Not what we expected: Chiang Mai

Night Market
Local Garage:D

Flag of Thailand  ,
Tuesday, February 21, 2012

dag 8: Vandaag tegen de avond aangekomen in Chiang Mai en hier blijven we de hele week. Het hotel valt een beetje tegen en niet omdat de kamers smerig zijn en niet worden schoongemaakt, de horren niet goed sluiten en we geen ijskast hebben. Dit is allemaal niet zo een probleem, want als backpackers zijn wij ook smerig, de horren hebben we dichtgetaped(de volgende keer dat ze het raam opendoen valt alles nu wel uit elkaar:D) en als je dorst hebt is lauw water ook lekker. Wat tegenvalt, is dat het personeel ronduit bot is, een fatsoenlijk hallo of sawadeekap zoals dat hier heet kan er niet af en overal door het hotel staan borden met rare regels waarbij sommige bij overtreding belachelijk hoge boetes opleveren. Na 17:00 zwemmen kost bijvoorbeeld 125 euro???!!!:S:S:S, roken op de kamer 50 euro en een gast op je kamer ontvangen kost 5 euro ook al is het een uurtje. Ook is het niet toegestaan eten of drinken ergens anders te kopen en hier te eten terwijl ze hier belachelijke prijzen hanteren. De mevrouw die ons dit heeft aangesmeerd bij de ITAT zei al dat haar broer bij dit hotel werkte dus vandaar dat ze dit gat aanprijzen als fatsoenlijk hotel. Maja effectief liggen we hier maar een paar dagen want over anderhalve dag gaan we 3 dagen hiken in de jungle dus we zien dit gewoon als een kans om een paar dagen lekker irritant te zijn naar mensen ipv altijd ma de vriendelijke en nette toeristen uit te hangen en dat is ook wel es lekker.

Chiang Mai zelf lijkt op het eerste gezicht een beetje op een uitgeklede variant van Bangkok, maar we zijn dan ook alleen 's avonds in de stad geweest. Leuk voor Neomy met haar beestjesfobie is dat ze hier in de buitenwijken blijkbaar een vliegende mierenplaag hebben. Overal waar een beetje licht is zitten letterlijk duizenden vliegende mieren, check de foto van de lantaarnpaal maar. Het bleef echter niet bij lantaarnpalen ook de supermarkt zat er boemevol mee. Toen we richting het centrum liepen om wat te eten kwamen we heel toevallig onze franse maten John en Bastiaan uit Kanchanaburi tegen. We besloten om samen te gaan eten zodat we wat verhalen over de laatste dagen konden uitwisselen aangezien zij een totaal ander route naar Chiang Mai hadden genomen.  Het kan zijn dat we na Sukhothai het allemaal wat goed gewend zijn ma de mensen lijken in Chiang Mai toch een stuk onvriendelijker. Bij het restaurant waar we gingen eten probeerden ze ons te bezeiken door ons een pizza te laten betalen die we niet besteld hadden en bij het vragen naar de weg wilden sommige mensen ons gewoon niet eens te woord staan. Ze gebaren dan nee en draaien gewoon hun rug naar je toe. Ook is bijna alles duurder dan in Bangkok op 2 dingen na: massages en muay thai wedstrijden. Aangezien de mensen hier behoorlijk agressief zijn leek het ons een goed idee om deze Thaiboks wedstrijden te gaan kijken. De dames hadden hier wat minder zin in dus die gingen samen shoppen en Mickey en Bob togen nadat ze aardig hadden ingedronken met de Fransen tijdens het eten richting de lokale thaiboks arena.

Motherfuck hei wat zijn die Thaien hard en spectaculaire partijen neerzetten kunnen ze als de beste. Ellebogen zijn hier in alle klassen toegestaan en te lang klinchen wordt door de scheidsrechter gestopt omdat dat er niet spectaculair genoeg uitziet. Dit gaf als resultaat dat van de 8 partijen er 7 met een KO werden gewonnen. Het bier vloeide rijkelijk in deze arena en op het filmpje onderaan de pagina kun je iedereen enthousiast horen meeschreeuwen door een combinatie van alcohol en testosteron, ubervet dus en dit alles voor een tientje entree.

De dames zijn zich tijdens de muay thai wedstrijd gaan vermaken op de night market in chiang mai. Dit is echt het walhalla wat betreft winkelen. Overal om je heen zijn kraampjes met snuisterijen te zien, echt super. De meeste spullen die ze verkopen zijn wel prullaria, maar dames vinden het nou eenmaal leuk om naar dit soort dingen te kijken. Natuurlijk moest er hier en daar wat gekocht worden, maar dit waren alleen 'noodzakelijkheden' voor de aankomende trekking tocht. Na enkele uren winkelen en volgeladen met plastic tasjes keerden de dames voldaan terug naar het hotel om daar na te genieten van hun geslaagde shopping spree.

De weg terug voor Bob en Mickey is ook nog het vermelden waard aangezien ze lam als ze waren zich totaal verlopen hadden. Hierdoor kwamen ze in 1 of andere achterafsteeg terecht waar enkele locals voor een soort van tot cafe omgebouwde garage zaten te zuipen. Toen ze aan deze mensen de weg vroegen werd hun verteld dat ze hier eerst 1 biertje moesten drinken op de Thaise manier: in een glas gevuld met ijs. Daarna zouden de locals hun wel ff thuisbrengen met wat scooters, waarbij Bob en Mickey verzekerd werden van het feit dat Thaien allemaal erg goed kunnen rijden als ze gezopen hebben. Geen enkele Thai hier sprak Engels maar met handen en voeten pratend werd hier toch de grootste lol gemaakt
  waardoor 1 biertje uiteindelijk anderhalve liter bier pp werd. Hierna werden ze beiden veilig thuisgebracht achterop de scooters zoals beloofd en kregen ze allebei nog een grote fles Chang bier mee omdat het zo gezellig was. Vrolijk en voldaan dat ze toch nog relaxte Thaien hadden ontmoet in Chiang Mai togen ze daarna het hotel in met hun gekregen biertjes, waarna ze binnen de minuut weer naar buiten werden geschreeuwd omdat ze eigen bier hadden meegenomen. Het bier werd daardoor noodgedwongen meester gemaakt op de stoep voor het hotel en er werd nog even nagefilosofeerd over het volk van hier, belangrijkste conclusie: Er wonen hier toch wel goeie Thaien alleen werken die blijkbaar niet in de toeristenindustrie.

dag 9: Voor Bob kan deze dag in 1 woord omschreven worden: kaaaaaaaaaaaaaaaaaater. Hierdoor kon Neomy lekker de hele dag aan het zwembad in de zon liggen terwijl Bob lam lag te zijn op de kamer of in de schaduw. Ook konden er wat huishoudelijke klusjes gedaan worden waaronder het naaien van kleren. Er mag hierbij toch wel gezegd worden dat dit een nieuw ontdekt talent van Neomy is. Mocht het promoveren straks op de universiteit dus niet lukken dan kan ze altijd nog naaister worden. Verder heeft een mug Neomy onder een oog gestoken waardoor het net lijkt of Bob haar een blauw oog heeft geslagen. Zijn wij ff blij dat ze dit niet had toen we die irritante Indier tegenkwamen anders kwamen we helemaal niet van hem af.

's Avonds leek het erop dat de vliegendemierenplaag alweer was opgelost aangezien er geen mier meer te bekennen was. We zijn samen in de stad gaan eten bij een visrestaurant waar het propvol zat met Japanners. Aangezien die lui normaal overal met mondkapjes lopen en ze die in dat restaurant allemaal afdeden leek het ons veilig om in dat restaurant vis te bestellen. En lekker dat dat was!!! Het was tot nu toe de duurste maaltijd die we hebben gehad aangezien we 22 euro!!! hebben afgerekend maar het was het meer dan waard. We hedden allebei een gigantische vis gekregen met een beetje rijst en thaise curriesaus voor bob en een bordje frieten en zoetzure saus voor de mupsj. We hebben nog geen enkele keer zo veel en zo lekker gegeten sinds we in Thailand zijn, check de foto's maar.

De groetuh en stuur toch ma geld, Neomy naait wel nieuwe kleren...

b2o en de mupsj

FEM on

Ja wat is het toch zwaaar zo'n reis! Heerlijk om julie updates te lezen. Neomy hoeveel snuisterijen heb je aangeschaft , begin er haast van te watertanden :D Heel veel plezier samen!!

soppegreun
soppegreun on

hey femmie!!! nog niet al te veel helaas, want dan moet ik er nog 5 weken mee rondlopen. we gaan op het einde van het azie deel terug naar bangkok zodat ik daar kan winkelen en dan alles lekker op de post kan doen :) xxx

Mirja on

He ga ook eens iets doen behalve shoppen, zuipen en eten.. het is geen vakantie! Hard work al dat reizen.. :-)
Enne, wat naaien, kleding kost niks daar; bestel je traditional thai-outfit in z'on sweatshop, steun je ook nog de lokale economie.
Have fun! X

Danny on

Ehm ehm geld sturen???? Als Neomy haar nieuwe talent nou eens gebruikt om geld te verdienen en bob nog wat boxlessen neemt en hiermee het brood gaat verdienen, dan moet dat best allemaal lukken met het geld :p.

Zo te horen maken jullie veel leuke dingen mee, veel plezeier in de aankomende dagen.

ome_ger on

Kiks, Kiks, nu weet je waar de naam thai-boxing vandaan komt.
Wel zwak dat je niet zelf de ring bent ingegaan.
Had meer verwacht van jou :)....

Hier loopt alles relaxt gelukkig, je collega's vangen je afwezigheid goed op.

soppegreun
soppegreun on

Ah dat is mooi, jullie hebben me dus eigenlijk helemaal niet nodig? Dan boek ik nog een half jaartje bij....