Varför? – Därför!

Trip Start Mar 11, 2011
Trip End Jan 05, 2012

Flag of United Kingdom  , Stoke-on-Trent,
Tuesday, February 22, 2011

När jag berättat för folk att jag tänkte göra denna resa har jag fått lite blandade reaktioner. De flesta är försiktigt positiva och tycker det verkar spännande och kul, en del blir till och med lite småavis och skulle gärna följa med. Andra förstår inte hur man kan dra iväg så länge utan att ha tillgång till de moderna bekvämligheter som vi är vana vid på hemmaplan. Sen är det så klart också vissa som blir lite oroliga och inte är helt överförtjusta i att jag åker.

Så varför gör man då en sådan här resa? Tja, varför inte, för mig var det inte så svårt att bestämma mig. När jag var på safari i östafrika med Norrmannen och Dansken i höstas tyckte det var helt fantastiskt på alla sätt och vis. Kombinationen av det vidsträckta landskapet, de exotiska djuren, det sköna klimatet och den avslappnade atmosfären gav en väldigt förförisk känsla, nästan som att bli nykär på våren.

När jag kom hem kände jag därför genast att jag ville tillbaka och började undersöka vad man skulle kunna göra för resa nästa gång. Kanske en treveckors safaritur till Sydafrika eller två veckor i Uganda/Rwanda för att se de dimhöljda bergens gorillor? Sedan hittade jag den här varianten som hade allt detta och en hel del extra. Till min förvåning verkade resan möjlig att genomföra och när jag dubbelkollat att budgeten gick att få ihop (peppar peppar ta i trä), var det svårt att inte slå till. När min kära mor sedan ”förbjöd” mig att åka hade jag inte heller något val längre, jag blev så illa tvungen att trycka på bokningsknappen.

Nu är ju detta på intet sätt någon 10-månaders safari eller strandsemester utan mer en resa av expeditionskarraktär, där äventyret att ta sig runt hela kontinenten är det som lockar. På ATs hemsida kan man bl.a. läsa...

“we go through areas where no tourists go, the roads can be bad, food can be limited to what we have stocked on the truck, campsites are few and basic, visas can be hard to get and communication to the outside world limited or unavailable at times. We guarantee; we’ll break down, that we will have to wait somewhere we don’t really want to be for visas, spare parts or just for someone to open a closed road and we’ll have to dig the truck out of mud and sand.”

…jag tycker det låter härligt. Men för er som inte är riktigt övertygade ännu, ni måste hålla med om att man blir rätt sugen på Afrika när man tittar på bilderna från Kenya och Tanzania som jag lagt upp här. Det är annat än svensk vargavinter det.

Pappa Kamras on

En för familjen outforskad kontinent ligger för Davids fötter. Det är inte helt utan oro vi släpper iväg honom särskilt med tanke på det politiska läget i vissa afrikanska stater, men spännande, utvecklande och lärorikt kan man förutsätta. Det ska bli roligt att följa bloggen i eventuell brist på annan kommunikation. Hoppas David "Livingstone" blir lika berättande i sina kommande inlägg som han varit i sina inledande. Pappa och Christina önskar LYCKA TILL på färden .........

gerd kamras on

FARMOR ÖNSKARlycka på färden,något som var otänkbart i min ungdom, såtrots en viss oro , så är jag avundsjuk på mitt barn som kan ge sig av på en så spännande resa!! kram farmor