The Theatre of Dreams!

Trip Start Oct 08, 2012
Trip End Nov 02, 2012

Flag of United Kingdom  , England,
Saturday, October 20, 2012

Ja da var vi antligen dar. En drom i uppfyllelse, en dag fylld av forvantan och spanning. Jag skulle antligen fa se mitt Manchester United live pa plats pa anrika Old Trafford, a.k.a The Theatre of Dreams, tillsammans med 76 000 andra. Sjalva matchen var riktigt underhallande, det blev seger, atmosfaren var fantastisk och platserna var bra. All in all en helt underbar sportupplevelse! Jag maste ocksa saga att jag ar imponerad over hur man hanterar kollektivtrafiken har under matchdagarna. Det kan ju annars fresta pa de flesta system nar 76 000 fotbollssupportrar ska ta sig till och fran en och samma plats. Vi bor precis bredvid centralstationen, Manchester Piccadilly. Nar det borjade bli dags att aka mot arenan gick vi ner till Metrolink-stationen vid denna for att hoppa pa en sparvagn. Har fanns flera anstallda som hjalpte alla att kopa ratt biljetter fran automaterna, och de guidade alla till ratt plattform och ratt vagn. Otroligt trevliga var allihop dessutom, trots det stora trycket. Overlag kanns manniskor valdigt serviceminded har. Forsta kvallen sag vi tre poliser nar vi gick fran centralstationen, vi fragade dessa om de visste vilket hall vart hotell lag och en av dem till och med foljde oss en bit och visade vagen. Denna mentalitet har vi stott pa hos de flesta vi pratat med, mycket trevligt! Ater till amnet da.. Sparvagnarna var som alla forstar smockfulla bade dit och hem men allting gick valdigt smidigt. Aven nar vi skulle tillbaka var dar anstallda som hjalpte alla att hamna pa ratt vagn. Efter matchen blev det ett besok pa The Trafford Pub, en av de manga United-supporterbarerna som finns har. Endast Unitedsupportrar har tilltrade dit och stamningen var magisk med firande och sang.

Jag vill ocksa tillagga att staden Manchester har overraskat mig positivt! Mina kunskaper om Manchester strackte sig inte mycket langre an till fotbollen och att det ar en gammal industristad sa jag visste inte vad jag skulle forvanta mig. Staden ar otroligt livfull, mysig, frasch, modern och intressant! En harlig mix av nytt och modernt och klassiska, vackra gamla byggnadsverk. Det finns massor att se och gora, och de som gillar shopping lar inte bli besvikna pa utbudet! Det kanns lite som en mix av Goteborg och Stockholm skulle jag nog kunna saga. Tva saker som jag verkligen fastnat for: man har behallt den gamla retro-designen pa taxibilarna, och man erbjuder tre helt gratis busslinjer i centrala Manchester. Man bara hoppar pa och aker, och det ar manga av dessa bussar! Vid ett tillfalle sag jag tre stycken i samma korsning. Smart satt att minska biltrafiken och samtidigt underlatta for turister att ta sig fram. Just att man pa det har sattet kan minska biltrafiken kanns valdigt bra, for det ar manga manniskor i rorelse har hela tiden. Oavsett vilken tid pa dygnet vi gatt ut har det varit massor med folk pa gatorna. Tummen upp fran den gamla turismstudenten!

Det ar Emma som ar bakom kameran, snall som hon ar lat hon mig fokusera pa matchen och tog pa sig uppdraget att forsoka fanga lite av atmosfaren. Vadigt svart med en mobilkamera dock sa ha overseende med kvaliten pa bild och ljud

/Daniel