Het ruime sop

Trip Start May 01, 2010
Trip End Sep 11, 2010

Flag of Greece  , Peloponnese,
Sunday, June 6, 2010

De naam van de kwarttonner was voor veel mensen die ernaar vroegen een beetje een tegenvaller. Ik moet ook zeggen dat 'het ruime sop' niet de meest coole en unieke naam is die je je kan voorstellen. Het is zon’n beetje een naam zovan: we nemen onszelf niet te serieus, maar we leggen het er wel heel dik bovenop dat we onszelf niet serieus nemen.  Maar goed, toch ook eigenlijk weer niet zo heel verkeerd, het is maar net hoe je er naar kijkt, dus vooruit het ruime sop. Tenslotte heb ik mijn ouders ooit eens gesuggereerd hun boot Festina lente te noemen (ze zijn ook echt van het rustige) en dat hebben ze gewoon gedaan, dus ja misschien ook een beetje een nonchalante namen traditie. Overigens heette mijn cadet Maribaya, wat ik nog steeds een mooie en originele naam vind en er was een boot in ons bezit, welliswaar door een Engelsman gedoopt, die Spurwing heette, ook niet verkeerd. Die boot is nog steeds ergens in Nederland, prachtig schip.

Nu Het ruime sop. Dat is dus de boot die we in Nederland hebben laten liggen omdat we boven haar een gammele charterboot hebben verkozen voor de reis hier door de oostelijke middellandse zee . Dat Ruime sop komt ook wel ergens vandaan. Heel kort. Er bestaat een boekje volgens mij geschreven, vooral getekend eigenlijk, door meneer Pasquir waarin een zekere kapitein Mast in een klein haventje, waar het bruist van het leven, bezig is met het opknappen van een minuscule hechthouten motor bootje. Het zou leken niet zijn opgevallen, maar Mast is geen vakman, en dat brengt een zekere spanning in het verhaal. Eigenlijk is het verhaal, zonder de afloop te kennen, pijnlijker dan menig avontuur van F. Laarmans. Mast is namelijk niet anoniem in een hoekje aan het prutsen, nee, hij staat zo’n beetje midden op de boulevard, iedereen ziet hem bezig en begroet hem vriendelijk of zelfs enthousiast, er wordt ge´nformeerd naar de voortgang en de planning van de reparaties. Op een dag is het zover en gaat Mast op het drukst van de dag te water. Als hij het water raakt roept hij enthousiast: ‘leve het ruime sop’, maar wat de doorgewinterde scheepsrestaurateur al lang voelt aankomen laat niet lang op zich wachten. De trots van kapitein Mast maakt water en dreigt te zinken. De kapitein schreeuwt om hulp!  Gelukkig schieten omstanders te hulp en waarschuwen de brandweer, die trekken Mast en zijn boot weer op het droge en slaan een handdoek om de druipende kapitein heen. Hij wordt getroost en Mast besluit dat hij de volgende dag zal terugkomen om de nodige reparaties uit te voeren en het nog eens te proberen. Hier eindigt het verhaal. Het kleine hechthouten bootje van kapitein Mast heeft heel aparte verhoudingen en lijkt op geen enkel bootje dat ik ooit heb gezien in 26 jaar boating. Tot ons bezoek aan Monemvasia, hier aan de overkant van de haven ligt ie. Gisteren zat kapitein mast er zelf bovenop, op het dak. Omdat Mast zich kennelijk bekeken heeft gevoeld en zijn Franse haven waar Pasquir hem had neergezet is hij naar Griekenland verhuisd. Ik vond het ongepast om hem op zijn boot te fotograferen en ben later toen hij weg was teruggegaan voor wat foto’s van zijn boot.

annie on

Ja zeg, het is 'm echt! Wat geweldig dat je hem nu daar hebt gevonden. Toch vraag ik me wel af waarom het bootje niet in het water ligt. ...
Doe de kapitein onze hartelijke groeten.

Hans - Estepona - Spanje on

Lieve Marieke en Stijn
25 jaar geleden 'hopte' ik van eiland naar eiland in de Egeische Zee. Leuk om te horen dat jullie daar nu zijn. Vanuit mijn cafe in Spanje volg ik jullie reis op de voet. Hier een spaans recept voor een frisse salade: Koop een verse inktvis; kook deze een uur in water (als je met een prikker makkelijk door de kop kan istie gaar); laat hem helemaal afkoelen; snij als (kop en tentakels) in kleine stukjes; snij zeer fijn een uitje, groene paprika, tomaten en peterselie; alles mengen met de inktvis stukjes; dressing van olijfolie en sap van een citroen of limoen; klein beetje peper. Koud eten met brood, heerlijk fris en door de inktvis vult het goed. In het spaans Ensalada Pulpo. Mijn klanten (en ik zelf) zijn er dol op. Goede vaart veel plezier en ik meld me wel weer een keer. Groet, Hans

Marion on

Hoi Marieke en Stijn,

Vandaag vierden we de verjaardag van oma. Ik heb van Matthijs jullie site gekregen dus ik kan jullie mooi volgen! Zo te zien en te lezen genieten jullie enorm. Wat een prachtige reis maken jullie.
Jullie hebben inmiddels al gehoord dat Eline bevallen is van een zoon? Hij heet Nika en alles gaat goed, ook met Eline. Ik zal wat foto's sturen naar je emailadres, Marieke. Geniet fijn samen en ik kijk uit naar het volgende verhaal!

Liefs Marion en Martijn.