Så fandt jeg tid til at skrive igen.

Trip Start Sep 25, 2008
Trip End Mar 2009

Flag of Costa Rica  , Province of Guanacaste,
Tuesday, November 4, 2008

Hej alle

Endnu en opdatering her fra det VARME Costa Rica. Jeg hører det er knap så varmt hos Jer ;)
Tak for e-mails det er altid dejligt at høre hvordan det går derhjemme.

Her går det super, jeg er faldet godt til nu og kommer rigtig godt ud af det med en del af de andre studerende. På værelset går det knap så godt... Men det ser ud til at begge mine roommates har valgt at tage hjem inden jul i stedet for at blive 6 måneder, så efter jul flytter jeg højest sandsynligt ind med Doro som er fra Tyskland, og Anna og Mari fra Sverige og Norge - det skal nok blive godt, for vi er stort set sammen hele tiden alligevel :)

Skolemæssigt går det godt med det spanske. Vi har haft vores første eksamen og jeg fik 95 point ud af 100 mulige så det var fint. Jeg forstår efterhånden rigtig meget når folk taler spansk til mig, så det er dejligt. Jeg må dog stadig ofte bede om "despacio, por favor" - "langsomt tak" ;) men det er folk generelt gode til. Når vi er i byen og snakker med nogle af de lokale fyre, er de meget hjælpsomme med at forklare og få dig til at tale spansk med dem, og ved de fleste er det også nødvendigt for mange taler ikke engelsk. Der er ingen tvivl om at jeg burde læse lidt mere på mit spansk, og gå lidt mindre i byen :) Men jeg føler faktisk at det er når man taler med de lokale at man virkelig lærer noget, for det er ikke muligt lige at slå op i en ordbog, og tjekke gramatikken.. man bliver nødt til at prøve.
Lærerne på skolen er rigtig gode, de er interesserede i at lære os korrekt spansk, men specielt det spansk der tales her, så vi lærer en masse slang og talemåder. Vi har et fag der hedder vocabulario = ordforråd og det er altid virkelig sjovt fordi vi lærer en masse ord der ikke står i ordbogen ;) Det har resulteret i nogle sjove oplevelser på gaden og i byen! Mange af de lokale tror umiddelbart ikke at jeg og de andre piger forstår spansk pga. vores skandinaviske udseende. Så der bliver tit talt meget højt om os når vi står lige ved siden af, og ofte ting vi nok ikke lige skulle have hørt!... Derfor er en af yndlingsaktiviteterne når vi er ude, at lytte til det hele og se meget uvidende og uskyldige ud, og efter lidt tid kan vi sætte dem på plads med nogle rigtig gode sætninger vi har lært fra en af de unge fyre der underviser på skolen. Så siger de pludselig ikke så meget derefter :)

Men ja, vi går rigtig meget i byen - ca. 5 dage i ugen! I Danmark ville jeg få nok af det efter 2-3 dage, men her er det anderledes fordi man møder nye folk hver aften og snakker med dem. I Dk er det sjældent at man har lært 10-15 nye folk at kende hvis man går i byen, endda selvom det er i en by hvor man ikke kender nogle på forhånd. Der er en kæmpe kulturel forskel på hvor imødekommende folk er her sammenlignet med folk fra Europa.
F.eks er det blevet naturligt for mig at hilse på folk jeg går forbi på gaden, selvom jeg ikke kender dem, og i byen kommer alle hen og hilser og vil snakke. I Danmark ville folk kigge mærkeligt, hvis jeg stiger ind i bussen og hilser på alle. Vi danskere og andre europæere kunne helt sikkert lære noget fra folk her, om at være mere åbne og interesserede i at lære nye mennesker at kende.
Der er dog også en masse kulturelle forskelle hvor jeg synes folk herfra kunne lære noget fra Europa. Det er tydeligt at en del af fyrene herfra, ikke er vant til at piger kan være selvstændige og med egne holdninger. F.eks har vi flere gange diskuteret nogle emner, hvor vi piger har haft en anden holdning end fyrene her fra Costa Rica. De har meget svært ved at tolerere at man ikke er enig med dem... Men vi er her i 6 måneder, så det skal de nok få lært :) Hehe
Vejret er rigtig godt for tiden, regntiden er ved at stoppe helt, så det går den rigtige vej. Vi havde på et tidspunkt en uge med konstant regn og meget voldsom tordenvejr. Det resulterede i oversvømmelser rundt i byen, så da jeg og nogle af de andre piger gik til supermarkedet en dag, gik vi i vand og mudder til op over knæene. De lokale fortalte dog at det ikke havde været så voldsomt før de sidste 10 år, og uvejret havde højest sandsynligt noget at gøre med en orkan der var over Mexico på det tidspunkt. Det var virkelig en oplevelse at se hvor meget det lynede, jeg ville gerne have taget billeder, men vi blev nødt til at blive inde på værelserne, fordi det slog ned så ofte.
Mht. surfing er det ikke rigtig blevet til mere, for bølgerne har været alt for store. Dvs. det har været helt perfekt for de rigtig gode surfere, så det er væltet hertil med en masse amerikanere som ville udnytte de gode "swells" som de kalder det. Jeg har lært et par surfer instruktører at kende som insisterer på at jeg skal med en dag, men det bliver i hvert fald først når havet er blevet lidt mere roligt.
I sidste weekend tog jeg og ca. 15 andre fra skolen til en strand der hedder Playa grande. Vi gik dertil, det tog ca. en time og et sted skal man krydse en flod. Jeg og de andre piger tog med en båd over, men drengene tog deres surfboard og padlede over. De kom dog hurtigt op af vandet igen, da der var krokodiller tæt på ;) Godt jeg var i båden! Playa grande var virkelig en skøn strand og vejret var helt perfekt. To af pigerne ville ud at bade, selvom bølgerne var store. Det var dog ved at gå helt galt, da de blev trukket ud af en understrøm og den ene af pigerne  Cecilie, fik krampe i benet. Heldigvis er de begge to stærke svømmere og de forsøgte, ikke at gå i panik, så efter noget tid kunne de begynde at komme ind mod land igen. Jeg badede lidt senere på dagen, men kun med vand op til lårene, og allerede der var jeg ved at blive trukket ud. Så vi har helt klart fået - endnu mere! - respekt for havet her.
Forrige weekend var vi en masse der tog til Liberia for at shoppe, det var en rigtig god dag, og jeg må indrømme at jeg købte tøj. Suk ;)  Vi var i Liberia i ca. 5 timer, byen ligger en times kørsel herfra. Det er hyggeligt med de lidt kortere ture, hvor man ikke behøver at køre i bus en hel dag, så det tror jeg vi vil til at arrangere nogle flere af.
Sidste fredag var det halloween, som er en amerikansk tradition hvor man klæder sig ud og fester en masse. Skolen havde arrangeret en aften for os, hvor vi kunne komme på restaurant sammen og senere ind på et nyt diskotek der åbnede samme aften. Jeg valgte at tage med og vi fik 3 retter på restauranten, det var noget rigtig godt mad. Derefter tog vi til "agua" som er et kæmpe diskotek, der minder meget om de store europæiske diskoteker. I starten var det sjovt, mange havde gjort rigtig meget ud af kostumerne, og hele diskoteket var pyntet med spindelvæv og andre "gyser ting". Men efter 1 time var der ca. 100 mennesker i kø for at komme ind, og det skulle vise sig at de lukkede alle ind hele aftenen! Der var alt alt for mange mennesker, så vi blev ikke så længe desværre.

Samtidig blev det en rigtig træls aften for mig, for en af drengene fra skolen havde mit kamera og det blev stjålet fra ham. Så nu skal jeg se om jeg kan få købt et nyt herover. Jeg var på politistationen næste dag for at melde det, og jeg fik at vide at der allerede var 20 personer ud over mig der havde meldt ting stjålne fra "Agua". Der må sidde en lykkelig og rig tyv et sted i Costa Rica lige nu!

Om lørdagen havde skolen arrangeret et beachparty, så vi lavede bål på stranden og spiste og hyggede os. Det var en rigtig god aften... i hvert fald det jeg husker af den!! ;)

Ellers er jeg ved at have lært en masse om Costa Ricas "slogan" som er Pura Vida. Direkte oversat er det "rent liv". Når man møder folk spørger de "Como estás" (Hvordan går det) og i Costa Rica svarer man "Pura vida" :) De lever helt sikkert op til det f.eks med tiden, jeg tror jeg har nævnt begrebet "tico time" før her på min blog. Der er ingen stress alt foregår stille og roligt. Den anden dag da vi var på stranden var en af pigerne i dårligt humør, og en af de lokale fyre spurgte hende hvad der var galt. Hun svarede at hun bare havde en dårlig dag. Det kunne han og de andre slet ikke forstå hvad man mente med.. Det er som om at folk herfra kun er sure/triste hvis de virkelig har en grund til det, og så løser de problemet og så er det glemt igen. Det er tydeligvis også en kulturel forskel, hvor vi europæere måske tænker mere over tingene og bliver lettere irriteret , her trækker folk bare på skuldrene og tænker "Pura vida" :)
Et andet sted det kommer til udtryk er mht. hash og stoffer! Hver gang jeg kommer hjem fra byen lugter mit tøj langt væk af hash. Ikke fordi jeg ryger, men fordi der er så mange der gør det her. Det er ikke lovligt, men det virker ikke til at politiet interesserer sig så meget for det. Når vi er i byen køber vi for det meste øl i flasker, for så er det nemt at sætte en finger over åbningen når man ikke drikker af den. Det er nødvendigt, for der er stor risiko for at nogle prøver at putte stoffer i drinks og lignende. Jeg tror jeg er blevet tilbudt kokain og hash ca. 20 gange allerede, så det er meget udbredt. Heldigvis er der ingen her på skolen der tager stoffer, så vidt jeg ved, så det har vi ikke haft nogen problemer med.

Det var lidt for nu, jeg har ikke været på nogle større ture siden jeg skrev sidst, så billederne denne gang er en blanding af strand, halloween, fester osv.

Jeg håber I alle sammen har det godt!
Knus fra mig

(PS: nogle har brokket sig lidt over, at billederne her på bloggen er så små.. bare klik på dem så bliver de større)

PPS: Jeg fandt den her i nærheden af poolen den anden aften.. føj!!

Og denne