Last days

Trip Start Jun 22, 2012
Trip End Oct 18, 2012

Flag of Uzbekistan  ,
Tuesday, October 16, 2012

Terug in Tashkent als laatste tussenstop op weg naar huis. Heb nog een beetje rondgelopen in de stad, maar niet meer met de bedoeling om zoveel mogelijk monumenten te bezoeken. Het was dan ook zeer aangenaam om wat tijd te kunnen doorbrengen met enkele locals.

Zo ben ik een avond gaan bowlen met Nargiza en Feruza. Het was voor beiden hun eerste keer, dus fun gegarandeerd. We hebben veel gelachen met al hun ballen die in de goot belanden, maar ook applaus was aan de orde voor hun allereerste strike. Meest interessante waren hun huwelijksverhalen, die tussen het bowlen door naar boven kwamen.

In deze regionen is het immers de gewoonte dat mensen vroeg trouwen (meestal tussen 18 en 23). Omgevingsdruk om over te gaan tot echtelijke binding wordt zeer groot met elk jaar dat men ouder wordt. En als een man de 25 bereikt, dan is het hoog tijd geworden. Het is echter niet nodig om een lief te hebben om te gaan trouwen. Als je deze leeftijd bereikt als man, dan gaat je moeder voor jou een bruid zoeken. Belangrijkste zoekcriteria voor een vrouw is dat ze goed kan koken en voor de kinderen zorgen, al de rest is bijzaak.

De ouders van de bruidegom in spe gaan dan langs bij de ouders van de potentiele bruid om de bruiloft te bespreken.  Als deze akkoord gaan, heeft het meisje wel nog het recht om te weigeren. Nargiza had zo al 8 huwelijksaanzoeken geweigerd en Feruza al 15 ! De meisjes zijn nu respectievelijk 25 en 28 jaar. Als vrouw is het anderzijds 'not done' om de moeder te laten zoeken naar een geschikte bruidegom.

Verder ben ik ook uitgenodigd geweest voor avondeten bij de familie van Nargiza. Daarmee kan ik ook getuigen dat ze zeer goed kan koken. Haar broer nam het op zich om de rest van die avond mij te entertainen door mij mee te nemen naar een Playstation-gamehall. Omdat zowel het toestel als al de verschillende spelletjes voor PS duur zijn in dit land (zelfde prijs als Belgie), kopen mensen dit niet zelf. In plaats daarvan huren ze in deze gamehalls een kamer met sofa, TV en PS om zo een hele avond met vrienden te kunnen spelen.

Ange on

Hey Sven!
waterdichte manier hebben ze daar om van tstraat te geraken seg. Al zou dat voor mij niet zo'n goeie deal zijn: geen kindervriend of keukenprinses én vervaldatum al euh enkele jaren bereikt :-)
Waren Nargiza en Feruza ondertussen, na al hun weigeringen, al getrouwd dan?
xx