwassenen met hun coole afro’s en witte jurken. De volwassenen zingen prachtig prachtig en ook het kinderkoor gaat uit volle borst.

De Fijianen zijn zulke mooie mensen. Hele open en vriendelijke gezichten en overal wordt je met Bula! (hallo) welkom geheten. Met het kava ritueel worden we door de chief van het dorp ontvangen; 1x bula zeggen, in je handen klappen, een kokosnootbakje met kava (een plantenwortel met water) in 1x opdrinken en 3x in je handen klappen. Lekker is het niet en het geeft een tintelend gevoel op je tong.

We gaan een dag duiken en zien 4 white tip reef sharks -> cool! Onze eerste haaien die we in het wild zien en we hoorde geen jaws muziek die steeds sneller gaat als de haaien dichterbij komen. Eigenlijk waren we heel relaxed, maar ja, dit waren ook geen great white sharks. De stroming was heel sterk en op deze diepte minder kleurrijk dan met het snorkelen. De begeleiding was iets te Fiji-stijl. Ze checkten niet ons materiaal en onze instructeur was iemand van de groep kwijt tijdens het duiken. Behalve de haaien en het zwemmen door een soort grot viel de duik verder helaas een beetje tegen.
Het resort ligt op Nacula, een van de noordelijkste eilanden van de Yasawa’s. Op weg hierna toe kwamen we langs zo’n 12 andere eilanden. Allemaal van die bounty eilanden. Het is ook niet voor niets dat cast away hier is opgenomen.

Een ochtend maken we met een groep een wandeling over het eiland naar de top van de berg, begeleid door de hond Charlie. Prachtige uitzichten over het koraal en eiland. Die middag bezoeken we het dorp, waar we worden ontvangen met zang en dans, waarna we worden uitgenodigd om zelf een dansje mee te maken.
Het resort heeft een goede mix van dorm’s, lodges (waar wij zitten) en villa’s, waardoor er een leuke mix van mensen zit. Het eten is aan lange tafels en elke avond zijn activiteiten. We trekken een paar dagen op met een paar Engelsen.
Een ochtend gaan we naar limestone grotten, die midden in de zee liggen. In deze grotten zijn veel scenes van Blue lagoon opgenomen. We zwemmen in de 1e grot, dan duiken we naar beneden en zwemmen door een tunnel onderwater naar de volgende grot.

Het bevalt ons zo goed hier dat we een nachtje bijboeken. We worden ge-upgrade naar een deluxe beachfront villa. Dat is een leuk cadeautje! We zitten in de meest luxe overnachting tijdens onze trip. Een grote villa die normaal 250 euro per nacht kost met onze eigen strandbedden, hangmat, houten vloer, buiten badkamer ' bali-style’, douchen onder de palmbomen. Wat een luxe en een heerlijke afsluiter van een week in paradijs!

Viti Levu
Na een week luxe gaan we nog een week het ‘echt Fiji’  bekijken en reizen we over het hoofdeiland. Na maanden pakken we weer eens een local bus. Het is een ‘airco’ bus -> geen ramen waardoor het lekker doorwaait. We zijn weer ‘echt’  aan het reizen. Na 4 uur stappen we uit in Pacific Harbour. Deze plaats noemt zich de adventure capital of Fiji. Je kunt hier met haaien duiken (tiger en bullsharks zonder kooi) en raften. We willen beide activiteiten graag doen, maar we laten het (waarschijnlijk tot vreugde van de mama’s) omdat het zo duur is. Zondag is een echte zondag. De regen komt de hele dag met bakken uit de hemel. Het is duidelijk dat we onder de bergen zitten, er valt hier veel meer regen. De hele dag doen we niet veel. Met de local bussen gaan we het eiland rond. Het is een prachtige route langs regenwoud, bergen, rivieren en zee, het is enorm groen hier.

Nanaru-I-Ra
We kunnen het toch niet laten om nog even de laatste dagen op een eiland door te brengen, voordat we de winter van ArgentiniŽ in gaan.
Ten noorden van Viti Levu nemen we een bootje naar Nanaru-I-Ra. Hier blijven we 3 nachten in een cottage aan het strand met eigen keukentje. Het is een leuk huisje. Niet zoals de luxe resorts op de Yasawa’s, maar meer basic en heerlijk rustig. Een dag kajakken we in 3 uur rond het eiland. Bij veel stranden stoppen we voor een plons en doen we een poging tot kokosnoot openen. Met de bus rijden we terug naar Nadi, waar we de volgende ochtend terug naar Sydney vliegen.

Sydney
Nadat we al 3x op het vliegveld zijn geweest, gaan we nu dan ook eindelijk de stad in. Omdat het feest is verblijven we voor ons doen in een luxe hotelletje. We lopen door de botanische tuinen naar the opera house. Bladeren vallen van de bomen, er is een herfstzonnetje en het is 21 graden. ’s Avonds Thais uiteten. Mijn verjaardag begint met ontbijt op bed, gevolgd door een verjaardags taartje. De hele dag toeren we door Sydney; met de ferry naar Manly, waar we een pinteke pakken bij een micro brewery, met de ferry terug waardoor je een mooi zicht hebt op de opera house, harbour bridge en skyline. Naar Paddington market, The Rocks, Chinatown en Darling Harbour. Onder het motto ‘het leven is te leuk om saaie wijnen te drinken’  bezoeken we beide avonden 2 sfeervolle wijnbarretjes en op mijn verjaardag eten we tapas, vergezeld met Spaanse muziek. Een bruggetje naar een nieuw hoofdstuk van Deus & Lotte on tour: Zuid-Amerika!

jona on

Waarom hebben ze jou niet gecast voor The Blue Lagoon?

cassey on

heey oompje en tante

alles goed met jullie? met mij wel
leuke foto's en van wie is dat hondje

xxjes cassey

Hettie on

steeds denk ik dat het niet mooier kan en dan komen er weer hele nieuwe belevenissen. Het ziet er prachtig uit en aan de foto's zie ik dat jullie genieten.
xxx Hettie

Eva on

Jemig wat heeeer-luk!! Geniet x

joke en anton on

Het ziet er weer fantastisch uit. Wat een prachtige foto's en wat is de natuur toch mooi.