Søstrene Hvid fortælle - part 2

Flag of Costa Rica  , Province of Puntarenas,
Saturday, January 3, 2009

(Camilla)
Torsdag 25/12
Efter en god juleaften  blev der sovet længe torsdag. Vi havde ingen planer for dagen, så vi fik slappet godt af ved poolen og fik arbejdet lidt på vores nu efterhånden gode kulør. Efter lidt aftensmad gik vi tidligt i seng. Vi havde en 2 dags tur foran os, og bilen kørte fredag kl. 08.00 så vi skulle være udhvilet.

Fredag
Så skal vi på tur. Destinationen er Monte Verde. Tanja var der den allerførste weekend herovre, men hun ville gerne med igen, og synes at vi skulle have oplevelsen med. Turen var arrangeret af skolen, og der var derfor andre elever med. Bussen kørte kl. 8 og efter godt 3 timers kørsel med et enkelt morgenmadsstop ankom vi til det første sted - masser af vandfald. Vejret var en del anderledes end det vi vant til her i Tamarindo. Det regnede !! Vi havde selvfølgelig ikke medbragt regntøj, men når du går inde i skoven er det begrænset hvor meget vand der kommer ned, så vi klarede den. Naturen var skøn og vandfaldene meget flotte. Tanja og Ditte var friske på en lille tur i vandet, så de fik kæmpet sig helt ned og ud lige foran vandfaldet, det var ret koldt for det blæste meget, men de klarede den. Efter en gå tur på små 2 timer var vi igen på farten. Vi skulle køre godt en time for at komme til vores hotel hvor vi skulle tilbringe natten inden det lørdag gik løs igen med canopy i Monte Verde. Vi kom frem til hotellet og fik nøglen til værelset. Der var ikke noget planlagt for aftenen, og da vi fik tilbudt massage på hotellet sagde vi straks ja. Som sagt tidligere var vejret rigtig dårligt. Det stormede virkelig meget og regnen piskede ned. Vi frøs rigtig meget, og værelserne var rigtig  kolde. Til gengæld var sengene super gode, der var tykke tæpper  og man kunne rigtig putte - lige noget for os. Vi havde bestilt en times massage pr. mand, det var bestemt pengene værd. En fuld krops massage med olie - mmm. Tanja var snot forkølet og at ligge på en massage briks med hovedet nedad var ikke et hit. Næsen dryppede på gulvet - ups. Efter vores massage var det spisetid. Vi skulle mødes med de andre 18.30. Vi kunne slet ikke få varmen og vejret var på ingen måder blevet bedre. Vi havde masser af tøj med, problemet var bare et det meste var shorts og soltoppe. Bestemt ikke varmt nok til at gå ud i. Vi iklædte s derfor hver en del vi havde med. Det vil sige omkring 5 lag på overkroppen  og 2 par bukser pr. person. Vi tog en taxa ned til byen hvor vi fandt en hyggelig restaurant. De serverede virkelig lækker mad, en super restaurant. Lige under var en souvenir butik med de flotteste ting. Vi fik brugt alle de resterende penge der, flotte træ masker og andre flotte ting. Gad vide om vi har plads nok i kufferterne ?? Vi sluttede aftenen af med en tur på en hyggelig bar - tree top hed den, og den levede fuldt op til navnet. Man sad nemlig midt i en ægte trætop, virkelig flot. Efter en enkelt drink tog vi tilbage til hotellet og fik varmen under dynen.

Lørdag
Morgenmaden blev serveret kl. 07.30. Tanja var ikke super frisk, så hun blev i sengen og vi aftalte at hun kunne komme lidt op af dagen og mødes med os. Hun fik morgenmad på sengen inden vi andre satte os i bussen før at køre til det sted hvor vi skulle prøve canopying for første gang. Stedet var fuld af turister, men vi fik hurtigt udleveret vores billetter og gik i gang med dagens program. Vi startede ud med tur rundt i regnskoven hvor vi passerede en masse store hænge broer. Der var en fantastisk udsigt og vi gik rundt og fik taget en masse billeder. Kl. 13.00 var turen kommet til canopying. Vi fik vores udstyr på og efter en introduktion blev vi sendt af sted over de første kabler. Det var helt vild fedt, og der var fart på! Nogle kabler var virkelig lange og man havde et fantastisk udsyn over hele skoven. Vi sluttede af ved Tarzan gyngen som Tanja også har fortalt om. Jeg kunne hurtigt se at det ikke var noget for mig, men Ditte var frisk på det. Jeg fatter slet ikke hvordan i alverden Tanja gjorde det, for vildt var det.
(Vi har lagt videoer ind når folk springer - inkl. Ditte! Se dem.. hehe)
Da vi var færdige med turen rundt spiste vi frokost og Tanja var kommet i mellemtiden. Efter frokost var solen kommet igennem, så vi satte os udenfor og nød varmen. En spøjst dyr som kunne minde om en vaskebjørn trissede rund foran restauranten, Ditte var straks klar med kameraet. Der er ikke mange dyr som slipper for en tur med kameraet. Resten af dagen gik med at se udstillinger, først var det sommerfugle og insekter, og derefter så vi slanger, frøer og leguaner. Kl. 16.30 gik turen tilbage til Tamarindo. Vi var godt trætte efter køreturen men det hjalp med et varmt bad. Aftenen gik med læsning og kortspil.

(Ditte)
Søndag

Søndag var en "halv-pool-halv-strand-dag". Dvs. om formiddagen lå vi bare ved poolen og tog så om eftermiddagen på stranden. Vi havde jo en masse sol vi skulle have indhentet efter de to dage i Monte Verde. Om aftenen lavede vi mad på værelset: pasta med ketchup - igen igen. Vi lavede en lille underlig men sjov leg, hvor man skulle finde på et rim om ketchup. Tanja vandt med sit "Kepperchupper, det er noget der dutter". Hehe, det var faktisk meget hyggeligt.

Mandag

Klokken 8 mandag morgen skulle vi med en taxa til Puntarenas. Vi havde dagen før spurgt nogle forskellige steder i byen, for at se hvor det var billigst. Den billigste løsning var en taxa som vil køre os for 150 dollars. Turen tog 3½ time. Da vi kom frem og spiste frokost opdagede jeg, at jeg havde glemt min mobil i taxaen, så den er desværre væk nu. Flot af mig! Efter frokost gik vi ud for at finde et hotel. Vi fandt et billigt et, men vi fik desværre et værelse uden aircondition. Eftermiddagen brugte vi på stranden og så power-shoppede vi også lige på et lille marked. Vi købte en masse flotte øreringe som kun kostede 10 kr. Tanja var stadig rigtig syg, så hende og Camilla gik til apoteket for at købe noget medicin. For at hun ikke skulle hoste hele natten tænkte vi, at det måske hjalp hvis hun fik et par øl om aftenen. Så da de andre piger gik i seng, fortsatte vi tre piger over på en restaurant/bar, og det viste sig at der var karaoke aften. Mig og Camilla lod os rive med af stemningen og var oppe og synge "Uptown girl", mens Tanja sad og grinede af os. Øllene og medicinen måtte have haft den ønskede virkning på Tanja, som sov hele natten uden at hoste.

Tirsdag

Tirsdag skulle vi på bådtur. Båden sejlede klokken 9, så vi ville først finde en restaurant hvor vi kunne spise morgenmad. Alle de steder vi fandt havde kun den "lokale" morgenmad som består af bønner og ris, og det var ikke lige det vi havde aller mest lyst til. Så det endte med at vi lige pludselig fik rigtig travlt og fandt en kiosk hvor vi kunne købe brød og juice. Vi købte en smøreost, men vi havde ingen kniv så vi måtte bare dyppe brødet ned i den. Så i stedet for god morgenmad stod vi midt på vejen og spiste. Ikke lige hvad vi havde regnet med, men det var faktisk rigtig hyggeligt, og så var det jo også helt vildt billigt! Da vi kom hen til båden viste det sig at det kun var os 7 piger der skulle med. Båden var en lille bitte fiskerbåd og vi kunne lige præcis være der. Men selvom den var lille, var motoren derimod stor! Vi fløj nærmest henover vandet så stærkt gik det, det var rigtig fedt! Vi blev sejlet ud til en ø der hedder  Isla de Tortugas hvor vi skulle være hele dagen. Øen var vildt lækker men meget lille, så der var godt fyldt med mennesker fra de andre bådture også. Men de mange amerikanere foretrak åbenbart skyggen, så vi havde næsten stranden for os selv. Drengen der havde sejlet os derud anrettede et stort bord med frisk frugt som vi guffede i os. Senere fik frokost, og der var bare såå meget mad! Det var helt vildt til kun os 7 piger. Efter vi havde spist blev det desværre helt overskyet, så nogen kiggede i butikker, som der også var en smule af. Klokken halv fire blev vi hentet af båden igen og sejlede tilbage. De hjalp os med at ringe rundt for at finde en taxa der kunne køre os tilbage til Tamarindo. Vi fik en taxa og betalte 200 dollars for at komme hjem! Om aftenen var der et live band der spillede i byen så dem tog vi ned for at høre. Vi (især mig og Camilla som ikke er vant til det) var ved at være godt trætte af alle de fyre (især amerikanere) der bare kommer hen og snakker hele tiden, så vi tog tidligt hjem.

Alt for nu.. Der kommer mere snart :)