Över berg och genom öken

Trip End Jan 05, 2012

Över berg och genom öken

Flag of Morocco  ,
Monday, March 28, 2011

Marrockos ospännande huvudstad Rabat är kanske inte någon plats man normalt besöker när man reser genom landet, men vi var tvungna att stanna till där i tre nätter för att storhandla och fixa visum till en del av de länder vi kommer att besöka senare under resan. Jag var bland annat med den dagen vi lämnade in våra ansökningar på Mauretanska ambasaden. Hand upp på den varit där!

I Rabat, eller rättare sagt utanför staden, hade vi vår första bushcamping och började då laga vår mat över insamlad ved. Det försöker vi göra så ofta vi kan nu, även när vi är på en camping, eftersom det är billagre med gratis ved än inhandlad kol och gas. Dessutom är ett det så mycket mysigare att samlas runt elstaden på kvällen innan det är dags att krypa ner i sovsäcken. De första två veckorna har varit mycket kallare än jag trodde på förhand, speciellt på nätterna. I början regnade det mest hela tiden men på sista tiden har det varit blåare himmlar. Jag investerade mina surt förvärrvade slantar i en stor varm filt och den har verkligen varit värd var enda diram. Vi börjar också få koll på rutinerna nu och vet mer eller mindre vad som behövs göras vid tältresning, matlagning, diskning och dylikt. Vår grupp har funkat jättebra ännu så länge och alla ungås mer eller mindre med alla. Vi får se hur länge det varar. Dessutom har man börjat klura ut var i bussen man ska sitta för att till exempel undvika värsta vinden eller ha bästa utsikten om man vill ta kort. Surrburken har även gjort lite specialstudier tupplursämnet och hittat ett par behagliga platser där man kan sträcka ut i full längd.

Trots att vi bara varit borta i drygt två veckor så flyter dagarna ihop och det är ibland knepigt att minnas vad man gjorde när och var. Jag försöker att hålla lite koll på var vi startar och avslutar dagarna men det är inte alltid så lätt eftersom vi ofta passerar en mängd små städer och byar med konstig stavning.

Efter att vi lämnade Rabat har vi bland annat hunnit med att besöka runerna efter en romersk stad, kört genom otaliga bergslandkap och stannat till ett par dagar Fez, som för de flesta förmodligen ger associationer till en viss röd hatt, men som egentligen är mer känd för sina läderfärgerier (eller något i den stilen). Det luktade i alla fall kadaver i de kvarteren. I Fez sprang jag runt en dag med Kyle som är proffsfotograf (och faktiskt gjorde samma tur förra året). Vi hade precis precis lyckats hitta ett coolt gammalt hus där vi var på väg upp på taket när jag inte lyfte på föterna tillräckligt utan dunkade stortån rakt in i trappan. Tips 1: försök att undvika detta, det gör nämligen jävligt ont!  Som ni kan se på bilden så var jag ett tag lite orolig att hela nageln skulle lossna, men nu när det har gått en vecka så känns allt bra, så jag tor jag kan blåsa faran över.

Från Fez begav vi oss genom de kyliga Atlasbergen via ett par blåsiga bushcampingar ner mot de torra ökenlanskapen. Där besökte vi bland annat ett ännu levande kasbah som är ett sorts muromgärdad by eller småstad som finns överallt i södra Marrocko. Vi han också med att besöka en mattaffär med en del mycket stiliga kreationer. Den fina kvaliteten och de humana priserna fick, till Surrburkens stora förvåning, några i vår grupp att slå till, så nu har de bara 41 veckor kvar att släpa på dem. Surrburken slog däremot till på en massa meter tvättäkta berberscarf inför den strapats som vi skulle påbörja senare den eftermiddagen.

På kamelpucklar red vi ut i Saharas öknen via dess västra "port” och det dröjde inte länge fören vi var uppslukade av sanddynerna. Efter några timmars skumpande genom det sandvindspinade lanskapet kom vi fram till vårt nattläger, vissa mer möra än andra. Knappt hade vi hunnit att slå oss ner för vila i tältstaden innan någon föreslog att vi skulle bestiga den jättelika sanddyn som tornade upp sig framför oss. Eftersom mörkret snart skulle falla var det bara att ge sig iväg och efter cirka 20 minuter och ordentligt stela lår nåddes till sist toppen. Där belönades vi med en vidunderlig utsikt även om den grusades (eller sandades) något av den storm som rådde där uppe.

På kvällen serverades vi en underbar kycklingtagine och naturligtvis även det söta marockanska teet. Efter lite traditionell trum- och sånguppvisning var vi sedan totalfärdiga och stupade i säng under ett lager av tredubbla filtar med extra sandströssel. Efter frukost satte vi sedan av hemmåt på kamelerna igen. När vi var framme och hade stigit av fanns faktiskt möjlighet till att använda både varm dusch och vattentoalett. Jag använde båda men borde kanske ha undvikit den senare. Dörrposten var nämligen en aning lägre än jag kalkulerat med och med god fart rände jag därför huvudet rakt in i träbjälken. Det knakade rejällt, men det är oklart om ljudet kom från träet eller från min skalle. Tips 2: försök att undvika detta, det gör nämligen jävligt ont!

Gemensamt för båda olyckorna ovan är att jag båda gångerna svarat rätt på kvällens finska fråga kvällen innan, och som tack erhållit en finsk klisterflagga av superpatrioten (och min co-stjärnkock) Elisa. Eftersom även Randy slog sönder sin stortå dagen efter att ha erhållit en blåvit flagga tänker jag hädanefter ta det säkra före det osäkra och vara tyst under nästa finska fråga.

På eftermiddagen anlände vi sedan till Todra Gorge, vackert belägen vid inloppet till en gigantisk ravin med lodräta klippväggar. Detta är ett mecka för vandrare och klättrare och de flesta av oss tog också en trekk dagen efter, men Surrburken valde förståndigt nog att avstå eftersom huvudknocken dagen innan gjorde sig påmind och det kändes skönare att ta en slappardag. Lite synd eftersom jag såg fram emot trekken men jag fick se en hel del av landskapet i allafall. Något som var lite speciellt med detta stopp var att vi sov uppe på ett hotelltak med fri utsikt mot en stjärnklar himmel. Lite kyligt blev det utan tältets varma skydd, men det glittrande himlavalvet uppvägde mer än väl detta.

Marrocko har hitills bjudit på ett väldigt varierat landskap och varit mycket mer spännande än jag först trodde att det skulle vara. Attackerna från säljsugna handlare har inte heller varit så påfrestande som jag förberett mig på, inte ens i den livfyllda medinan i Marrakech, och går man på bakgatorna så är det som att vara var som helst i världen. Dock kan det vara bra att komma ihåg att ingenting är gratis även om personen som vill bjuda på en kaka, göra en hennatatuering eller visa vägen till torget säger det, ALLT kostar eller betyder en gentjänst. Lyckligtvis har Surrburken koll på det och är relativt restriktiv med uppmuntran till gatuskojare.

Och om ni undrar så blev ingen fez i Fez, men en berberscarf får duga istället, den har dessutom något högre coolhetsfaktor om ni frågar mig.

Ha det bäst...

Pappa Kamras on

David,
Jag blir så avundsjuk när jag ser och läser om din resa. Ska försöka övertala min fru att vi ska bli de kanske första 60-åringar som gör om denna strapats. Kul med reseberättelsen, känns nästan som man är med. Bilderna är f a n t a s t i s k a ! Kameran och Kamras verkar komma överens. Vi var just på Azorerna och tyckte det var ett litet äventyr, nu ser jag att det var mikroskopiskt och ditt äventyr är STORT. Ser fram emot nästa rapport från en som lämnat deklarationen (värdsligt) åt sin stackars far. Hälsa dina lägereldskompisar och ljug ihop ngn hjältestory om din gamle far ... över elden får man brodera men i dagsljuset pratar man klarspråk, ... som hövdingen sa.

Far väl! /pappa

Robert Sturk on

Ser schysst ut, men skall titta mer senare. Good luck and take care!
Bobo

Morsan on

Vilken tur David, att jag "förbjöd" dig att åka. Annars hade vi ju inte fått möjligheten att läsa denna roliga och inbjudande reseskildring. Och se de fantastiska bilderna.... Jag vill också!!! Du är verkligen skitbra. Detta kan ju bli början på en ny karriär. Fortsätter du på detta viset kanske jag hoppar på lite senare. Yippeeee, tänker du förstås nu. Skämt åsido, ser verkligen fram emot nästa skildring.
Kramar från Morsan

Lovisa on

Nej, nu var det langesen vi sags!!

Lovisa igen on

Forresten: ALSKAR Studio ABBA =D