Update fra Tamarindo - Og Panama del 1

Trip End Mar 2009

Flag of Panama  ,
Wednesday, March 11, 2009

Hej alle.
Så er der lidt nyt fra Costa Rica.
Jeg har valgt at skrive en masse om vores tur til Panama, så I får kun lige en kort update om hvad der ellers er sket :)
Billederne i denne entry er bl.a. fra en katamaran tur jeg var på for et par uger siden med nogle fra skolen. Det var en super dag med masser af sol! Der er også billeder fra en fest vi holdt med skolen, hvor vi spiste på restaurant, og bagefter var der fest.
Ellers går det stadig godt her, jeg er færdig på skolen nu på fredag, så lige nu går tiden med at forberede lidt til eksamen i morgen(det er dog for varmt til rigtig at få læst noget) og i morgen skal vi alle lave en kort præsentation af et emne, så det skal jeg i gang med om lidt.
På søndag flytter jeg ind i lejligheden med Doro og Mari. Kan ikke vente...
Det betyder derfor også at det er min sidste uge hos værtsfamilien, men det er jeg meget godt tilfreds med. Det har været en god oplevelse at prøve at bo der, men også lidt skuffende på andre områder. Vi havde håbet at vi ville få snakket en masse spansk, men det er stort set kun moderen der er hjemme når vi er der, og hun er meget stille, og svarer stort set kun med énstavelsesord. Samtidig har der været andre ting vi har været lidt utilfredse med, så det bliver rigtig godt at få vores eget.

Idet jeg har valgt at blive længere, blev det nødvendigt at forlade landet igen for at få fornyet mit visum, så Doro, Mari, Anna og jeg planlagde en tur til Panama og vi tog af sted i sidste uge...
(Der kommer lidt billeder fra Panama , men idet jeg ikke selv har et kamera pt. Venter jeg på at få nogle billeder fra Anna. De bliver lagt ind senere)

Torsdag

Så var dagen endelig kommet for turen. Vi stod op kl. 4.15 om morgenen,  da vi skulle være klar til at tage med bussen mod San José 5.30. Vi havde købt billetter til bussen 2 dage forinden, så vi kunne være sikre på at have en siddeplads i de 6 timer det tager at komme til San José.  Vi ankom omkring kl. 12, og allerede da vi steg ud af bussen fik vi besked på IKKE at gå rundt i gaderne, for San José er en farlig by med mange kriminelle også i dagstimerne. I sidste uge hørte Doro og jeg i nyhederne om 10 unge mennesker der var blevet stukket ihjel i San José i løbet af det sidste halve år, fordi de havde gået med deres iPod eller mobil fremme. Der er mange eksempler hvor folk bliver slået ihjel, kun for at tyvene kan stjæle elektronisk udstyr eller lidt penge.
Derfor tog vi en taxa ned til den næste busstation hvor vi ville prøve at købe busbilletter til den følgende dag. Da vi ankom bad vi taxaen vente, men da de folk der arbejder på busstationen holdt frokostpause blev ventetiden længere end forventet. Efter en halv time gav vi op, og den søde taxichauffør kørte os hen til et hotel som han sagde lå i et mere sikkert kvarter. Hotellet var godt, men der var desværre kun senge til 3 - vi var 4.

Inden vi tog af sted havde vi læst en masse i min lonely planet bog, og havde sat kryds ved et backpacker hostel som reklamerede med "afslappet backpacker atmosfære, socialt fælles køkken, guitarer til fri afbenyttelse og alle de pandekager du kan spise til morgenmad" Vi ville gerne lege hippier for en aften, så vi fik guidet os frem til hostellet. Det viste sig at være et hyggeligt og billigt sted, så vi fik booket os ind for en overnatning. Omkring klokken 13 var vi helt vildt sultne og undervejs med taxaen havde vi set mindst 3 mc´donalds. Ingen af os havde spist mcdonalds i lidt over 5 måneder så vi var helt oppe at køre. Vi spiste og spiste, og bagefter havde vi alle ondt i maven og kvalme.... Så kan vi lære at slappe lidt af ;)
Resten af dagen ville vi nyde endelig at være i en storby, så vi tog en taxa til et stort indkøbscenter hvor der også var biograf. Vi shoppede et par timer, det var både dejligt men også hååårdt for vi måtte begrænse os selv meget - det er ikke meget der står tilbage på bankkontoen efter de her 5½ måned! Vi bestilte billetter til en rigtig tøsefilm i biografen, og derefter spiste vi(endnu engang) fastfood i centeret.
Omkring kl. 21 tog vi en taxa tilbage til vores hostel, hvor vi blev mødt af ca. 20 uniformerede politifolk. Først troede vi at der var sket noget, men det viste sig at være "pas kontrol". Alle på hostellet skulle aflevere deres pas til politiet og så gennemgik de dem en for en. Vores visa var stadig gyldig i en uge på det tidspunkt, og vi forklarede dem at vi ville rejse ud af landet næste dag. Der var flere unge på hostellet der åbenbart ikke havde deres visum i orden så de blev taget en tur med på stationen.
Vi sluttede aftenen af med at drikke et par øl, og lytte til fællesang fra alle hippierne med dreadlocks... hyggeligt :)

Fredag
Fredag morgen stod vi tidligt op for at spise os mætte i pandekager, og derefter tog vi en taxa til busstationen. Vi ankom 1 time før afgang så vi håbede at få en siddeplads og vi fik præcis de sidste 4 sæder i bussen! Vi skulle fra San José til Puerto viejo, en tur på 4 timer. Turen føltes lang, for bussen var propfyldt med mennesker, de stod og sad overalt hvor det var muligt. Her skal nævnes at det var helt vildt varmt og bussen var faldefærdig og uden aircondition.
Da vi nåede frem til Puerto viejo fandt vi hurtigt et rigtig dejligt men billigt hotel - tak igen til lonely planet. Vi fik taget et bad og  spist frokost, og derefter gik vi en tur rundt i byen for at se det hele. Jeg har været i Puerto viejo før(Der er billeder under "Roadtrip til den caribiske kyst") Men da jeg var der, var det sommer og rigtig dejligt vejr det meste af tiden. I disse måneder er det regntid, så alt så helt anderledes ud med mørke skyer og regn. Luften var dog stadig lun, og vi følte os godt tilpas med at have det lidt køligere og føle den friske luft - i Tamarindo har det ikke regnet i 3 måneder, og alt er tørt.
Om aftenen tog vi på restaurant for at spise pizza, jeg kunne huske et rigtig godt sted hvor jeg havde været tidligere. Jeg var meget træt og lidt små syg, så de andre fulgte mig tilbage til hotellet. Vi var drivvåde, men de andre besluttede at gå i byen en times tid alligevel.

Lørdag
Næste morgen skulle vi tidligt op og finde en bus vi kunne tage med til grænsen til Panama.  Vi kom med en bus klokken 10, og det tog omkring 2 timer. Ved grænsen blev vi sat af, og så skulle vi finde stedet hvor vi kunne få stemplet vores pas og få adgang til Panama. Vi havde allerede en ide om hvordan vi ville komme tilbage til Costa Rica, men de der arbejdede ved grænsen fortalte os at loven siger at man som turist SKAL købe en bus returbillet hos dem, for at komme ind i landet. Det diskuterede vi noget tid, for billetten var ikke ligefrem billig, og vi tvivlede ærligt talt på at der var en lov om det. Det viste sig så at det er der, så vi måtte stille os i kø for at købe den omtalte busbillet.
Vi fandt en taxa, som kørte os 2 timer gennem Panama indtil vi ankom til en mini havn med 2 både. Køreturen var interessant, for nu kunne vi se hvordan Panama ser ud i forhold til Costa Rica. Der var flere bjerge og meget mere jungle, og generelt meget grønt og eksotisk. Dog var det tydeligvis fattigere end C.R. Folk boede i faldefærdige huse, og gik rundt i laset tøj osv.
Vi tog en båd over til Bocas del toro, som er en ø der hører til Panama. Mange turister vælger at tage til Bocas del toro for at forny deres visum, fordi det eftersigende skal være en rigtig smuk ø med lækre strande - i hvert fald i sommer perioden. Da vi ankom regnede det kraftigt, og vi blev kun mere våde af den 30 min. Lange bådtur. Men det var en god oplevelse at "flyve" over vandet i speedbåd i en halv time omringet af øer bestående af jungle/regnskov.
Vi var hurtige til at få os guidet hen til et stort hostel, som vi havde hørt var det eneste gode på øen. Vi fik betalt for 2 nætter, og da det jo er et hostel skal man være indstillet på at dele værelse med andre personer. Vi fik et værelse med 3 køjesenge, og vi skulle dele det med en fyr, Felipe fra Chile.
Vi spiste frokost, og her fandt vi ud af at folk fra Panama er om muligt mere tilbagelænede og langsomme end folk fra Costa Rica. Vi ventede 50 min. På en omgang meget skuffende spaghetti, så vi gik tilbage for at slappe lidt af på værelset. Anna og jeg gik på jag i silende regn efter en god(men billig) restaurant til om aftenen. Vi fandt en, men som alle andre steder herover er restauranter udenfor, uden  vægge kun med et tag eller afdækning. Regnen havde udviklet sig til et skybrud så det stod ind med vand over det hele.
Efter maden skyndte vi os tilbage til hostellet og gjorde os klar til at tage i byen. Vi tog med ca. 15 andre fra hostellet, de fleste var fra USA, Australien og Argentina. Vi tog en båd(i regnvejr!) ud til et diskotek som lå på en mini ø midt ude på vandet. Der var gratis drinks til pigerne hele aftenen, så vi prøvede at drikke os til varmen. Det gjorde nogle af os bedre end andre, specielt Doro som insisterede på da klokken var 3 at vi skulle tage med en båd til et andet diskotek for at feste videre.
Det gjorde vi så, og da klokken var omring 4 fulgtes jeg med et par fyre tilbage til hostellet. De skulle nå at sove lidt før de skulle op og surfe i morgenbølgerne 3 timer efter. Jeg gik i seng og sov uden at vide hvad der foregik med de andre tilbage på diskoteket. Mari havde sit kamera med sig hvori vi havde ca. 250 billeder og nogle videoer fra turen, og i sin fulde tilstand valgte hun at bede Doro passe på det som var om muligt mere fuld :) Resultatet = Vi mistede Maris kamera og alle de gode billeder vi havde taget. SURT! Derfor må I denne gang nøjedes med de få billeder vi har fra Annas kamera.

Omkring kl. 5 kom Anna tilbage og lidt senere Mari, dog uden Doro da hun ikke kunne finde hende på diskoteket.  De tænkte at hun nok var taget med nogle af dem fra gruppen, men næste morgen var hun der ikke.

Fortsættes i næste entry... :)