What happened before my great adventure

Trip Start Sep 23, 2011
Trip End Dec 21, 2011

Flag of United States  , Indiana
Friday, September 23, 2011

En dan zit je zomaar in het vliegtuig op weg naar de verenigde staten… De voorgaande uren, nee sterker de voorgaande weken, zijn voor mij grotendeels voorbij gegaan in een soort van waas. Het had wat weg van een droom en leek allemaal niet echt werkelijk, tot je in dat vliegtuig zit en denkt shit zeg waar ben ik aan begonnen… Gelukkig nam de droomtoestand het snel weer over.

Eind april vertelde Rafaele (de co÷rdinator van de klinische specialisatie) dat ik eventueel voor mijn traineeship naar het buitenland zou kunnen en of mij dat wat leek. Nou ben ik niet de avontuurlijkste dus ik moest daar toch wel eens goed over nadenken. Na wat tobben en met wat vrienden en familie erover te hebben gepraat had ik toch maar besloten de kans aan te grijpen hoe spannend en haast tegen mijn natuur in het was. Rafaele had contact met iemand in Arizona die ook met Dissociatieve identiteits stoornis (DIS) bezig was en ze vroeg zich af of dat ook wat voor mij was. Nou vind ik DIS best interessant maar als ik toch de keuze had dan ging mijn voorkeur meer uit naar Schizofrenie. Ik moest dus maar contact op nemen met Marieke, omdat zij zich ook bezig hield met schizofrenie. Begin mei begon het allemaal, Marieke gaf aan goed contact met Paul te hebben en ze dacht dat dat daar misschien wel een traineeship in zou zitten. Paul is een onderzoeker in de VS die met ongeveer hetzelfde bezig was als marieke. Ik dus contact opnemen met Paul en hij wou me inderdaad wel begeleiden bij mijn traineeship. Ik wou het liefste voor kerst weer terug zijn in Nederland en wou drie maanden gaan omdat ik dan een beurs kon krijgen om een deel van de kosten te dekken. Als het me dus zou lukken om rond 20 september te vertrekken zou het allemaal goed komen.

In eerste instantie leek het doel van 20 september prima haalbaar, vier maanden moet toch voldoende zijn. Dit bleek echter nog spannend te worden mede dankzij het ongepland verhuizen en samenwonen met Nienke (Wauw!) en de Bureaucratie van Amerika. In de tussenliggende vier maanden was ik vooral aan het wachten op dingen uit Amerika. Ook moest ik een aantal online cursussen volgen en verschillende formulieren invullen. Maaike (de co÷rdinator van de ReMa) had aangegeven dat als ik 90 dagen of korter zou blijven ik geen visum nodig zou hebben, dat scheelde dus al weer. Na verloop van tijd kwam ik er echter achter dat dit niet helemaal waar was. Paul werkt op een VA medical Center en ze zouden me aanstellen als vrijwilliger wat nodig was vanwege alle regeltjes… Dit zorgde er echter ook voor dat ik sowieso een visum nodig had want ik kon nu niet meer doen alsof ik voor vakantie ging maar ik zou nu helemaal in het Amerikaanse systeem komen en daar hoort dan een visum bij… Helaas bleek het krijgen van een visum niet zo makkelijk te zijn als ik dacht en met een beetje pech zou het mij zelfs 800 euro kunnen kosten! Gelukkig kon ik een deel geregeld krijgen via de Universiteit van Indianapolis wat de kosten deden dalen tot "slechts" 230 euro.  Het regelen bij het consulaat was ook nog een heel avontuur maar dat verhaal laat ik maar achterwege.

Begin augustus kregen Nienke en ik ons fantastische appartement aangeboden en zoals ik al zei maakte dat alles wat ingewikkelder. Waar ik eerst lekker lui kon doen in de vakantie en me alleen moest richten op het regelen van de traineeship moesten we toen ineens een heel appartement woonklaar maken.  Veel werk en help van vrienden en familie heeft er echter voor gezorgd dat Nienke en ik nog twee weken volledig van het samenwonen konden genieten voordat ik zou vertrekken. Wat een fantastische plek hebben we gekregen!

Uiteindelijk was het in alle drukte gelukkig alsnog gelukt om alles geregeld te krijgen zoals ik wou en had ik een last minute vlucht geboekt voor 23 september.  Mijn avontuur kon beginnen.