Tur til Vulkan Arenal

Trip End Mar 2009

Flag of Costa Rica  ,
Wednesday, April 1, 2009

Hej alle.
Så kommer der lidt nyt herfra. Det bliver lidt kortere denne gang, jeg kan jo ikke spilde alt for lang tid ved computeren, nu hvor jeg kun har 2 uger tilbage!
Der er lidt billeder fra vores dejlige lejlighed med tilhørende pool, og ellers er der billeder fra byture, og fra turen til Arenal som jeg vil skrive lidt om nu.
Søndag morgen havde Doro og jeg lejet en bil, da vi gerne ville se Arenal vulkanen som er her i Costa Rica. Vi havde lejet en bil som havde store ridser på front partiet fordi nogle amerikanere var kørt galt i den.. vi jokede lidt med at vi var glade for, det ikke var os der havde lavet så store ridser.. Det skulle vi måske have ventet med!
Vi havde hørt om et rigtig flot vandfald der var mere nordpå end Arenal, men vi håbede det var turen værd. Da vi endelig fandt et skilt der viste vejen, var vi lidt skeptiske, for vejen så ikke god ud, der var mange løse sten og den var ret smal. Vi spurgte nogle af de lokale om det kunne lade sig gøre, og det mente de godt det kunne. Vi kørte af sted meget langsomt og vejen blev værre og værre!  Vejen var 11 km. Lang og vi kørte med 10 km. I timen og meget zig zag. Der var et par af bakkerne hvor vi ikke troede bilen kunne klare det men det gik. Vi kunne hele tiden høre sten der blev slået op på bilen, og høre bunden skrabe på nogle af de store sten.. ups!
Efter ca. 7 km. Mødte vi en modkørende bil hvor vejen var blevet bredere, og vi stoppede og snakkede med dem. De havde en bedre bil end os og sagde at de næsten ikke var kommet igennem det sidste stykke, så vi blev nødt til at vende om.
På vejen tilbage kom der pludselig en modkørende bil i høj fart hvor vejen var meget smal. Vi kørte helt ud til højre, men det forreste dæk og højre side af bilen skred ned, så det skrabede mod sten osv. Med hjælp fra den anden bilist fik vi endelig bilen op igen, men nu var vi i hvert fald overbevist om at vi ville få en kæmpe regning fra udlejningsselskabet. Vi kom endelig ud på den rigtige vej igen, og fik tjekket bilens dæk osv. Ved en tankstation. Vi kunne se en skramme vi tydeligvis havde lavet, da vi kunne pille et stykke af fra bilen. Men ellers var det svært at se om der var kommet flere skrammer end der var før.
Vi ringede til ham vi havde lejet bilen fra, og forklarede hvad der var sket, og så aftalte vi at vi måtte kigge på det når vi kom tilbage fra Tamarindo. Vi har i hvert fald lært at der er begrænsninger for hvor eventyrlysten man bør være i en Toyota Corolla..

Nu er vi SÅ stædige ang. Det s**** vandfald, så senere på ugen lejer vi den største fire-hjulstrækker de har, og så skal vi nok komme til tops på den vej, og få set vores vandfald J

Endelig kom vi af sted mod Arenal efter 4½ times spildtid, og vi ankom klokken 5 om eftermiddagen. Vi fandt et billigt hostel, og tog på restaurant. Vi havde købt billetter til hot springs om aftenen, så efter restauranten kørte vi af sted for at finde stedet. Vi havde fået en forkert beskrivelse, så vi kørte rundt i 45 min. Før vi fandt det. Lidt surt, for vi fandt først stedet kvarter i ni og de lukkede kl. ti. Hot springs er varme kilder, og det sted vi kom hen var der 10 små pools med vandfald osv. hvor vandet var 40 grader. Opvarmningen af vandet var naturligt, jorden/undergrunden er meget varm pga. den aktive vulkan tæt på. Udover det var der ikke så meget natur over det, vi var på et stort hotel, men der var ikke så mange turister pga. det sene tidspunkt. Vi hyggede os og slappede af. Næste morgen havde vi booket en hike-tur, en lang gåtur i regnskoven omkring vulkanen. Da vi gerne ville have turen med en guide der talte spansk, fik vi vores egen guide.. luksus. Vi gik ca. 3 timer i en helt fantastisk natur! Guiden var rigtig sød, og han gjorde alt for at forskrække os da han fandt ud af at jeg er bange for slanger, og Doro er bange for edderkopper. 2 dage inden vi ankom var en dame blevet bidt af en slange på stierne, og guiden sagde at det vrimlede med slanger inde i regnskoven. Så jeg var lidt små nervøs for at træde på en, men det blev heldigvis ikke tilfældet. Guiden var rigtig dygtig og vidste ALT om skoven og de dyr der bor der. Undervejs talte han dyresprog for at lokke dyr til, så vi kunne tage billeder. Han kunne imitere lydene PERFEKT fra aberne, og de forskellige fugle og det var sjovt at høre hvordan de svarede igen med de samme lyde og kom tættere på.
Da gåturen var ved at være slut kom vi til et udsigtspunkt hvor vi kunne se hele vulkanen og det kæmpe område af skov der ligger omkring. Det var en stor oplevelse! Desværre skulle vi hjem samme dag, så vi kunne ikke komme derop igen om aftenen, for at forsøge at se lava. Det er vist heller ikke særlig tit det er muligt, men jeg har fundet et billede fra nettet så I kan se hvordan det ser ud.

Jeg kan lige fortælle kort om vulkanen. Den er stadig aktiv, og det sidste udbrud skete d. 29 juli 1968. Hele den vestlige side af vulkanen eksploderede med kæmpe mængder af lava, aske og giftgasser og 2 hele byer blev udslættet, der omkom 78 mennesker. Folk boede helt op ad vulkanen, for de vidste ikke at det var en vulkan. De troede at røgen var skyer, og havde derfor ikke lagt mærke til de tegn der var på udbruddet. Lavaen kom med 200 km. I timen og man kan stadig se hvordan vejene er størknet til med lava nogle steder.

Efter gåturen havde vi et par timer inden vi skulle hjem, så vi tog på Burgerking, og derefter ville Doro bungyjumpe! Vi havde set et sted tæt derpå, så vi kørte derhen og Doro blev kørt op til toppen af udspringstårnet. Jeg stod nede på jorden og filmede det hele med hendes videokamera.
Jeg havde helt ondt i maven bare af at kigge på det, og skulle ikke nyde noget af at kaste mig ud fra et tårn med hovedet nedad. Men Doro gjorde og hun synes det var rigtig fedt, men også meget vildt!
Herefter kørte vi hjem, og vi var vildt fascineret af naturen vi kørte igennem. Det er det flotteste sted jeg nogensinde har set. Omkring vulkanen er der en kæmpe sø, og det tog os 1½ time at køre rundt om den. Jeg fik heldigvis taget et par billeder af udsigten fra bilen.

Vi havde en rigtig god tur, og HELDIGVIS slap vi for en regning for bilen, vi talte godt for vores sag, og nævnte ikke noget om at vi havde kørt på en vej bestående af klipper og sten.  Bilen var allerede så skrammet foran at de ikke kunne bedømme om vi havde tilføjet noget. Så vi var heldige!

Mange hilsner fra mig -

albiforlife
albiforlife on

hey
When we were there last year one the guys we were there with backed our rental car into something and didnt tell us about it until we noticed the damage. The rental company didnt see the damage! We were also lucky!!!