Zwitserland

Trip Start Apr 30, 2012
Trip End Jun 30, 2012

Flag of Germany  , Baden-Württemberg,
Friday, May 25, 2012

In mijn herinnering is Zwitserland een mooi land waar je 's winters heerlijk kunt skiën en 's zomer eindeloos kunt ronddwalen met je rugzak. Maar vandaag ben ik met de fiets en volg de route langs de Rijn. Hier zijn geen lieflijke alpenweiden maar wel brede viervak banen waar men aan beide zijden een strook voor fietsers heeft gelaten. Er zijn ook geen klingelende koeienbellen maar wel veel razende auto’s en vrachtauto’s naast mijn kleine fiets. Ook Bazel laat ik vlug links liggen want daar zijn zelfs geen fietspaden. Maar ik zou Zwitserland onrecht aandoen. Ik kwam ook door natuurgebiedjes en daar was het zalig fietsen.

Het werd een zware dag want meestal ging het bergop en ik had wind tegen. Na 50 km was er een camping waar ik graag wilde stoppen. Dat bleek niet te kunnen en ik werd wandelen gestuurd. Regels zijn regels, op een privé camping komt niemand vreemd binnen, zelfs al heb je maar één klein tentje. Tja, nog nooit meegemaakt dat je op een camping niet mag kamperen en noodgedwongen rij ik verder, bergop en vechtend tegen de wind. Na 20 km is mijn pijp uit en de volgende camping is nog steeds niet in zicht. Daarvoor zou ik nog eens 20 km moeten fietsen en dat haal ik nooit. Een hotel zou misschien een oplossing kunnen zijn maar in Zwitserland is dat not done: gewoon kei duur. Dus rij ik een paar km terug, neem de eerste brug over de Rijn en zoek een heerlijk hotel in Duitsland. Pffffff.

mieke on

Ai, ai dat Zwitserland lijkt wel een struikelblok te zijn. Maar je gaat zien Sonja, het betert met de dag!