Flores island

Diving, Komodo island, Kilamatu and 3 lakes

Flag of Indonesia  , East Nusa Tenggara,
Friday, July 15, 2011

hi hi,

Na een geweldige week zit mijn trip in Flores erop! Flores ligt ten oosten van Bali en is onderdeel van de Nusa Tenggara eilanden.
Het eiland is minder toeristisch als Bali en ook iets lastiger te bereiken, waardoor ik had gekozen voor een 4 daagse boottrip daarnaartoe. Op een redelijk eenvoudige boot (slapen op het dek) gingen wij dan ook met 18 man en 6 man bemanning vol moed op pad. Gelukkig alleen maar leuke mensen: erg veel Nederlanders, wat Australiers, Amerikanen, 1 zwitser (jippie) en een franse familie (thank God geen krijsende koters). Dus we hadden het al snel gezellig met elkaar. Gelukkig maar want je had 0,0 privacy op deze boot en we zaten 4 dagen op elkaars nek.
Het enige wat we hoefden doen was zo nu en dan snorkelen op de mooiste spots, eten, drinken, matrasje uitrollen op het dek en van de tocht genieten.
Helaas was het weerbericht wat minder positief en zaten we in een flinke storm, onweer en regenbui en was bijna iedereen zeeziek. De bemanning was de hele nacht op om in het complete donker ons door de storm heen te loodsen (lees geen navigatie, GPS whatso ever: ze volgen normaal de sterren en gebruikten nu maar eens het kompas).
Maar er was de volgende ochtend weer een grote bonus; onder het genot van een banana pancake en koffie hadden we allemaal dolfijnen die meezwommen met de boot!!
De laatste dag was de stop op Komodo island: het enige eiland ter wereld waar de Komodo dragons oftwel varanen nog leven. Die beesten worden wel 2 meter en hebben in 2009 nog een lokaal meisje opgegeten die niet oplette. Maar aan het eind van de tour waren we nog met 18 man dus we hebben het overleefd.
Dezelfde avond hadden we ons laaste feestmaal: de 3 kippen die al 3 dagen achterop de boot waren vastgebonden in een mand waren nu geofferd. Sorry voor de vegetariers maar ze smaakten heerlijk!!

Na aankomst in Flores en iedereen zijn welverdiende douche na 4 dagen had genomen, was ik de enige vd boot die weer mazzel had qua verdere transport. Flores kent geen comfy bussen, het is allemaal local busjes of shared minivans. Ipv een 15 uur durende bus rit  had ik een vlucht geboekt naar Kilamatu en de 3 colored lakes. Niemand had hieraan gedacht en ik was hetzelfde geld kwijt. Dit zijn de enige kratermeren die van nature door mineralen van kleur veranderen gedurende het jaar ( turquoise, donkerblauw en zwart). Bij zonsopgang was dit natuurverschijnsel echt geweldig!

Ik zal het in deze blog maar korthouden maar ik heb van alles meegemaakt, Flores biedt zoveel ongerepte natuurschoon en is onder andere 1 vd mooiste duikplekken ter wereld.
Hier heb ik 2 prachtige duiken gemaak tussen het mooiste gekleurde koraal, 6 grote manta rays gezien, een turtle van wel 1 meter en een groene Napoleonvis van ook wel bijna 1 meter schat ik. Ik most mezelf af en toe even knijpen onder water dat ik niet in een aquarium zat!!

En na deze dynamische week in Flores zal ik mijn laatste week op Java doorbrengen!!! Tot snel!

Chantal on

He meis!! Suuuper leuk om te lezen!! Wat gaaf dat je 6 manta's hebt gezien!! En die meren zijn mooi He?! Wow, helemaal genieten daar dus!! :-) nog een heel mooi laatste weekje Indonesië!! Liefs!!!