Chef(i)chaouen

Trip Start Mar 11, 2011
Trip End Jan 05, 2012

Flag of Morocco  , Tanger-Tétouan,
Sunday, March 13, 2011

Dag 1 startade lovande med avfärd från ett soligt London, i Gibraltar väntade dock ett ihållande spöregn som en mindre trevlig överraskning, det var ändå skönt att landa eftersom inflygning var lite halvskakig, minst sagt, det var den värsta jag upplevt i alla fall. Sedan väntade vår driver Mark på oss och tog oss snabbt till den något ombyggda Scania-lastbilen som jag kommer ha som fast punkt i tillvaron de nämsta 10 månaderna. Mark verkar, som tur är, inte har några större likheter med Lasse Kongo, ännu så länge i alla fall.

Efter lite väntande på ett par resenärer, hade hoppat av i sista stund, satte vi snart av till färjeläget i Spanien. Med i lasten fanns 13 passagerare och en driver. Stämningen var ganska tyst i början men det dröjde inte alltför länge innan surret kom igång. Det var länge väldigt osäkert om färjan över till Afrika skulle gå den dagen på grund av den hårda vinden, men sent på eftermiddagen kom vi äntligen iväg. Om flygturen tidigare på morgonen var skakig så tar jag ändå den alla dagar i veckan över båtresan som följde. Maken till vågor får man leta efter, det var som att åka berg-o-dalbana med höga toppar och djupa dalar. Turen tog en dryg timme och jag var väldigt glad att ha klarat mig från att kasta upp. Man anlöper ju till Ceuta i Spanien så vi hade fortfarande gränsen till Marocko att klara av innan vi kunde bege oss mot vårt första campingplats. Efter inte så mycket trasssel, men ändå en del tid, kom vi dock in i Marocko efter en timme eller så.

På vägen till campingen där vi skulle stanna för natten hade det både hunnit bli mörkt och börja regna kraftigt. Därför var det såklart de allra bästa förutsättningarna för att slå upp tälten för första gången. Konstigt nog gick det ändå rätt smidigt och vi kunde avnjuta vår första måltid och tältnatt innan det dagen efter bar av upp i Atlasbergen.

Innan vi gav oss av skulle vi bestämma vilka som skulle vara i första kokgruppen, och när Elisa, som varit med på andra sträckor av denna tur tidigare, erbjöd sig att vara först ut var jag inte sen att haka på och bilda kokgrupp med henne. Lika bra att ta tjuren vid hornen direkt, speciellt när man kan ha lite erfarenhet vid sin sida. Lyckligtvis kunde vi göra inhandlingen på en stor supermarket så det var helt klart rätt att vara först ut.

Strax efter lunch anlände vi så till en liten blå mysig stad vid namn Chefchaouen (eller någon annan av de fyrtiosjutton olika stavningar som verkar finnas). Efter ett par timmars promenad där vi inte oväntat lyckades med konstycket att irra runt lite väl länge i medinan var det så dags att börja laga mat. Inte så lätt när man inte vet hur saker och ting funkar och vilka rutiner som gäller men jag hade ju experthjälp så det vara bara att haka på. För cirka 200 diram kunde vi servera en specialgjord chili con carne med den marockanska nationalrätten cous cous vid sidan, i brist på ris. Maten blev väldigt uppskattad, åtminstone om man ska tro alla positiva kommentarer.

Chefchaouen är helt klart en fin liten stad som är väl värd ett besök. Speciellt trevlig är den att besöka om man är bergsget eftersom det stramar i låren en del av allt klättrande genom smala gränder och på glatta trappor. Vädret här är ungefär som i England, blåsigt och regnigt, även om det ändrar sig precis hela tiden, just nu har vi faktiskt sol. Hade gärna fått vara ett par grader varmare på natten, men inte värre än att lite extra kläder innanför sovsäcken hjälper.

Efter ett par dagar börjar man nu få hyffsad koll på namnen, om man får tänka en stund, men dem lämnar vi till en annan gång. Jag kan dock berätta att vi har följande nationaliteter i bussen just nu.

3 australiensare (inklusive vår driver)
3 britter
2 sydafrikaner