Opdatering fra varmen!

Trip Start Sep 25, 2008
Trip End Mar 2009

Flag of Costa Rica  ,
Thursday, February 5, 2009

Så er det blevet tid til at få skrevet noget igen her på bloggen. Jeg havde et par rigtig gode uger med Camilla og Ditte, som I nok har læst om i deres indlæg. De sidste dage de var her slappede vi bare af og tog på stranden, det var jo vigtigt at få en masse sol inden de skulle tilbage til kolde Danmark!
Ellers er her ikke sket så meget, jeg har ikke været på nogle længere ture, da jeg regner med at tage til Panama i slutningen af denne måned med nogle veninder. Så det gælder jo om at få sparet lidt inden, så der er penge til turen.
Som nogle af Jer måske har hørt har jeg valgt at blive en måned længere (Undskyld mormor - jeg lovede dig vist at komme hjem til tiden). To af mine gode veninder havde besluttet at blive længere, den ene til midten af April og den anden til omkring Maj eller måske længere. Doro(hende jeg bor med nu) og jeg havde hele tiden holdt på at vi skulle hjem som planlagt, men så begyndte vi at snakke mere og mere om også at blive længere. Anna, som bliver til Maj eller længere, er færdig på skolen  så hun er flyttet i en lejlighed nu med hendes kæreste som er fra Costa Rica. Mari, Doro og jeg slutter skolen d. 13 Marts og har så valgt at blive indtil April. Jeg tager hjem d. 13. Doro d. 14 og Mari d. 15 April. Vi har lejet en rigtig lækker lejlighed for en måned der ligger lige overfor stranden og så hører der også swimmingpool til. Så vi skal bare nyde de sidste 4 uger sammen, det skal nok blive rigtig godt!

D. 18 januar flyttede jeg fra skolen og hjem til en lokal familie i stedet. Jeg havde længe tænkt over, at det ville være bedre for mit spanske, at komme lidt væk fra kollegiet hvor vi mest snakker engelsk. Samtidig er det også lidt billigere, i familien får man nemlig morgenmad og aftensmad. På skolen købte vi selv det hele.
En veninde fra skolen havde boet hos en familie i 3 måneder, som hun var rigtig glad for. Så da hun stoppede på skolen i jan. Spurgte jeg på at komme til hendes familie. Det var muligt, og jeg fandt ud af at de har plads til 2 studerende. Så Doro valgte at flytte med, så nu bor vi sammen hos familien "Rozales" :) Familien består af Ronny, Yalile og deres datter Lizzy Maria.
Vi bor i et lilla tica(costa ricansk) hus som er rigtig hyggeligt, men også en del anderledes fra hvad vi er vant til derhjemme.  Doro og jeg har et lille værelse hver, med en seng og lige plads til vores kufferter og ting. Resten af familien sover sammen i et lille værelse i den samme seng. Den tid vi har været her, har der været en fætter og kusine til Lizzy Maria på besøg, så i 2 uger har de sovet 5 mennesker i én dobbeltseng. Det ville man nok ikke bryde sig om derhjemme :) Tica familier har kun koldt vand, og her i huset er der ingen rigtig bruser. Det er bare en kold! Vandstråle der kommer ud fra et rør i væggen. Men det er okay, det har vi hurtigt vænnet os til. På badeværelset bor familiens papegøje som hedder Dorita. Så når jeg er i bad sidder den på sin pind og snakker løs, direkte ind i hovedet på mig..  :) I starten var det sjovt, men nu kan jeg godt blive lidt små irriteret når den efterligner lyden af en politisirene konstant når jeg prøver på at vaske hår ;)
En anden ting jeg lige skal vænne mig til er de dyr der finder vej ind på værelserne, for dørene i huset er åbne hele tiden når der er nogen hjemme. I sidste uge åbnede jeg min kuffert og da jeg løftede en trøje var der en skorpion blandt mit tøj..  Fik hjælp fra fætteren og hans venner til at fjerne den :P Lidt kylling er man vel. Så 3 dage efter var jeg heldig igen, denne gang med en stor edderkop imellem mine ting. Lizzy mener det var en tarantel, jeg skal ikke kunne sige det jeg prøvede at kigge mindst muligt på den. Dagen efter var der en stor edderkop igen, vi var alene hjemme så jeg måtte love Doro en øl for at slå den ihjel.  For et par dage siden vågnede jeg op med et stik på min storetå fra en skorpion. Den har været øm og lidt blå de sidste par dage, men ellers er der ikke sket noget.

Og nå ja - så er der jo maden. Som jeg nok har nævnt før lever folk herover stort set af ris og bønner. Til morgenmad spiser de Galla pinto som er ris og bønner blandet sammen og stegt. Til middag spiser de igen ris og bønner blandet, men ikke stegt. Til aftensmad er der typisk casado som er.. ris og bønner! Men denne gang er det ikke blandet sammen, så derfor hedder det noget andet :) Den første måned jeg var her kunne jeg ikke lide det, men jeg har heldigvis vænnet mig til at spise det inden jeg flyttede til familien. De er dog gode til at tage hensyn til, at vi hurtigt kører lidt træt i det, især om morgenen så vi får også frugt til morgenmad, nogle gange toastbrød, omelet, pandekage og lignende. Til aftensmad spiser vi ris og bønner(casado) stort set hele ugen. Det varierer så hvilket kød der er til eller salat. Jeg har vænnet mig så meget til det nu, at det ikke generer mig at spise det så tit. Jeg prøvede at få Ditte og Camilla til at prøve det da de var her, men valget faldt altid på pasta i stedet for :)
Jeg har vedhæftet lidt billeder af huset, og fra Lizzys 10-års fødselsdag der blev fejret med kage (En del af det endte på næsen, efter familie tradition) Meget hyggeligt.

For nogle uger siden blev jeg syg igen igen..  Lørdag begyndte jeg at have meget ondt i maven og blev på værelset hele dagen, da jeg blev dårlig af at være i solen. Jeg gik tidligt i seng men fik ikke rigtig sovet pga. maveproblemer.
Søndag skulle vise sig at blive en endnu værre dag. Jeg havde stadig maveproblemer og oveni  det startede jeg morgenen med at kaste al morgenmaden op.. Jeg skal nok spare jer for detaljer, men det fortsatte hele dagen og da vi nåede eftermiddag havde det gentaget sig ca. 10 gange. Til sidst kunne jeg ikke bevæge mig uden at kaste op, og det blev jeg ved med at gøre fordi jeg prøvede at drikke vand hele dagen, det er svært at holde sig fra at drikke når temperaturen sniger sig op omkring de 40 grader. Hen mod klokken 22 om aftenen blev jeg rigtig dårlig, og de andre piger ringede efter nogle læger som rykkede ud i ambulance og det hele. Det virkede mere dramatisk end det egentlig var, men jeg blev undersøgt, fik lagt et drop i armen så jeg kunne få noget væske i kroppen og noget medicin mod alt det andet. Vi blev enige om at jeg skulle sove på skolen, og så komme ned og blive tjekket næste morgen.
Da jeg vågnede havde jeg det bedre og gik ned for at få taget blodprøve og en masse andet. Det viste sig at være en virus så jeg fik en masse medicin og så skulle det gerne blive bedre i løbet af 2-3 dage.
Det gjorde det heldigvis også :)

Ellers har jeg været lidt rundt i de omkringliggende byer, 3 gange i Santa Cruz. Det er en stor by der ligger en times kørsel herfra. Første gang jeg tog af sted var med en masse fra skolen, for at deltage i byfesten der varede en uge. Når der er byfest her vil det sige at der er stillet en stor arena op til rodeo, hvor folk betaler for at se tyren jagte folk rundt i arenaen. Det er muligt for alle at gå ind og blive "jagtet" hvis man har lyst. Vi havde ikke ;) I stedet så vi på det udefra, og det var meget underholdende. Udover rodeoet var der en masse barer stillet op, og spisesteder så der var fest overalt i gaderne med højt musik. Vi havde dog kun 4 timer ved festen, så da vi tog hjem igen besluttede vi at vi ville af sted endnu en aften hvor vi kunne blive længere.
En af mine veninder fra skolen bor nu i Santa Cruz med sin forlovede(en lærer fra skolen - historien kommer senere) Så de tilbød os, Doro og jeg at vi kunne overnatte hos dem. Derfor tog vi af sted fredag, og festede det meste af natten på et kæmpe udendørs diskotek. Det var noget af en oplevelse, med så mange festlige mennesker og den costa ricanske musik.
Ugen efter gik turen igen til Santa Cruz, for vores veninde Teresa inviterede 5 af os piger fra skolen til en fest for at fejre at hun er gravid. Teresa har tidligere gået på skolen, og efter et par uger begyndte hun at have et forhold til en af lærerne, César. De er dog begge 22 år så der er ingen forskel i det. Men forholdet var hemmeligt, det var kun et par andre veninder og jeg der vidste det. Det er ikke tilladt for en lærer på skolen at have et forhold til en elev. Men efter 1 måned blev Teresa gravid, og hun droppede ud af skolen for en måned siden og flyttede hjem til César. Men da lærerne fandt ud af det fyrede de César... lang historie. De er nu forlovede og Teresa flyver tilbage til Finland om 2 uger for hun er allerede gravid i tredje måned, og så snart César får sine papirer i orden kommer han også til Finland. Så det er baggrunden for at vi skulle til fest med hele deres familie og venner. Det var en rigtig god dag, og en sjov oplevelse at se hvordan de fejrer de ting herover. Vi havde købt en gave med nogle ting til babyen, og så gik dagen ellers med at spise kage og deltage i en masse lege med de børn der var tilstede. Da vi tog hjem om aftenen, var det med masser af knus fra hele familien, og vi skulle endelig komme på besøg igen. Endnu et eksempel på hvor åbne folk er herover, de lukker med glæde alle ind i deres hjem.

Som I kan se er der en masse billeder fra nogle af vores fester. 2 af drengene fra skolen bor i et lille hus for dem selv, og der har vi holdt et par fester. Første gang var det et surprise party for Cecilie som havde fødselsdag, og gangen efter en alm. Fest men hvor nogle havde fundet på at klæde sig ud som turister! Det klarede de meget godt :)

Ellers går det stadig fint på skolen, men mange af dem jeg snakkede med i starten er taget hjem. Efter jul er der kommet ca. 40 nye studerende, så det er vildt mange, og jeg har ikke snakket med så mange af dem endnu. Det skal nok komme, men det er også fint for mig at være sammen med en mindre gruppe, det tager jo altid lidt tid før man lærer hinanden helt at kende, og jeg har kun 5 uger tilbage på skolen nu.

Vejret er rigtig dårligt for tiden, vi er ramt af storm så en masse af vejene er spærret af væltede træer, og det er nærmest umuligt at gå rundt i byen og på stranden, pga. grusvejene hvor det fyger rundt med sand. Temperaturen fejler ikke noget, den ligger som sædvanlig mellem 30-38 grader.

Det var lidt herfra, jeg håber I alle har det godt derhjemme!