Roadtrip til den Caribiske kyst

Trip End Mar 2009

Flag of Costa Rica  , Province of Limon,
Wednesday, October 15, 2008

Hej alle J

Så har jeg igen fået lidt tid tilovers, og da der sker så meget for tiden er der masser at fortælle.

I sidste uge prøvede jeg at surfe for første gang. Jeg tog til en surfshop med 2 piger fra skolen og 2 drenge og så lejede jeg og de 2 andre piger - Mari og Doro - et surfboard. Fordi vi er nybegyndere skal man have et af de største, for de små er beregnet til de erfarne surfere. Så første udfordring for mig blev at få slæbt det hele fra butikken ned til stranden :D Herefter forklarede drengene os hvordan vi skulle få det med ud i vandet, det er ret svært når der kommer store bølger! Nogle gange kan man prøve at hoppe "over" bølgen, og løfte op i surfboardet samtidig, og andre gange er man nødt til at dykke under bølgen og så prøve at undgå at få surfboardet i hovedet. Nå, men den ene af drengene Kasper fik hjulpet mig til at nå et par bølger, og det var virkelig vildt. I starten blev jeg slynget af hver gang, og slugt en hel del vand, men efter en times tid gik det bedre. Den sidste time smuttede drengene og så kunne vi øve videre selv.
Jeg var virkelig dårlig til det, og når jeg endelig kom op at stå, blev jeg slynget af med det samme igen :) Så der skal øves! Men det var sjovt. Dagen efter havde jeg ondt overalt i kroppen, det er rigtig hårdt for armene, fordi man skal padle stærkt når der kommer en bølge.

Opdatering på surfing følger, kryds fingre for at jeg ikke brækker noget eller drukner!

Torsdag aften i sidste uge tog jeg på tur med 20 andre fra skolen, til den caribiske side af Costa Rica nærmere betegnet til Limón og Puerto Viejo (Det er den by der er vist på kortet til denne Entry)
Vi skulle af sted med bussen kl. 24 Og køre ca. 9 timer for at komme frem. Jeg var heldig som den eneste at få et helt sæde for mig selv! (Endelig en fordel ved ikke at have nogle venner)  ;)  Så jeg sov stort set hele turen.

Fredag morgen spiste vi morgenmad på en restaurant og så gik turen til "Parque Nacional Cahuita" til de som ikke har gættet det er det en nationalpark. Her gik vi 2 timer igennem junglen på et stisystem og der var dyr overalt! Vi så en masse dovendyr som sov i træerne, store leguaner, slanger, skorpioner og så var der fyldt med kæmpe krabber som kom op af huller der var på de stier vi gik på. Der var også masser af aber, og da vi tog billeder af en af dem, kom den helt ned på stien og prøvede på at stjæle en af de andre pigers taske :) Jeg har desværre ikke så mange billeder af slangerne og skorpionerne, jeg flygtede som regel og lod de andre om at tage billeder ;)

Gåturen endte ved en strandbred hvorfra vi skulle sejle ud på vandet i både for at snorkle. Jeg har ikke prøvet at snorkle før, så jeg synes det var svært at vænne mig til at trække vejret igennem snorklen, og svømme med udstyr på. Men det gik og vi fik set en masse flotte fisk og koraler. Desværre har jeg ikke noget undervandskamera så de billeder må I tænke jer til.
På den caribiske side af Costa Rica er der sommer nu så der var MEGET varmt hele dagen, og solen skinnede fra en skyfri himmel.

Efter vores besøg i nationalparken og snorkel turen kørte vi mod det hotel hvor vi skulle bo. Hotellet lå i byen Puerto Viejo og var meget specielt idet vi boede i bungalows MIDT i naturen. Dagen efter fandt vi en boa-slange på ca. 1½ meter lige udenfor vores bungalow! Vi sagde det til rengøringsdamen på stedet men hun kiggede bare på os og smilede og sagde "Årrh det er BARE en boa den er ikke giftig" Øhm ja bare en boa.. godt så! Om aftenen sprøjtede jeg HELE min seng til med noget meget stærkt insektspray der lugter som sprit. Så håbede jeg på at få min seng for mig selv :D Badet måtte jeg dog dele med 3 små leguaner, men så længe det ikke er slanger kan jeg lige leve med det.

Lørdag var der lagt op til en super dag, hvor vi skulle leje mountainbikes og køre en lang tur på stranden med forskellige stop undervejs. Det skulle dog vise sig, at det var upassende at kalde det vi lejede for cykler, jeg tror roligt man kan sige at de havde haft deres bedre dage! Vi kom dog af sted og efter 10 min. Var de 2 første cykler punkteret. Derfor tog vores lærer som var med, tilbage for at få nye, og vi andre fortsatte. Efter 4 km. Begyndte min cykel at sige mærkelige lyde, og min kæde røg af og forhjulet var heller ikke helt i top. På samme tid kom der et kæmpe skybrud og når det regner her i Costa Rica kommer der virkelig meget vand! Man kan åbenbart ikke helt stole på deres "dry season". Så vi søgte ly i en restaurant, og ventede der i 3 timer fordi vi ikke kunne komme i kontakt med vores lærer og de andre elever som var taget tilbage efter nye cykler. Folk var generelt meget negative pga. cyklerne, vejret, det spolerede program for dagen osv. Men jeg og et par andre kunne egentlig godt se det komiske i det hele, så vi hyggede os :)
Jeg synes generelt at mange af de andre studerende brokker sig for meget. For mig at se har de haft nogle ret urealistiske forestillinger om hvordan det hele vil være. F.eks brokkede nogle sig over den lange bustur, så maden, derefter hotellets standard, så priserne på mad rundt omkring, og endelig cyklerne og regnvejret. Jeg tror mange har regnet med at det her er 6 måneders ferie, men man kan jo IKKE sammenligne det at bo i Costa Rica og rejse rundt her, med en charterferie. For mig er det i hvert fald en del af oplevelsen at smage det mad de lokale spiser og at sove på hoteller som ikke minder om dem derhjemme. Men nok om det ;)
De af os der ikke var sure besluttede os for at trække i badetøjet og gå en tur på stranden i regnen. Det var vildt koldt, så det var skønt at få en svømmetur i havet fordi vandet er så varmt. Herefter ledte vi efter nogle grotter som skulle være ved stranden, men efter at have kravlet over træstammer og fået mudder op til knæene måtte vi indse at vi ikke kunne finde indgangen :P
Vi gik derfor tilbage til restauranten og senere da alle var ankommet besluttede vi at spise der, da vi ikke kunne komme ud til de planlagte ting pga. regnen.

En time efter hentede bussen os og vi kørte ud til en lille landsby, Playa Manzanillo, for at se os omkring. Vi var der kun en halv time, for vi skulle nå at cykle tilbage til hotellet inden det blev alt for mørkt. Min kære cykel ville stadig ikke fungere, så for mig var det held i uheld da jeg fik min cykel ind i bussen og så blev jeg kørt tilbage til hotellet mens de andre måtte cykle en time ;)

Om aftenen tog vi ud at spise og derefter tog vi til en fest/beachparty  som lå tæt på vores hotel. Det var rigtig hyggeligt med højt musik og et kæmpe bål på stranden så det var en god afslutning på dagen.
Puerto Viejo er meget forskellig fra Tamarindo som vi bor i, for på den caribiske side er de fleste folk der er bosat der fra Jamaica. Så overalt blev der spillet reggae musik og røget en frygtelig masse hash. Vi gjorde dog ikke, bare rolig mor :) Men folk har en virkelig afslappet livsstil og vi kunne alle sammen lide byen og de forskellige steder at gå ud. Det er vist et besøg værd igen senere på året.

Søndag var solen vendt tilbage, så vi fik et par timer på stranden som hedder "Playa negra" altså den sorte strand. Det kan I også se på et par af billederne. Derefter gik turen mod San Jose hvor vi skulle spise frokost og shoppe. Efter en time skiftede vejret fuldstændig og der kom igen skybrud og regn og torden, så vores køretur til San Jose tog pludselig 8 timer i stedet for 4! I San Jose havde vi 1 time til at shoppe før butikkerne lukkede, men det var okay for så fik vi ikke brugt så mange penge. Jeg har slet ikke købt tøj endnu så jeg er meget stolt af mig selv ;)
Efter vores korte shoppingtur gik turen tilbage mod Tamarindo og det tog os ca. 6 timer pga. vejret og de dårlige veje. Jeg blev køresyg så vi måtte stoppe et par gange så jeg kunne få lidt frisk luft, men efter et par timer fik jeg et par piller og så sov jeg resten af vejen :) Vi ankom til skolen kl. halv 3 om natten, så det var lidt hårdt at skulle op til time kl. 8 næste morgen. Der var dog også mange der havde valgt at droppe timerne og sove længe, men da jeg allerede var gået glip af undervisningen fredag pga. turen stod jeg op.

Ellers går det fremad med mit spanske, jeg er begyndt at tale spansk med den ene af mine værelseskammerater hver gang vi er i lejligheden. Hun har været her i 6 måneder så hun har godt styr på det, og jeg prøver :) Jeg bor også sammen med Lene fra Norge og hun er nybegynder i sproget, så når hun er her taler vi engelsk sammen. Juliana er fra Tyskland så jeg får også øvet mit tysk en lille smule :)

Ditte og Camilla har besluttet sig for at komme og besøge mig 2 uger til December og så fejre jul og nytår her. Det bliver rigtig dejligt! Jeg var i tvivl hjemmefra om det var en god ide at få besøg i julen, for det er jo en del af det at være af sted 6 måneder at man også skal "klare" det. Men mange af de andre studerende er her kun i 3 måneder så de tager alle sammen hjem før jul, og de der er her i julen får næsten alle sammen besøg eller bor hos en familie så jeg synes det er rigtig dejligt de kommer :) Jeg er så småt ved at kigge på hvad jeg skal vise dem af gode steder. December og januar er sommermåneder her i Tamarindo så der er højest sandsynligt sol hele tiden de 2 uger de er her! Det tror jeg de sætter pris på ;)
Det var alt for denne gang, der er en masse billeder I kan se fra turen og fra den sidste bytur også.

Knus fra mig