Jeg er her stadig :)

Trip End Mar 2009

Flag of Costa Rica  , Province of Guanacaste,
Wednesday, December 3, 2008

Hej alle

Nu er mor Laila begyndt at være utålmodig efter et nyt indlæg fra mig, så jeg må hellere komme i gang! :)
Så har jeg efterhånden været i Costa Rica lidt over 2 måneder! Tiden flyver bare af sted..
Det føles skønt at have haft 2 måneder uden at være stresset en eneste dag. Det ville aldrig ske for mig derhjemme.. det er utroligt hvad sol og strand kan gøre for humøret :) Det er så afslappende.

Det går stadig godt på skolen, og også på værelset nu - min ene roommate Juliana er taget tilbage til Tyskland :) Så Lene og jeg har hygget os i lejligheden de sidste par dage. I går flyttede 2 belgiske piger ind, de har gået på skolen i noget tid, men det er først nu der er blevet plads til dem i en lejlighed på selve skolen. Det er helt fint, men om 2 uger flytter jeg over i en anden lejlighed hvor jeg kommer til at dele værelse med Mari og Doro. Det bliver lidt trængt med 3 på værelset, men skolen har sat en ekstra seng ind i hvert værelse, fordi der kommer mange nye studerende i Januar, så det må vi bare indrette os efter.

Det går også fint med det spanske,  men det er begyndt at blive svært at få det brugt rundt omkring i byen. Turist højsæsonen er gået i gang, så det er fyldt med amerikanere, og derfor bliver der altid talt engelsk til os i butikkerne og restauranterne. Her i December og Januar, Februar kommer der kun flere og flere turister, så det må vi prøve at vænne os til, selvom det er svært. Vi er selvfølgelig også turister, men efter 2 måneder føler vi os jo hjemme i byen, og så er det træls at de steder man plejede at have "for sig selv" er fuldstændig proppede nu. Vi har snakket om at leje en bil mere ofte i weekenderne, og køre til andre strande og byer, for Tamarindo er alt for turistpræget til at vi kan nyde det - især stranden!
Til Maj kommer der RIGTIG mange mennesker, for Verdensmesterskaberne i surfing bliver holdt i Costa Rica i år, faktisk kun en lille time fra Tamarindo. Så det er ærgerligt at jeg skal hjem i Marts, jeg tror det kunne være en rigtig fed oplevelse at være her under VM (Men det er nok godt for min lever, for folk siger det er én stor drukfest i 2 uger!)   ;)

Nogle af pigerne (Mari og Anna) har valgt at blive længere i Tamarindo, de forkorter deres ophold på skolen en måned, for at flytte i deres egen lejlighed, og så blive en måned længere bagefter. Jeg synes også det kunne være fristende, men jeg vil gerne have den sidste måneds undervisning med for at få mit spansk så godt som muligt, og med alle de penge jeg bruger her, må jeg hellere komme hjem og få tjent nogle igen!! :)

Den 27 November havde vi international dag på skolen, så vi havde alle sammen forberedt et foredrag eller lignende om vores land. Mange havde lavet plakater, og medbragt typiske ting hjemmefra. Jeg endte med at lave min præsentation alene, da den anden danske pige valgte at tage på stranden i stedet for at være på skolen, og den danske dreng Kasper havde ikke været med til at lave præsentationen, så ja det var bare mig :) Det var en lille smule grænseoverskridende at holde et foredrag alene på spansk for ca. 30 personer, men det gik fint. Jeg fortalte lidt generelle fakta om Danmark og jeg kom også ind på hvad ytringsfrihed betyder for danskere, at det er en del af vores grundlov osv. Alle de studerende havde hørt om "muhammed krisen" så det snakkede vi også lidt om. Jeg snakkede også lidt om de problemer der har været i Kbh. angående ungdomshuset, og til sidst spillede jeg sangen "Giv mig Danmark tilbage" af Natasja, der handler om de ting.. Jeg hørte foredrag om Norge, Sverige, Tyskland, Schweiz, Østrig, Frankrig, USA, Japan, Holland, Argentina, og Spanien. Lærerne fra skolen holdt et foredrag om Costa Rica og så havde de lavet typisk mad her fra Costa Rica, så vi havde stor fællesspisning. De studerende fra Japan havde lavet sushi, det var såå lækkert. Amerikanerne ville have hentet McDonalds men der er ikke en restaurant tæt her på ;) Pigerne fra Belgien serverede chokolade og belgisk øl... så vi fik smagt lidt af hvert. Den internationale dag var den samme dag hvor amerikanere og canadiere fejrer "Thanksgiving" derfor var der en masse fester rundt omkring i byen. Jeg og en masse af de andre tog til en fest et sted der hedder "Vodoo lounge" De havde valgt at "Sige tak for house/lounge musik" Så der kom tre dj's og spillede house musik. Det var rigtig fedt, og undervejs var der shows med folk der jonglerede med ild og diverse. Stedet er meget specielt, der er store sofaer udenfor og fakler overalt. De spiller altid specielt musik, og så er der kunstnere der maler rundt omring hvor man sidder. Ugen før så vi et show hvor en mand spillede sambamusik og dansede. Han var helt vildt dygtig.. bagefter var det tango, og 3 professionelle dansere optrådte. Så det er et rigtig spændende sted, som vi helt sikkert vil besøge mere fremover.

For nogle uger siden meldte jeg mig på en weekendtur til Avellanas som ligger cirka en time herfra. Det er en lille by med en fantastisk strand. Turen var en surf tur, så der var inkluderet en surf lektion, og leje af et surfboard + en overnatning på et hostel. Da vi ankom til det hostel hvor vi skulle overnatte, var det et meget lille sted og vi skulle sove 6 personer i et værelse. Det var rigtig hyggeligt om aftenen, næsten som at gå på efterskole igen ;)
Efter vi havde fået vores ting ind på værelserne, gik vi til stranden for at få vores surflesson. Jeg var blevet fortalt at der kunne være store bølger i Avellanas, men jeg havde ikke forberedt mig på SÅ store bølger. De andre ved godt at jeg ikke er så glad for vand generelt, og SPECIELT ikke for store bølger, så de spurgte alle sammen om jeg var okay osv.. hehe. Men jeg tog mig sammen og vi kom i vandet. Der var dog bare det problem at mit surfboard ikke havde den "snor" der går fra surfboardet, og som skal spændes fast om ankelen, så man kan slippe boardet hvis man bliver fanget i en stor bølge. Men instruktøren blev ved med at sige at det ikke gjorde noget, og at jeg bare skulle blive i nærheden af ham. Det viste sig at være nemmere sagt end gjort! Da vi kom i vandet var der så meget understrøm at vi blev fuldstændig spredt, og trukket i alle mulige retninger. Bølgerne var store, og vi blev kastet rundt :P Jeg hørte Mari sige til en af drengene "Jeg er virkelig bange, tænk på hvordan Tanja har det!" hehe.. Jeg tror aldrig jeg har sagt ordet "fuck" så mange gange før på 15 min. Som jeg gjorde der :P
Jeg turde ikke give slip på mit surfboard, for når bølgerne var så kraftige ville en eller anden få det slynget i hovedet. Det skete dog også for en af de andre piger, men ikke pga. mig. Christine kunne ikke styre sit board, og Amanda fik det i hovedet og fik sig en ordentlig omgang næseblod, og hævet næse.. Anna fik et stort blåt mærke på armen(Det har jeg et godt billede af.. hehe) Efter 15 min. Og et par forsøg på rent faktisk at surfe, fik jeg nok og fik kæmpet mig op på stranden igen. Efter 5 min. Var alle på stranden, så jeg var glad for jeg ikke var den eneste der gav op.
Eftersom der var mange nybegyndere med, kunne instruktørerne endelig se at det måske ikke var en strand/bølger for nybegyndere. Så vi brugte resten af dagen på at tage sol og slappe af. Vi var dog lidt utilfredse da vi havde betalt mange penge for surf lektionen så instruktørerne lovede os at vi kunne få lektionen i Tamarindo i stedet på et andet tidspunkt :)
Om aftenen hyggede vi med pizza, og de andre gik ud for at lede efter en bar.. Jeg gik tidligt i seng, var helt udmattet efter min kamp med bølgerne ;) og alt den sol vi havde fået.

- Folk på skolen synes forresten det er sjovt at jeg hedder Hvid til efternavn, for jeg er nok den på skolen der er mest brun. Det ser ret voldsomt ud for jeg har fået rigtig meget farve, og mit hår er blevet så lyst. Men jeg klager ikke over min kulør.. men det gør Ditte og Camilla nok når de ankommer blege fra Danmark ;)

Sidste uge tog jeg på en sejltur på en katamaran sammen med nogle af de andre fra skolen. Turen tog 4 timer og der var fri bar, og vi fik frokost på båden. Vejret var ikke særlig godt, det var overskyet men stadig meget varmt. Det blæste rigtig meget, så der var flere der blev en smule svimmel, og den fri bar gjorde det nok kun værre ;) Man skulle måske tro at det var "os unge" der ville benytte os mest af den fri bar, men det var det bestemt ikke! Der var 8 amerikanske kvinder ombord som var i Costa Rica for at fejre den enes 50 års fødselsdag, og de slog sig løs!! De dansede oppe på dækket, drak drinks.. og lidt flere.. og flere :) De var meget højlydte og meget underholdende. På et tidspunkt kom de hen til os for at spørge hvor man køber det bedste hash i Tamarindo... hehe.

Det var en rigtig god tur.. vi holdt pause tæt ved en lille strand, og ombord på katamaranen var der snorkeludstyr og kajakker. Vi blev dog på båden og slappede af..  efter bådturen var vi alle sammen i humør til at gå i byen, men klokken var kun 18 da vi kom i land, så det var for tidligt at gå i byen. Derfor endte det med at de fleste af os sov da klokken var 19 :)

I går var det den 1. December og jeg havde lyst til at lave lidt julehygge. Så jeg snakkede med et par piger om, at det kunne være hyggeligt at lave risengrød og spise sammen. Det udviklede sig til at vi spurgte en masse af de andre om de ville spise med - så vi lavede risengrød, med kanel, sukker og smør til 25 personer. Det var en rigtig god aften, og jeg tror alle kom en lille smule i julestemning.
Den 1. December var jo også dagen hvor jeg måtte starte på min pakkekalender som jeg har fået fra familien/venner. Ditte glædede sig til at jeg skulle åbne hendes, så den tog jeg først. Det var et lille fotoalbum med skøre! Billeder af vores kat harley.. Ditte og Søren var også med på nogle af billederne.. det var en rigtig sød og sjov gave :)Til min store glæde fandt jeg ud af at jeg har fået 25 pakker i stedet for 24 :D Så jeg ledte desperat efter en der kunne ligne at indeholde slik.. og bingo! Jeg fandt en. Så i går spiste jeg dansk slik for første gang i 2 måneder.. det var himmelsk. Det eneste slik de har herover er chokolade og slikkepinde. Hvilket jeg ikke er den store fan af.. så jeg håber på mere slik i de næste pakker ;) Og ellers har jeg beordret Ditte og Camilla til at fylde en kuffert KUN med slik når de kommer. Det kunne også være skønt med noget rugbrød, men desværre er der ikke en pakke med den form ;) hehe.
I dag fik jeg en pakke som var fra "Ligustervej 6" Dvs. Knud, Lisbeth, Morten og Gitte. Det var en cd med Kim Larsens greatest hits, hvor én af sangene på cd'en bringer en masse gode minder frem om Gitte og jeg som børn :) Der var også nogle sjove billeder af os fra dengang, så det var endnu en rigtig sød gave! Tak for det..

Hmm ellers sker der ikke så meget mere her. Dagene går stadigvæk med skole, og strandture og på det sidste er jeg blevet bedre til at læse lidt mere på mit spansk. Det har dog kun været fordi vi har haft 3 dage med regn og blæst - man skulle næsten tro at lærerne havde bestilt det dårlige vejr, for at få os i gang med at læse lidt mere! ;)

I morgen er det onsdag og det er lig med "La barra night". La barra er er et sted vi går i byen hver onsdag hvor de spiller masser af salsa og merengue, som er de mest populære danse her. Sidste onsdag dansede jeg en masse med nogle af de lokale, de er SÅ dygtige. Man burde tage alle danske drenge og sende dem til Costa Rica for at lære at danse! Det svære ved salsa og merengue er, at det er manden der bestemmer hvordan man danser. Der er selvfølgelig nogle basis trin og kombinationer man kan øve sig på, men det er aldrig til at vide hvilke kombinationer der kommer. Når jeg får tid en dag kan jeg prøve at filme de forskellige danse, så I kan se det derhjemme :)

I næste uge, nærmere betegnet den 12 Dec. Tager jeg 3 dage til Nicaragua med skolen. Nicaragua er nabolandet til Costa Rica, og ligger nord for Costa Rica. Turen er arrangeret fordi vi bliver nødt til at få vores turist visum fornyet, og det kan man få ved at opholde sig 72 timer i et andet land. Oprindeligt ville vi have været til Panama, men der er store problemer for tiden med et udbrud af gul feber, og det er derfor ikke sikkert at vi vil kunne komme ind i Costa Rica igen pga. smittefare.
I Nicaragua skal vi se en masse forskelligt og generelt opleve den lidt anderledes kultur de har der.. men det kan i høre mere om i mit næste indlæg, når jeg har været af sted :)

Det var alt for denne gang. Jeg håber I har det godt, og tak til alle for pakkekalenderen.. der er i øvrigt endnu en bonus ved den, det er nemmere at stå tidligt op når man ved der ligger en gave og venter :D Så de sidste 2 dage har jeg faktisk nået at lave lektier inden morgentimerne ;)

Vi snakkes ved! - Og glædelig December.
Knus fra Tanja.

PS: Krodille! tæt på hvor vi surfede..