Waitomo, Black Water Rafting

Trip Start Feb 13, 2012
Trip End May 11, 2012

Flag of New Zealand  , North Island,
Thursday, April 12, 2012

dag 59: Na het ontbijt pakken we de bus terug naar het vliegveld waar we onze camper gaan oppikken. Dit blijkt een behoorlijk gevaarte te zijn en aangezien ze hier aan de linkerkant van de weg rijden zal dit nog wel lachen worden. Neomy wil wel als eerste rijden dus Bob gaat ernaast wat aanwijzingen geven. De eerste stop is de supermarkt waar Neomy de bus, ondanks de aanwijzingen van Bob, in het midden van 2 plaatsen parkeert, waarna ze een lachende Bob toe bijt: "Zo slecht is het niet want ik ben wel een meisje en probeer jij het maar es beter te doen". Vervolgens doen we voor 150 euro boodschappen, valt dat ff tegen in vergelijking met boodschappen in Azie. Hierna begint de 2 uur durende rit naar Waitomo. Bob die vandaag redelijk fit is besluit onderweg achterin de bus nog wat te trainen tijdens het rijden. Voor zowel Bob als Neomy vormt dit een extra uitdaging want voor Bob is dat hetzelfde als alle oefeningen doen op een trilplaat die op een trampoline ligt, voor Neomy lijkt het op rijden in een bus met een springende olifant erin.

De wegen zelf zijn erg goed alleen slingeren ze behoorlijk door het ruige landschap. Bij iedere bocht staat echter een adviessnelheid aangegeven en als je die gewoon aanhoudt gaat alles van een leien dakje. Het landschap zelf is echt heel mooi, met veel heuvels en bergen en alles  harstikke groen. Het is dus geen straf om hier een paar uur rond te rijden. Doordat we bij het begin van de rit ook nog een tijd in de file staan en het hier vanwege de wintertijd(tis hier nu herfst) erg vroeg donker wordt zijn we nog steeds aant rijden als het begint te schemeren. Aangezien Neomy het akelig vindt om in het donker op een onbekende weg te rijden wordt er van plaats gewisseld en rijdt Bob verder. We moeten vandaag namelijk sowieso nog naar Waitomo aangezien we morgen gaan black water raften en dit is al geboekt. Gelukkig vindt Bob het wel leuk om in het donker te rijden, dus dit gaat wel lukken.

Bij aankomst in Waitomo moeten we op zoek naar een campeerplaats voor onze camper en bij het eerste de beste hostel gaat Neomy naar binnen om te vragen of ze ook plaats hebben voor campers. Bob blijft buiten met de alarmlichten aan half op de weg staan. Het hostel bleek dicht omdat het na 7 uur was, maar de eerste de beste auto die langskomt en Bob ziet staan stopt en de bestuurder komt vragen of hij ons ergens mee kan helpen. Dit is een staaltje hulpvaardigheid en gastvrijheid die je in west Europa niet tegenkomt, maar hier blijkt dit heel normaal te zijn. De vriendelijke man stuurt ons naar een camping 1 km verderop. Bij de camping aangekomen draaide Bob de parkeerplaats op en Neomy stapte uit om wat aanwijzingen te geven, Bob rijdt echter vlekkeloos in 1 keer een parkeerplek in waarna Neomy opmerkte:"Zo daar heb ik je ff mooi ingemanouvreerd he". De camping blijkt idd nog open en er is nog een plaats, dus hier besluiten we een nachtje te blijven. Bob besluit nog even voor 3 dagen ineens rice & curry te koken, maar door de kleine onhandige keuken in de camper resulteert dat erin dat het diner om 11 uur 's avonds klaar is. Na het eten vallen we dan ook uitgeput in slaap.

dag 60: Om 11 uur komen we aan bij The Legendary Black Water Rafting Company. Dit bedrijf heeft black water rafting uitgevonden en zij hebben de eerste grot in het Waitomo gebied mogen uitzoeken waardoor zij als het goed is de vetste hebben. Bob heeft Neomy de Black abyss tour aangepraat die wordt gepromoot als de ultimate thrill in caving. De mensen van het bedrijf zijn superkiks en er worden de hele tijd domme grapjes gemaakt. We blijken met een Fin en een Zwitser in een groep te zitten die allebei wel oke zijn, behalve dan dat die zwitser zo verwijfd als de pest is. Ma oke voor een dag trekken we dat wel. Eerst worden we uitgerust met een wetsuit, een helm met lamp en klimattributen waarna we bij de grot worden afgezet.

Bij de grot krijgen we op een steile berg als eerste nog even gauw geleerd hoe we moeten abseilen en dan zijn we er helemaal klaar voor. De ingang naar de grot is een trechter in de grond waarin we 35 meter afdalen aan een touw naar een donkere grot. 1 voor 1 uiteraard want deze trechter is in het midden zo smal dat je er niet met z'n tweeen naast elkaar inpast. Hierna liepen we 2 gangen door waarna we 1 voor 1 werden vastgehaakt aan een zipline waarmee we door het aardedonker naar een platform vlogen.

Op het platform kregen we wat energiekoekjes en chocomel wat we gretig verorberden terwijl we de gloeiwormen op de wanden en het plafond van de grot bewonderden. Vervolgens pakten we een tube waarmee we van het platform afsprongen het water in. Dit water was een graad of 12 dus das een behoorlijke schok, maar vanwege het wetsuit wende het redelijk snel. Voor Neomy was dit nog even een extra grote schok, daar ze van haar tube afstuiterde zo gauw ze het water raakte. Hierdoor ging ze helemaal kopje onder in het koude water, waarna ze koud en doorweekt op haar tube ging zitten om de tocht te vervolgen. Aan een touw trokken we ons vervolgens door de grotten en dit was heel erg vet. Het plafond en de muren waren bezaaid met gloeiwormen en dit geeft echt een prachtig uitzicht terwijl je in het donker op je zwembandje ligt.

Een heel stuk verder in de grot kregen we uitleg over de gloeiwormen. Het blijkt dat het maden zijn van een bepaald soort vlieg. Deze maden hebben een oplichtende kont waarmee ze andere insecten naar een soort van spinnedraden lokken die ze onder zich hangen. Dit is hun voedsel, maar als ze dat niet krijgen eten ze gewoon mekaar op. Aan het einde van hun leven veranderen ze dan in een vlieg die geen mond of spijsverteringssysteem heeft en daardoor dus maar 2 dagen leeft. Het gebrek aan spijsverteringssysteem maken ze echter goed met extreem potente voortplantingsorganen. Kortom we hebben 120 euro betaald om in Nieuw-Zeeland in ijskoud water door een grot te gaan drijven om te kijken naar een hoop kannibalistische maden met lichtgevende stront die zijn aan het wachten tot ze 2 dagen non-stop kunnen neuken en daarna dood te gaan.

Hier klommen we ook nog even een zijgrot in waarin honderden kleine stalagmieten en stalagtieten te zien waren. Dit was wederom erg imponerend. Op de terugweg deden we al onze lampjes uit waardoor de door gloeiwormen verlichte grot er nog vetter uitzag. Aangekomen bij het platform lieten we de tubes achter waarna we klimmend, kruipend, zwemmend en wankelend verder gingen. Wankelend omdat de grond onder water erg ongelijk is en bezaaid is met rotsen. Er was zelfs een stuk dat "drunken man's walk" genoemd werd waarbij we de mededeling kregen: "Iedereen wankelt hier alsof ie gezopen heeft, maak je niet druk dat is normaal".  Ook kwamen we een vriendelijke grotbewoner tegen, een aal van 1,5 meter die blijkbaar altijd een beeje om cavers een kwam hangen.

Op het einde klommen we naar buiten via een waterval en dit was misschien nog wel het vetste gedeelte van de trip. Door enkele smalle kokers omhoog klimmen terwijl liters water je weer naar beneden proberen te duwen is echt meesterlijk vet. Na het omkleden onder het genot van een soepje werd nog even nagekletst en we waren het er allemaal over eens: deze trip was de 120 euro pp meer dan waard!

Hierna vertrokken we naar Tongariro national park village, want dit is waar mt. doom uit Lord of the Rings te vinden is. We vonden hier een erg leuk hotelletje waar we op de parkeerplaats mochten staan voor 12 euro per nacht. Dit zou onze uitvalsbasis worden om de loodzware Tongariro alpine crossing te plannen en te ondernemen.

De groetuh en stuur geld, veel geld, ook Neomy doet hier dure shit en dat was niet gepland....

b2o & de mupsj

Bjorn on

Hoewel het geen extreme wandeling is, vraagt het toch om een redelijke conditie..

Volgens wiki! ;) dus als je neomi op de rug neemt moet het goed te doen zijn :D

Melanie on

Echt te gek! Veel plezier in Nieuw Zeeland!

soppegreun
soppegreun on

Neomy kan ik niet meer tillen na al dat eten op de cruiseboot..

Ma zoek ma es op mt. Ngauruhoe, die zit niet standaard in de route. Je loopt er gewoon langs en als je wil kan je ff 900 m op en af...