Søstrene Hvid fortæller - part 1

Trip End Mar 2009

Flag of Costa Rica  , Province of Guanacaste,
Thursday, December 25, 2008

Costa Rica tour 2008
Vores rejse til Costa Rica startede torsdag d. 18/12 kl. 9.30 fra Herning banegård. Godt læsset med kufferter kørte far os til banegården hvor mormor stod klar til at vinke farvel. Vi fik os placeret i toget, og turen til KBH gik stille og roligt. Mor fik strikket og Ditte og Søren hyggede med musik. Togturen sluttede ved Kastrup lufthavn hvorefter vi gik til Hilton, hotellet som vi havde booket for en overnatning. Vi fik tjekket ind og tog alt bagagen med til værelserne på 7 etage. Skøn udsigt. Derefter gik jagten ind på noget frokost. Vi tog metroen indtil Kongens Nytorv hvor Ditte guidede os til en lille hyggelig kældercafe med lækker mad.
Vi var klædt varmt på da turen skulle fortsætte i Tivoli. Lige før indgangen til Tivoli passerede vi udstillingen Bodies. Vi besluttede os for at tage den oplevelse med, og vi blev guidet igennem hele menneskekroppen tæt på. Er super udstilling som virkelig gav et rigtig godt billede af kroppen indefra. Som der stod på plakaten - "En ind i kroppen oplevelse".
Tivoli var pyntet med lys og juleting. Vi gik rundt og kiggede lidt, der var masser af mennesker og hygge. Kl. 19.00 var der lasershow på søen, et rigtig flot show med lys, røg og musik. Vi fandt en hyggelig cafe som serverede vafler og varm kakao. Lige hvad vi trængte til. Vi tog tilbage til hotellet og gik tidligt i seng, inden sengetid fik dog lige nydt en cola fra minibaren til 40 kr stk. - uha dada. Mor snorkede dog en del, så undertegnede fik ikke sovet meget før efter midnat. Godt øreproppen er opfundet.

Fredag
Så nærmer den "rigtige" afgang sig. Vi spiste morgenmad på hotellet, en kæmpe buffet med alt hvad der hører sig til, og lidt ekstra. Mor og Søren spiste kun lidt, de bestemte sig nemlig for at vende tilbage til buffeten efter de havde fået vinket farvel. Alt forløb planmæssigt i afgangshallen, der var ikke meget kø, og vi svarede "rigtigt" på alle deres sikkerhedsspørgsmål. Efter et tårevædet farvel med mor og Søren fik vi købt en enkelt ting i taxfree shoppen og gik til gaten. Vi blev kaldt i flyet til tiden, men det endte med godt en times forsinkelse fra Kastrup pga. nogle problemer med kabinetrykket. Det gjorde dog ikke så meget, da vi alligevel skulle vente næsten 5 timer i Newark lufthavn, så den ventetid blev bare forkortet. Flyveturen på 9 timer og 27 minutter gik uden problemer. Vi fik hvilet lidt, hørt musik og set et par film - udvalget fejlede ikke noget. Da vi nærmede og Newark sagde piloten at der var "heavy snow". Vi tænkte ikke yderligere over det før vi kom på landjorden og så den snedækkede lufthavn. Der var rigtig meget sne, og de forsøgte på bedste vis at holde lufthavnen fri for sne. Vi gik igennem check in igen og fik afleveret kufferterne. Vi gik direkte til den første TV skærm for at se om der skulle være forsinkelser. Der var rigtige mange aflyste afgange, men vores fly var ikke kommet på endnu. Vi gik til vores gate og så til vores lettelse af flyet til San Jose ikke var forsinket eller aflyst. Vi slog os ned på et par stole, og jeg fulgte mængden af mennesker med MC D krus i hånden i modsat retning og fandt en MC D i den anden ende af lufthavnen. Vi spiste vores mad, men var meget enige om at smagsoplevelsen ikke var så god som i DK.
Efter yderlige 3 timers ventetid var det tid til at gå ombord i flyveren. Flyveturen skulle vare 4,5 timer, men vi endte med at sidde i flyet 3 timer uden at vi kom i luften. Der var flyveforbud pga. det dårlige vejr, og lang kø til at få flyet af sted. Vi kom dog heldigvis af sted selvom vi ikke synes det var specielt morsomt at få yderligere 3 timer lagt oveni. Da vi landede i San Jose fik vi vores kufferter, den første som kom ud på kuffert båndet var halvvejs åben, så vi ventede i spænding på at de sidste 3 skulle komme eller om vores ting kom spredt ud på båndet. De kom heldigvis i lukket tilstand :) Vi havde udsyn til ankomsthallen og havde fået øje på en mand som stod med et skilt i hånden. Vi snakkede om at det kunne være chaufføren fra skolen som stod klar, og det var vi egentlig ret sire på at det var. Da vi så kom lidt tættere på viste det sig at være en papfigur, ups. Chaufføren var heldigvis kommet og vi var hurtigt ude i bilen. Han snakkede meget lidt engelsk, men det gik okay med kommunikationen, da Ditte var ret skarp på tegnsprog og halv spansk.
Det tog 3 timer til skolen fra lufthavnen. Vi forsøgte at sove lidt i bilen, med de meget ujævne veje gjorde det lettere kompliceret. Vi slap uden alvorlige nakkeskader hvilket var meget heldigt. Tanja sad og ventede ved computeren da vi kom. (og føj hvor er hun da blevet brun..) Kl. var 03.30 så hun havde ventet længe og kunne ikke forstå hvor vi blev af. Vi havde sms'et hende at vi var forsinkede, men hun havde ingen netværk på telefonen, og havde derfor ikke fået vores beskeder. Vi fik lavet vores entre med de super fine solbriller vi havde medbragt, og efter en lille times snak gik vi i seng. Vi havde lånt en lejlighed den først nat, da vores lejlighed først var klar lørdag. Der lå 2 piger og sov i værelset ved siden af, så vi var stille og gik lige i seng. Det blev dog ikke til meget søvn før vi begge lå stive af skræk i sengen. En brølen så højt som man knapt kan forestille sig. Tanja havde godt nok advaret os om de såkaldte brøle aber, men vi var begge sikre på at denne her abe var I lejligheden så højt var det. Ditte havde den mest mærkelige drøm om en tur med Herning Garden, dyr der jagtede dem og en masse andet som vi vist ikke behøver at komme nærmere ind på.

Lørdag
Vi stod op igen Kl. 07.00 og fik et tiltrængt bad. Der var arrangeret tur til en nærliggende strand med afgang kl. 09.00 som vi skulle med på. Vi skulle dog først have lidt morgenmad og gik ned i byen til en lille bod som er ekspert i alt med frisk frugt. MMM. Vi bestilte 3 gange "sund morgenmad"  som de kalder det. En stor tallerken vandmelon, ananas, banan, mango og papaya med yoghurt til. Og ja selvfølgelig en glas iskoldt friskpresset appelsin juice. - Se det kan man blive afhængig af!  Vi kørte til stranden sammen med de andre piger fra skolen. Super søde alle sammen. Vi dasede i solen (den er godt nok varm) og spiste frokost på stranden sammen med de andre. Kl. 15.00 var der afgang retur til skolen igen, og vi kom tilbage godt trætte. Kl. 17.00 skulle vi lige have en lille lur, vi aftalte med Tanja at hun skulle vække os igen kl. 19.00, men hun måtte opgive at få liv i os og vi sov derfor hele aftenen og natten med. 15 timer blev det til - dejligt og tiltrængt.

Søndag
Søndagen skulle bruges på noget afslappende og samtidig en masse sol, så vi bestilte tid til en bådtur. Vi gik ned i byen og fandt en hyggelig restaurant som lavede det bedste morgenmad. Sjældent har vi da spist så meget. Vi bestilte spejlæg, omelet, frugttallerkner og pandekager. Vi sad ved et 4-personers bord, og det kneb med at finde plads til alle tallerknerne. - Det var super lækkert og ikke sidste gang vi skal spise der. Vi gik på stranden et par timer indtil båden sejlede kl. 13.15. Vi skulle sejle med katamaranen Blue Dolphin. Det var en rigtig god tur og vejret var perfekt. Vi sejlede ud i et par timer hvorefter de lagde til så man kunne bade og snorkle. Ditte som jo er en rutineret snorkler tog udstyret på og svømmede ud. Tanja og jeg nøjedes med en svømmetur.
Vi fik serveret frokost på båden og der var fri bar. Vi havde Sørens kamera med og fik taget nogle fine billeder. Snakken gik på det med at tage spontane billeder og ikke altid kun opstillede billeder hvor man smiler. Tanja fik sagt noget ret komisk som vi har moret os meget over siden. Hun sagde at vi også skulle huske at tage billeder "når vi klæder os fint på" J.... Godt sproget Tanja. Sådan vil vi aldrig sige det - nok nærmere "når vi gør os klar til at gå i byen". Ja hun er lidt mærket af det manglende dansk. Da vi sejlede tilbage mod Tamarindo fik vi oplevelsen af delfiner på tæt hold. De svømmede helt tæt på båden og fulgte med os et stykke tid. Store fisk må man sige, vi var desværre for langsomme med at få kameraet frem. Til slut fik vi udleveret T-shirts som vi straks tog på da det var blevet lidt køligt.
Vi blev på båden og fik solnedgangen med, hvilket i kan se på billederne som vores mester fotograf Ditte har taget. Vi tog tilbage til vores lejlighed ved siden af skolen og fik et bad. Derefter "klædte vi os fint på" og gik ud for at spise aftensmad. En hyggelig restaurant med live musik og flot ildshow. Tanja havde anbefalet restauranten for det bedste fiskesuppe i verden, så den skulle prøves. Jeg (Camilla) fik spaghetti bolognese, man skal jo nødigt prøve noget nyt J Vi tog tidligt hjem da vi skulle være friske til næste dags store prøvelse - surfing..... Det vil Ditte skrive lidt om. So long...
Mandag
Mandag var den store surfer-dag hvor mig og Camilla skulle have en surfer-lektion. Vi var derfor meget spændte og måske en liiiille smule nervøse da vi stod op. Vi skulle være ved surfer-stedet 10 min før så vi kunne få en t-shirt på, som man har på når man surfer (som nybegynder). Vi skulle surfe med 5 andre også, en amerikansk familie. Ingen havde prøvet det før, så dejligt at vi ikke var de eneste der nok ville komme til at se lidt dumme ud :) Vores surf-bræt var viiildt store og vi begyndte at slæbe dem ned på stranden. Nede på stranden viste instruktøren os hvordan vi skulle gøre på et surf bræt der lå i sandet. Han demonstrerede hvordan vi skulle "Paddle.. Paddle.. 1.. 2.. 3.. GET UP!!" Bagefter måtte vi ned og ligge på brættet og vise det hele igen.. Dette gik også fint, da stranden jo ikke bevægede sig ret meget. Det var nu tid til at prøve det hele af i vandet. Tamarindo strand er heldigvis en begynder strand så bølgerne var ikke så store. Når bølgen kom begyndte vi at padle løs og instruktøren gav os et ordentligt skub og råbte "GET UP". Når dette var sagt var det enten knald eller fald. Gik det godt kom man op og stå og surfede helt ind til strandkanten. Men gik det derimod ikke godt fik man sig en ordentlig tur under vandet. Vi havde begge nogle rigtig gode gange hvor det lykkedes os at få surfet. Til sidst måtte jeg dog give op, da jeg  efter en tur under vandet fik kastet surf-brættet lige i hovedet med næste bølge da jeg kom op over overfladen. Av av!
Bagefter var vi ret trætte, men vi var helt enige om at det var en rigtig sjov oplevelse! Og Tanja havde også fået sig nogle gode grin inde fra strandkanten. På vej hjem fik jeg endelig lov til at se aber, som jeg har glædet mig så meget til. Der hang omkring 8 aber i et stort træ inde midt i byen. Nogle af dem hang i halen med hovedet nedad. Der var også nogle helt små nogle, de var såå søde! Efter frokost tog vi om eftermiddagen ned på stranden igen. Midt på stranden ender havet ud i en flod som man derfor skal krydse for at fortsætte længere ned ad stranden. Da det var en flod er der krokodiller i vandet. Vi sejlede derfor med en lille båd over på den anden sige. Mange surfere padler over på deres bræt, men vi skulle ikke nyde noget af at møde en lille kroko på vejen!
På stranden var der næsten mennesketomt men bestemt ikke tomt for dyreliv. Der boede nemlig et hav af krabber! De var både små og store og boede i huller i sandet. En af Tanjas veninder herovre kommenterede den anden dag, at jeg reagerer fuldstændig på samme måde som tanja når der kommer et dyr, med et "iiiihhh" og en hoppen og springen rundt. Det synes de var meget sjovt. På stranden samlede vi rigtig mange flotte muslingeskaller og konkylier som vi vil tage med hjem. Jeg havde fået lidt for meget sol dagen før på bådturen så blev ikke på stranden så lang tid. Da vi kom hjem lavede vi lækker mad med masser af bearnaise sovs til, så det var noget Tanja kunne li! Senere gik Camilla i seng, da hun havde ondt i mavsen, men mig og Tanja fortsatte i byen med nogle af de andre fra skolen. Vi tog dog ikke så sent hjem da vi var trætte.

Tirsdag
En af Tanjas veninder fra skolen har tidligere været ude og se en "monkey-park" som er et slags dyrehospital/internat hvor de har taget dyr ind der ikke kunne klare sig selv i naturen. Dette ville vi gerne se, så vi fik fat i en taxa som kørte os derud. Med indgangsbilletten betalte man også for at de kan passe dyrene og give dem mad osv. Der var masser af forskellige dyr fx aber, krokodiller, skildpadder, ulve, sommerfugle, papegøjer, ugler og andre flotte fugle. Vi tog en masse søde billeder af alle dyrene.
I gaveshoppen købte vi nogle flotte gaver til mor og far, men dem må de vente med at se/høre mere om til vi kommer hjem. Da vi kom tilbage til Tamarindo skulle vi finde noget frokost. Tanja kendte et lokalt og meget billigt sted hvor hun tit spiser. Stedet hed noget med "chicken" og ironisk nok gik der høns omkring ens ben mens man spiste. Ikke så rart at tænke på, at det måske var dens ven vi var ved at spise :) Maden var lækker og kostede kun det der svarer til 24 danske kroner, så det var da lige til at overkomme. Resten af dagen tilbragte vi med at stege ved poolen. Vi skulle egentligt have været på stranden, men da jeg havde fået nok med salt og sand de sidste dage overtalte jeg de andre til at blive ved poolen. Til aftensmad fik vi mig og Tanjas yndlingsret: Pasta med ketchup og cola! Mums.. Senere på aftenen tog vi ned i byen med de andre fra skolen. Her fik vi vandpibe og billige drinks. Mig og Camilla havde håbet på at få Tanjas salsa-evner at se, men da det er op til jul var der mest turister. Salsaaften plejer at være onsdag aften, og dette render jo desværre ind i juleaften og nytårsaften. Så vi må håbe at vi får set hende danse salsa en anden aften. Hun er for resten blevet rigtig hård til spansk og får meget ros af dem der bor her!

Onsdag
I aften er det juleaften.... Der er længe længe til. Hvad skal vi dog finde på ??? Vi startede ud med en tur til den lille frugtbod og fik købt noget morgenmad. Søren havde sendt en pakke med som vi måtte åbne fra morgenen af. Ditte fik æren af at åbne, og indeni gemte sig en masse små hyggelige juleting og andet godt - det hjalp meget på julestemningen, for må nok indrømme at julen virker langt væk når man er her. Derefter stod den på kogekunst i  Risengrød, vi havde gang i de helt store gryder, og selvom klokken ikke var mere en 10 om formiddagen var det meget varmt at stå i køkkenet og røre i gryder i 40 min. Det endte også med at begge brændte på, men skidt med det. Vi havde ikke lavet planer for dagen, så vi tog det stille og roligt og fik slappet af ved poolen selvom temperaturen hurtigt sneg sig over de 40 grader. Puha.
Ved et tiden satte vi os i kø til telefonen for at ringe til jer derhjemme. Efter Tanja havde ønsket god jul til alle gik vi tilbage til poolen og fandt igen plads i solvognene. Vi havde egentlig aftalt at vi ikke skulle åbne julegaver før om aftenen, men eftersom vi skulle være sammen med en masse andre fra skolen synes vi at det var mere hyggeligt at gøre det alene - så vi åbnede gaver :) Eller det vil sige Ditte åbnede gaver, men det plejer jo også altid at være hende der får klart flest, - det sørger Søren + familie jo for. Det var rigtig fine gaver og de faldt alle i rigtig god jord. Tanja ikke mindst, som fik en spand med 2,5 kg slik, se det kunne bruges :) Efter vi havde pakket ud øjnede vi chancen for at genbruge lidt af papiret. Vi havde jo som sagt lavet risengrød til hele skolen, og så skal der jo mandelgaver til. Vi havde købt lidt søde sager som blev pakket fint ind. Julemenuen bestod af bøffer, brun sovs og kartofler, de andre piger fra lejligheden stod for den del.
Da klokken nærmede sig 19 gik vi over til de andre. Da jeg om udenfor døren sad den sødeste frø, jeg fik afprøvet mine fotograf egenskaber - resultatet kan i se på billederne. Der var dækket op på skolen så vi alle kunne sidde sammen. De små juleting fra vores morgengave blev brugt til bordpynt. Vi havde medbragt nissehuer som så mange af de andre. Inden maden fik vi lige tid til at tage lidt billeder ved poolen og ved juletræet som er på skolen. Vi havde taget vores nye kjoler på som mor sponsorerede i København som erstatning for en jule skrabekalender. De er rigtig fine :)
Mens vi forberedte maden fik vi besøg af en lille diskret græshoppe(Den hedder en flying lobster - flyvende hummer!) - Tanja fik et billede af den inden det blev jaget væk - bemærk størrelsen i forhold til pigen i baggrunden.
Kl. 19.30 blev maden serveret, og det smagte virkelig godt. Tanja og Ditte, og ja mig inklusiv måtte dog kæmpe lidt med det stærk krydrede bøffer, vi er jo ikke så gode til det med peber. Vi fik en dejlig kold hvidvin til og ja Cola. Da desserten kom på bordet gav Tanja en lille forklaring til hvordan det lige er med de gemte mandler osv.  Vi havde en gryde med varm risengrød, kanel, sukker og smør og dertil havde Mari fra Norge lavet noget som minder om risalamande, Camille fra Belgien havde lavet chokolade mousse så vi manglede bestemt ikke noget. Der blev gået til den, og begge mandler blev fundet. Vi gjorde meget kraftigt opmærksom på at man ikke måtte fiske eller stikke med grydeskeen for at mærke efter mandler - det blev dog ikke helt overholdt - ligesom at se morfar :) Efter desserten var det tid til at danse om juletræet. Det er åbenbart ikke særlig normalt at danse om træet i andre lande, og da Tanja tidligere fortalte dem om vores dans - nu' det jul igen og nu' et jul igen - ja så var det helt klart at det skulle vi vise dem i aften. Så det gjorde vi til stor morskab for resten som stod med kamera og filmede det hele. Tanja og Ditte tog med de andre piger i byen - de er nogle værre festaber.

GLÆDELIG JUL Herfra :)