Working at the VA (Random pictures)

Trip Start Sep 23, 2011
Trip End Dec 21, 2011

Flag of United States  , Indiana
Wednesday, October 12, 2011

Het leek me uiteindelijk maar handiger om gewoon een blogje te maken over mijn werk op de VA afgelopen dagen en een aparte voor mijn avontuur naast de VA.

Afgelopen week ben ik vooral bezig geweest met literatuur lezen en zoeken. Paul en ik hadden besloten dat het interessant zou zijn om te kijken naar hoe dissociatie gerelateerd is aan de symptomen van schizofrenie. Uit een ander onderzoek is namelijk gebleken date er in elk geval een relatie bestaat tussen dissociatie en schizofrenie, maar dit onderzoek ging er niet dieper dan dit op in. Wij vragen ons af hoe deze relatie eruit ziet a) sommige mensen met schizofrenie zijn er over het geheel genomen beter aan toe en dissociŽren dus ook minder en anderen zijn er slechter aan toe en dissociŽren dus ook meer. Of b) sommige gebieden van dissociatie hebben specifieke relaties met specifieke symptomen (sommige factoren gaan dus wel omhoog als een patiŽnt meer dissocieert maar anderen veranderen niet). De data is gelukkig al binnen (+-55proefpersonen). Waarschijnlijk kan ik de dataset deze week of begin volgende week te zien krijgen want er moet nog wat laatste data worden ingevoerd. Paul is erg optimistisch, hij dacht dat als ik de data eenmaal in kon zien ik 2 week later wel een paper zou kunnen hebben. Ik zal mijn best doen en hoop maar dat ik hem niet teleurstel. Paul dacht dat we het eventueel wel bij Schizophrenia research zouden kunnen indienen. Erger nog Paul zat er zelfs al over na te denken dat er misschien wel 2 papers uit zouden kunnen komen. Nogmaals ik zal mijn best doen en als het allemaal lukt, zou dat natuurlijk wel vet gaaf zijn maar laten we niet te hard van stapel gaan.

Totdat ik de data heb zal ik verder gaan met rondneuzen in de literatuur, ook met het oog op de twee literatuurstudies die ik nog moet doen (al geef ik publicatie toch voorrang over literatuurstudie^^).

Dinsdag had ik een afspraak op IUPUI, wat wel leuk was. Er werd mij het een en ander verteld over de campus en waar wat te vinden was (al heb ik nauwelijks wat met de uni te maken). Ik ben trouwens heel stoer geen exchange student maar een exchange scolar (men vroeg al of ik les ging geven). De mevrouw van international affairs had nog gevraagd of ze een foto van me mocht maken voor intern gebruik over de verschillende scholars die ze binnen halen ofzo (geen probleem natuurlijk).

Als buitenlander moet je verzekerd zijn in de VS als je bij IUPUI zit. Ik heb een reisverzekering afgesloten voor +-40 euro per jaar. De verzekering die ik hier anders had moeten nemen was 84$ per maand! Leuk detail is dat de mevrouw die me de uitleg gaf er versteld van stond dat mijn verzekering geen limiet had qua dekkingskosten en dat er geen eigen bijdrage was.  Hoera voor het Nederlands zorgstelsel. (En laat de rechtse politiek alsjeblieft ophouden met dat af te breken). Ook hier was me weer verteld dat ik maar een social security number aan moest vragen omdat deze behoorlijk nuttig is (voor lunchbonnen, of wat?). Nu blijkt ook dat je social security number voor je hele leven aan jou gekoppeld blijft, ik kan er dus prima gebruik van maken als mijn visum al lang niet meer geldig is (niet voor lunch bonnen XD).  Ik kan als mijn visum verlopen is alleen geen nieuwe kaart krijgen, voorzichtig mee doen dus want het ding is gewoon van papier.

Op dinsdag zou ik eigenlijk MAS training hebben maar dit kon niet vanwege het IUPUI bezoek. Dinsdag 11 oktober (gisteren) ben ik wel naar de training geweest. We moesten 4 IPII levensverhalen scoren met de MAS. Tijdens de training kijken we hoe iedereen de IPII's heeft beoordeeld en het is de bedoeling dat er zo min mogelijk verschil zit in hoe mensen de IPII's hebben beoordeeld. Ik was wel enigszins zenuwachtig dat mijn scores behoorlijk zouden afwijken omdat ik er de week ervoor niet was geweest en uit Nederland kom. Mij werd als eerste gevraagd om mijn scores te noemen (puur toeval), maar ik had dus ook geen kans om mijn scores enigszins naar het gemiddelde van de groep aan te passen (wat me doet me denken aan het onderzoek van Asch). Wonderlijk genoeg waren mijn scores super goed! Ook Paul was hier heel blij om want hij was nog wel wat onzeker over in hoeverre de schaal in het buitenland gebruikt kon worden.

Verder heb ik weer de onderzoeksmeeting bijgewoond, voor het eerst een therapiemeeting bijgewoond, hierin bespreken de verschillende studenten hoe hun sessies met hun patiŽnten gingen. Ik luisterde alleen maar naar de problemen die ze tegenkwamen en hoe ze daar mee omgingen. Ook heb ik nog weer het afnemen van een PANSS bijgewoond, dat scoren is toch wel een uitdaging zeg...

Samenvattend ben ik op de VA niet al te veel bezig in de praktijk, maar kan ik er wel heel veel van meekrijgen. Ik kan me daardoor gelukkig wel goed focussen op meewerken aan het onderzoek.

Luuk on

fijn dat het goed gaat