Stora brylépuddingen

Trip Start May 04, 2010
Trip End Jul 26, 2010

Flag of Reunion  , Réunion,
Thursday, May 27, 2010

Jag tänkte ta det lite halvslött idag, sov länge och gick sedan ner till den centralt belägna stranden i Saint-Pierre. Här är många barnfamiljer och många som simmar fram och tillbaks längs stranden. Jag planerar lite för dagen i det gassande solskenet. Laurance, tjejen jag träffade på planet, berättade mycket om södra delen av ön så jag tänkte besöka en del ställen där lite på måfå.

Klockan är över tio när jag rullar iväg i min lilla Renault, som jag har kört skiten ur under tiden här. Jag tror avgassystemet håller på att lossna och det låter konstigt i vissa växlar. Det är svårt att inte plåga ett sådant vekt fordon i den här terrängen. Vad skulle jag göra som åsnedrivare, hmm?

Jag hoppar över stränderna och tar mig in mot bergen igen in i en dalgång mot Grand Galet. Vägen följer en å med många forsar och fall. På sina ställen bildas det naturliga bassänger under fallen. Man måste ju hoppa i trots att vattnet är kallt och man bara har kalsongerna. Det är uppfriskande att simma under de små fallen. Strax innan Grand Galet ligger ett vackert vattenfall som heter Cascade de la Grand Ravine. Där flockas vi turister, inte högvis direkt -- bara ett tiotal, och foton måste tas.

Jag kör mot sydkusten igen för att se en liten strand med svart sand. Vägen skär genom höga plantage av sockerrör. På sydkusten är vulkanens påverkan tydlig överallt. Klipporna är svarta, sanden är svart. Lite skrämmande. Regnmolnen börjar rulla ner från bergen ut mot kusten. En äldre dam kommer fram till mig och rabblar maniskt om Jesus och helgonen på franska.

Vidare mot sydost ligger den stora brylépuddingen, Le Grand Brûlé. Det är alltså här som vulkanens lava oftast flödar ut mot havet. Jag kliver runt i den stelnade lavan som fortfarande är varm. Det ryker på sina ställen och överallt luktar svavel.

Imorgon bär det av till Madagaskar. Jag tror nog att naturen kommer att motsvara mina förväntningar, men jag hör hela tiden om hur man måste passa sig där. Jag ska försöka resa ihop med andra på taxi-brousse-färderna.

Eva on

Skicka ett vykort till Sven-Hugo Karlsson, 3:e Västralundsgatan 4, 59337 Västervik. Han har ingen dator och skulle bli glad för en hälsning.
Take care in Madagaskar!