Hawksbill Cay - George Town (11. og 12. mai)

Trip Start Apr 27, 2012
Trip End Jul 01, 2012

Flag of Bahamas  , Exuma,
Saturday, May 12, 2012

Gnag- og skrubbsår og blemmer jeg knapt har vært borti før, et par trillioner myggstikk absolutt overalt (som selvfølgelig ikke klør), samt lite vind til å kjøle ned lugaren og holde all myggen bortevekk om natta (bzzzzzzz). Og sand som aldri forsvinner. Og likevel står vi opp og er strålende fornøyde med tilværelsen, men det skulle kanskje bare manlge med disse omgivelsene.

Planen da vi dro i går var å dra ned til Georgetown langt mot syd i Exumas, og så overnatte en natt eller to i marinaen der før videre ferd mot Cuba. Det hjelper å få vasket litt klær (og seg selv), og handlet inn enda litt mer mat, og is. Siden vi ikke har kjøle-/frysemuligheter på strøm ombord, kun en enkel fryseboks for "ekstern" is, er vi noe avhengig av å få handlet dette med jevne mellomrom. Men det er heldigvis ytterst sjelden noe problem, og en full boks med mat og is holder seg i 3-4 dager.

Med et såpass til mål i sikte, betydde dette først å måtte komme seg på østsiden av Exumas. Som sagt så gjort, og plutselig ble vannet mer normalt igjen; blått, og dypt. Til å begynne med måtte vi gå for motor, da det rett og slett ikke var noe særlig vind å ane verken her eller der.

Et annet viktig moment med turen ned til George Town: Nattseilas, tjo og hei. En ny dimensjon til turen så langt. Når det først er god vind her, så ER den god. Ikke nødvendigvis sterk, men veldig stabil. Så når den endelig kom som håpet / antatt, var det bare å sette i gang med rorvaktordningen (4 timer, men vurderer å øke til 6 neste gang). Det medfører noe så kjedelig som å laste opp med drikke, snacks, hodelykt, lesestoff / ipad og musikk, tafse litt på vår gode venn vindroret, sette seg ned i cockpit'en og av og til følge med på hva som skjer rundt. En og annen gang må seil og vindror justeres dersom vinden endrer seg, men det er alt. Når mørket kommer, stjernehimmelen åpner seg, og båten går tilnærmet av seg selv, blir det hele surrealistisk bra. Etter hvert gikk det faktisk såpass unna at vi valgte å gå saktere i natt enn vi kunne da vi lenge lå an til å komme frem altfor tidlig, siden marinaen neppe var åpen noe særlig før 8-9 lokal tid.

Vi ankom George Town i dag lørdag ca. kl. 10 lokal tid. Innseilingen var fin, men kronglete og grunn. Marinavakten glemte å fortelle oss om diverse grunner, som tilslutt resulterte i en liten grunnstøtting like før vi la til kai. Litt action må vi jo ha, og da er det kanskje like greit å stå for moroa selv.

(George Town ligger forresten på øya Great Exuma: http://en.wikipedia.org/wiki/Great_Exuma_Island)

Etter litt om og men, og dusj og burger og cola og øl, sitter vi nå ved en benk i George Town og lurer egentlig ikke på noe som helst. Ja, det er akkurat like bekymringsløst som det høres ut som.

Eller, jo - det var dette været, da. Men det får vi som vanlig bare ta som det kommer.

s