Krasnoyarsk +6

Trip End Dec 17, 2010

Sib Siberian Tours, Anatoly

Flag of Russia  , Siberia,
Thursday, August 26, 2010

Imorges kl. 07:22 lokal tid ankom jeg til Krasnoyarsk. I mit hoved var klokken dog stadig 03.22. Det vil sige Moskva tid. Man bliver automatisk helt rundt paa gulvet af at koere med den Transsibiriske Jernbane. Vi har enda proevet at dele turen saa meget op som muligt, og lagt forskellige stops ind undervejs, som skal goere rejsen gennem de forskellige tidszoner mere udholdelig. Det hjaelper selvfoelgelig heller ikke at ankomst- og afgangstider alle er i Moskva tider og paa alle togstationerne undervejs staar banegaardsuret paa Moskva tid. Men saa snart du forlader togstationen viser urerne den lokale tid.

Det foerste der slog os da vi blev koert ud til vores homestay, var at rattet sad skiftevis i hoejre og venstre side af bilerne! Det viser sig at mange koeber deres bil i Japan billigt og koerer i dem i Rusland, som koerer i hoejre side.

Vi har nu oplevet Moskva, Yekaterinburg og Krasnoyarsk. Forbavsende nok har det vist sig at byerne bliver mere aabne og smillende jo laengere vi kommer ind i Sibirien. Folk snakker slet ikke engelsk, men tilgengaeld er folk mere venlige og hjaelpsomme. Vi har moedt mange lokale, som helt som en selvfoelge samtalen igennem snakker russisk til os, mens vi, for at vaere venlige, snakker engelsk til dem, uden nogen af os forstaar en boenne. Vi kunne ligesaa godt snakke dansk til dem.
Yekaterinburg og Krasnoyarsk ligner en hver anden middelstor by i Europa. Det er rent, ordentlig og folk opfoerer sig meget europaeisk og ligner europaeere. Det der alligevel falder mig i oejnene og aldrig goer mig i tvivl om at jeg er er landet i Rusland, er den russiske mode, de slidte bygninger, selvfoelgelig de kyriliske bogstaver og stilheden. Ja, der er forbavsende stille i bybilledet. Ikke meget snak, raaben, bilhorn, opbremsninger, ulidelige saelgere osv. Fattigdom har jeg heller ikke set meget af. Ikke mere end enhver anden storby i Europa. Igen kan man lade sig nare af russernes lidt gammeldags beklaednig, og blive foranledet til at tro at de ikke har raad til mere. Men toejet er ikke slidt og det er rent og jeg vil drage den konklusion, at det simpelthen ER den russiske mode.

Den sidste dag i Moskva var vi rigtige turister og fik set det vi skulle se. Lenins balsamerede krop, Kremlin - baade inden- og udenfor murerne, Den Roede Plads, det gamle KGB hovedkvarter og en rigtig drengedroem; nemlig en underjordisk atombunker.
Vi havde laest at den var hemmelig, men at den STADIG skulle vaere saa hemmelig at vi ikke kunne finde den, og flere russere ligesaa, vidste vi ikke. Bunkeren blev bygget i 50'erne og laa i en ganske normalt udseende bygning. Den blev som den foerste og eneste bunker foerst aabnet for 3 aar siden. Der skulle efter sigende vaere et netvaerk af forskellige bunkere under hele Moskva. Baade fra den Kolde Krigs tid, men ogsaa helt nye, som vil kunne modstaa nutidens vaaben. Da vi kom ind i bygningen gik med det samme 18 etager ned under jorden (selve den overjordiske bygning bestod kun af hult beton). Vi blev foert rundt af en guide i de store og smaa gange og fra tid til anden hoerte vi den naermeste metrostations toge buldre forbi. Det var meget autentisk og vi fik en spaendende viden om den Kolde Krig. Vi saa kun en broekdel af komplekset. Men interessant var det at vide, at beboerne i omraadet ikke vidste om dets eksistens og dem der arbejdede dernede vidste heller ikke om hvem deres kollegaer i andre dele af komplekset var. Det var tophemmeligt.
En sidste ting fra Moskva jeg vil naevne, er de fantastiske metrostationer. De er bygget saa de kan fungere som beskyttelsesrum og udsmykningerne er intet mindre fantastisk smukke i flere af dem.

Livet om bord paa toget er ligesaa monotomt som udsigten. Jeg har aldrig set saa meget skov i hele mit liv, som jeg har set de sidste 4 dage! Det eneste som bryder ensformigheden er smaa bebyggelser bestaaende af diverse traehuse forbundet af grusveje.
Kupeen bestaar af 4 senge. 2 over hinanden i hver side. De foerste 2 straekninger vi koerte havde vi nogle dejlige stille personer i vores kupe. Men det aendrede sig paa vores sidste tur. En mor med sin lille udstyrlige og tykke dreng paa 7 aar. Vi brugte 33 timer paa at ignorerer ham - det lykkedes naesten. Det var en befrielse at staa af toget imorges.
Vi har ikke set en eneste backpacker siden vi forlod Moskva. Der er kun lokale paa toget som KUN snakker russisk, derfor er det ikke blevet til saa mange meningsfyldte moeder og samtaler. Kun en russisk bryder, som Brian udfordrede til en bordtenniskamp i Krasnoyarsk. Vi har dog ikke set ham endnu.

Imorgen koerer vi videre til Irkutsk. En kort tur paa 18 timer. Derefter staar den paa nogle dage ved Lake Baikal.

Siden St. Petersborg har vi nu tilbagelagt 4.812 km og vi er er midt imellem Moskva og Beijing.

Tak for alles interesse og Jeres indlaeg. Elsker at hoere fra Jer :o)

Ps. Igen problemer med at uploade billeder. Jeg uploader ASAP naar jeg faar muligheden!

Mike on

Hej champ
Sikke en oplevesle indtil videre.. Facinerende togtur, kan vel på en god dag minde lidt om Indien, selvom de kan snakke lidt engelsk der.
Fortsæt med de gode blogs.
Mike

Brian Buer Roskvist-Toldam on

Det lyder både fedt, små foruroligene, at ikke mange forstår engelsk i Rusland).. men i klarede det og sjovt navntil jeres hotel i Moskva..Godzillas Hotel, altså monsteret fra blockbusterfilmen af samme navn...godt du overlevede!!
Kommentar til din tur "underground"...der ville jeg helt sikkert havde været med, det lød fedt at få at se
Jeg er glad for at du får udviklet dine pædagogiske kompetancer på kørerturen...småhysteriske børn i over et døgn kan få selv den bedste pæd eller forældre til at knække.....Godt du er så tolerant og forstående. Du kan da få lov til at passe mine drenge i et døgn når du kommer hjem(nytårsaften? er det en aftale?)
Pjat til side....Du må lige få skrevet lidt mere malende omkring naturen der flyder forbi, så jeg kan se det for mit indre blik....

Fortsat fed tur!!

Brian Buer Roskvist-Toldam on

Irkusk...det glemte jeg helt at sige.....det bringer minder om de dage da man spillede meget RISK...Jeg havde næsten altid Irkusk...og tabte den igen!!

Lille info til Rasmus-drengen.

ps. Ved du godt at Barca slog Milan i en venskabskamp, 3-1 tror jeg vist det var?.....Godt at sæsonen går igang i weekenden; håber du får mulighed for at se noget på en bar et sted...