Tilbake paa skolebenken

Trip Start Oct 25, 2005
Trip End Jun 05, 2006

Flag of Guatemala  ,
Thursday, March 16, 2006

Adressen er fortsatt Antigua, naa hos en lokal familie som vi faar frokost, lunsj og middag av og tilbringer nettene hos. Moren (som egentlig er det eneste familiemedlemmet vi ser noe til) snakker nada englais, saa blir mye kroppsspraak, men er jo bare fordelaktig da meningen jo er at vi skal laere spansk disse 8 dagene. 5 timer om dagen, det holder, er en provelse aa vaere tilbake paa skolebenken, om man kan kalle det det. Sitter ute i en bakgaard paa hvert vaart bord med hver vaar spansklaerer. De er ganske saa flinke, snakker bare spansk, er allerede langt inne i gramatikken, her er det verbos og adberbos og infinitvos om hverandre.. Spennende! Tildels ganske saa vanskelig, men vi prover hardt og leser om kveldene. Ja, vi gjoer faktisk det. Har jo nesten blitt en vane naa aa staa opp tidlig, noe som resulterer i at vi legger oss forholdsvis tidlig. Fornuftige har vi blitt! Og vaare smaa graa har nok godt av aa jobbe litt igjen.. Fornuften forsvinner nok neste fredag men, moedrene er vel klare for fest og moro i Cuba!

Bortsett fra spanskkurs fra 0800 til 1300 gaar dagene med til aa spaserer rundt i Antiguas koselige, smale gater, alt i brostein, eksotisk for oss men sikkert noksaa irriterende for de lokale, der de hopper rundt paa sykler og i biler.
Er et stort marked her fylt med alle mulige maiaindianer ting- vi har faatt dilla, saa her tilbringes mye tid. Pruteegenskapene fra Asia kommer godt med her, quetzalesene (guatemalas valuta) er vi gode venner med.

Idag spaserte vi opp til en topp med et kors paa, hvor vi kunne se utover Antigua og opp til en av Antiguas tre vulkaner. Vakkert. Ble fulgt av to politimenn da, ettersom det ikke var helt trygt aa gaa opp alene. Er fortsatt paa vakt, men slapper litt mer av i denne byen. Deilig.