On the road again

Trip End Aug 01, 2012

Holliday Inn x 2

Flag of United States  , Massachusetts
Thursday, December 8, 2011

Dette innlegget skriver jeg mens jeg sitter i bilen og suser vestover på Interstate 78 i Pennsylvania. Jeg sitter i passasjersetet og Roger kjører. Ikke for det, jeg kunne sikkert kjørt og skrevet samtidig uten at det hadde vært noe mer stressende enn å kjøre i det været vi kjørte i i går kveld. Vi dro fra Boston rundt tre på ettermiddagen i middels regnvær - som snart ble til veldig veldig tungt regnvær. Når mørket kom og trailerne suste rundt i vanndammene var det egentlig mest som å kjøre gjennom en mørklagt bilvask i motorveihastighet. Amerikansk motorveihastighet. Vi kom dog fram uten store problemer og tilbrakte natten på hotell i Wanaque, New Jersey etter ca 7 timers kjøring. I dag, derimot, er det strålende vær og bare fine veier. Jeg har litt Willie Nelson på hjernen...

Vi kom til Boston søndag kveld etter først å ha tatt en omvisning på Yale University i New Haven. Et flott universitet og interessant for oss å høre for eksempel om hvordan de tok imot nye studenter. Vel fremme i Massachusetts sjekket vi inn på hotell rett ved MIT (Massachusetts Institute of Technology) i Cambridge. Rett over elven for Boston. På veien opp løste vi logiske nøtter vi fant på internett. Dette var Rogers favoritt:

----
 The Grand Master takes a set of 8 stamps, 4 red and 4 green, known to the logicians, and loosely affixes two to the forehead of each logician so that each logician can see all the other stamps except those 2 in the Grand Master's pocket and the two on her own forehead. He asks them in turn if they know the colors of their own stamps:
 A: "No."
 B: "No."
 C: "No."
 A: "No."
 B: "Yes."
 What color stamps does B have?
----

Løsningsforslag kan postes i kommentarfeltet nedenunder. Med begrunnelse! (Vi løser fortsatt logiske, matematiske, trivia og språklige nøtter i bilen, men nå har vi kjøpt en bok så vi ikke trenger være avhengig av det trege internettet telefonen min gir i bilen).

Vi har leid en liten Kia Forte fra Avis som er fin å kjøre. Dog litt utsatt for sidevind og noe forvirrende i oppslagene i frontruten om den har bompengebrikke eller ikke så vi kan kanskje vente oss et par bøter fra ulovlige bompasseringer er jeg redd.

PS: Nå svingte vi nettopp inn på Interstate 81 sørover.

Vi bodde tre netter på hotellet i Cambridge. Måltidene ble ofte inntatt på Veggie Galaxy – en diner som ser veldig ut som den i «Tilbake Til Fremtiden» og kun har vegetarmat. Vi tok omvisning på MIT og kjørte litt rundt i Boston sentrum, men først  og fremst var oppholdet der fylt med møter og besøk på laber og forskningssentre fra morgen til kveld. Lærerikt, veldig spennende og  utrolig inspirerende.

UPDATE: Vi ankom Front Royal, Virginia i ettermiddag og tar kvelden her.

Anders on

Hei gutta! Jeg skulle egentlig ha skrevet på eksamen, men måtte bare sjekke hvordan det stod til med dere først. Her er mitt forslag på løsning: B har enten to grønne eller to røde. Det kommer an på hvilke farger A og C har, men A og C må ha like farger. Slik: A=RR, C=RR, B=GG og Grand Master=GG.
Har du en adresse du vet om eller Poste Restante som man kan sende noe til?
God tur videre!

stens
stens on

Redd det ikke er riktig... vi tar det når du er ferdig med eksamen :-)

Fram til den 29nde så kan jeg motta på denne adressen:

Sten Solli
c/o Navin Makasare
530 ranch view circle #42
Anaheim Hills
CA 92807
USA

Anders on

Eksamen er ferdig og jeg gjør et nytt og siste forsøk. Så kan du bare prøve å si at jeg tar feil...
B har kombinasjonen RG, grunnen til at han vet det er fordi A og C enten har RR - GG eller GG - RR. Hadde B hatt GG eller RR ville en av de andre ha kunnet si sine egne farger. Hils Pia og Roger så mye fra meg. Kjør forsiktig!

stens
stens on

Håper eksamen gikk bra! Svaret på nøtta er riktig men begrunnelsen er litt
feil. Godkjent.

De hilser tilbake. Vi sitter på Starbucks på kjøpesenteret og er så
amerikanske at det kommer stjerner ut av... I kveld flyr vi til California og Oslo.