Friday and my second weekend

Trip Start Sep 23, 2011
Trip End Dec 21, 2011

Flag of United States  , Indiana
Thursday, October 6, 2011

Al weer een hele week verder en ik heb het nog steeds naar mijn zin. Ik loop alleen wel wat achter met mijn blog. Vrijdag ben ik gewoon naar de VA gegaan en ben ik de hele dag aanwezig geweest bij het afnemen van de testen en interviews. Er worden +-25 testen afgenomen en dit duurt ongeveer 6u. Ik stond er versteld van toen ik hoorde dat de deelnemers voor het deelnemen aan de testen slechts 20euro krijgen. Wonderlijker vond ik nog dat veel van de deelnemers het deels voor het geld doen… De deelnemers krijgen dan ook wel een baan aangeboden op de VA of op een andere geschikte locatie maar ook hier verdienen ze maar 60 euro voor 20 uur werk. Niet echt een riant inkomen dus. Maarja dat zien we dan maar als een van de pluspunten van het Amerikaanse sociale stelsel; door het ontbreken ervan doen mensen eerder mee aan onderzoek voor een kleine vergoeding…

Een van de collegas op de VA nam vrijdag de hele dag testen af bij  deelnemers, waardoor ik aan het einde van die dag alle testen had gezien. De meeste testen zijn gewoon vragenlijsten. De bekende Wisconsin Card Sorting test is wel leuk om te zien, best interessant om het proces te zien hoe iemand het systeem wel of niet door krijgt. De BLERT is erg grappig, dit is een emotieherkenningstest waarin de Professor de emoties uitbeeld. Het leuke is dat hij in de video's nog een stuk jonger is en de emoties uiteraard wat typisch^^ Verder is er nog de Matrics die cognitieave capaciteiten meet waarin de deelnemers verschillende taakjes moeten doen wat wel leuk is. De SAT-MC is een meetinstrument waarbij de deelnemers naar een filmpje kijken waarin een cirkeltje een driehoekje en een grotere driehoek de hoofdrol spelen. De grote driehoek pest het kleine driehoekje en de cirkel en uiteindelijk sluiten de laatste 2 de grote driehoek op… tot slot de twee meest interessante de IPII +MAS en de PANSS. De IPII is een vragenlijst waarin naar iemands levensverhaal wordt gevraagt. Vrijdag vertelde een van de deelnemers zijn levensverhaal wat heel ontroerend was omdat hij als een stoere veteraan zich heel open en kwetsbaar opstelde, erg bijzonder. Met de MAS meten we de metacognitieve vaardigheden door de IPII te scoren. De PANSS is een semigestructureerd interview wat ook weer een enigszins subjectieve beoordeling geeft, dit keer alleen voor positieve en negatieve symptomen.

Zaterdag was het lekker weer en ben ik samen met Crysty en haar Little sister (uit zo een programma) naar de indianapolis museum of arts gegaan. Dit was erg leuk al gingen we er wel erg snel doorheen vanwege little sister… Ook het terijn van het museum was erg mooi, superveel natuur eromheen. Een van de kunstwerken op het buitenterrein was een zelfvoorzienende iglo waarin een echtpaar een jaar heeft geleefd, wie bedenkt het? Ik vond het leuk om het museum te zien want het veranderde mijn wat treurige beeld van de stad, je moet het mooi gewoon weten te vinden. Verder hebben Crysty en ik nog tafel tennis gespeeld (doen we regelmatig).

Zondag was the main event eten bij vrienden van crysty. Wat me opvalt aan de verenigde staten is dat iedereen echt super vriendelijk is (schorriemorrie op straat niet meegerekend). Ze zijn echt super gastvrij en ik heb ondertussen een hele lijst aan mensen die ik kan bellen als ik wat nodig heb. Echt geen kwaad woord over de Amerikanen die ik tot nu toe heb leren kennen. Ik snapte vroeger nooit zo waarom Nederlanders als koud en bot worden gezien door buitenlanders, nou we kunnen wat van de Amerikanen leren. Zo ook weer dit stel, ze vonden het heel leuk dat ik mee kwam en bij het weggaan nodigden ze me uit om nog eens langs te komen in de periode dat crysty weg was. Nou kan je denken dat dat gewoon oppervlakkige gastvrijheid is maar een dag later kreeg ik al een mailtje met de vraag wanneer we wat af konden spreken. Echt bijzonder! Maargoed dit stel had echt een enorm huis… voor degenen die nienke en mijn appartement hebben gezien, hun kelder was misschien wel groter als ons hele huis. En wat maken ze daarin een Man Cave, wat een cool Amerikaans fenomeen^^ In de Mancave ongeveer nouwelijks gebruikt er stond een bar(met tap enzo), was een wc en genoeg ongebruikte ruimte om te tennisen (geen tennisbaan). De laatste kwart van de kelder, daar hadden ze een thuisbioscoop neer gezet en dan een echte (zie foto’s)! Heerlijk gegeten en heerlijk languit film gekeken^^ Op weg naar hun huis toe zijn we trouwens door eagle creek gekomen nog een bijzonder mooi stukje Indianapolis dat ik zeker nog eens wat beter ga bekijken want het is heel groot:D Owja en er waren hertjes:P

Carla on

wat een ervaringen doe je op. USA is toch heel anders. maar met mooi weer ziet het er weer anders uit. Leuk om even met je mee te reizen, thanks.
Hoop dat je met al die (voor mij onbekende) testen een beetje opsteekt voor je paper. Maar vooral lekker genieten en alles uitproberen. X Carla

marijke on

hi sel, leuk om naast je tekst ( over oa voor een leek onbegrijpelijke testen ;-0) je foto's te zien. ben in voor MEER. X

Gillian Kreugel on

hoi Selwyn, leuk weer verder te kunnen lezen over je tijd in de VS, heel erg blij dat de mensen zo vriendelijk en gastvrij zijn. bijzonder.
Liefs Mam