Tweede duikdag bij Tutukaka. Het wrak.

Trip Start Dec 04, 2009
Trip End Jan 09, 2010

Flag of New Zealand  , North Island,
Saturday, December 12, 2009

Voor onze tweede duikdag in Tutukaka is in alle opzichte anders als de dag van gisteren. Het weer is wat frisser de 31 graden van gisteren halen we bij lange na niet. Maar gelukkig is de duikplaats ook niet zo ver weg en kunnen we na een 20 minuten varen ons al klaar maken om het water in te gaan. We gaan vandaag duiken naar het wrak van een oud oorlogsschip wat daarvoor speciaal is afgezonken. Net als het wrak van de Rainbow Warrior in Paihia is het als niet natuurlijk rif op de bodem van de oceaan een schuilplaats geworden voor vissen en allerlei planten en organismen.

Onze groep bestaat maar uit 4 personen, de instructeur/gids, een kiwi van het zuidereiland en wij twee. We nemen de kaart van het wrak door en krijgen uitleg hoe het er bij ligt en waar we gaan kijken.

Aangezien ik nog geen advanced diver ben, ben ik gekoppeld aan de instructeur, de andere twee duikers volgen, beide gewapend met camera, op een afstandje. We dalen af langs het ankertouw dat aan de achterkant van het schip vast zit.

Na enige tijd doemt het schip op als een schim uit de diepte. Het is begroeid met kleurijke anemonen en er zwemmen tientallen vissen rond. Ook een aantal bekende vissen zijn aanwezig. De vissen die gisteren als een treintje door de Blue Maomoa Arch zwommen zijn hier gewoon in kleine groepjes aanwezig. Verder zie je goed hoe de kleuren op deze diepte verdwijnen als je er een lamp op richt, de kleuren worden feller of veranderen zelfs omdat een deel van het licht deze diepte nauwelijks bereikt.

Het duiken zelf gaat ook stukken beter. Gisteren had ik nog wat problemen met m’n wetsuit en lood, waardoor ik maar moeilijk horizontaal kon zwemmen of blijven hangen. M’n benen wilde naar beneden en m’n bovenlijf juist niet. Maar met een ander pak en het lood wat hoger ging het me vandaag al een stuk makkelijker af.

De voorraad lucht is beperkt dus ook aan deze duik komt een einde. Aangezien de andere twee duikers meer ervaring hebben is het hen gelukt zuiniger met de lucht om te springen. Ik ga met de instructeur terug naar de ankerlijn, terwijl zij het wrak aan een nadere inspectie onderwerpen.
De safety stop op 5 meter is nu wel een makkie, gewoon het touw vasthouden en wachten tot de duikcomputer aangeeft dat ie er opzit. Dit moet voor beide het geval zijn en dan gaan we verder naar boven.

Na een kwartier komen ook de twee filmers boven en vertrekken we naar de haven. Daar hebben we een pauze voor onze tweede duik, wat eten en een warme kop koffie. Voor de tweede duik gaan er ook nog twee dames mee en omdat die er nog niet zijn hebben tijd genoeg om van het inmiddels doorgebroken zonnetje te genieten.

Bij onze tweede duik gaan we naar de voorsteven van het wrak. Die is bij het afzinken losgebroken van de rest van het schip. Op de plaats waar het in tweeen gebroken is, kun je goed de verschillende verdiepingen van het schip zien. De voorsteven ligt enkele meters verderop, maar het is nu alleen nog maar zichtbaar als zwarte vlek.

Het grote geschut voorop is nog helemaal intakt en indrukwekkend om te zien. Op de terugweg kijken we nog in de stuurcabine en in de helicopter bay. Ik merk dat ook deze duik al weer wat makkelijker was. Meer tijd om van de omgeving te genieten en minder bezig te zijn met het duiken zelf. Op weg naar boven kijk ik nog wat bubbels achterna bij de safety stop en zie dat het weer ook boven water al wat beter is geworden. Als de instructeur ook nog aangeeft dat hij erg tevreden is over mijn vorderingen, komt er een mooi einde aan het duikavontuur in Tutukaka.

We maken een planning voor de komende dagen en na wat wikken en wegen besluiten we dan toch om af te zien van duiken in het verre noorden. We bellen het duikcentrum in Paihia om de reservering te cancelen. Helaas geen Rainbow Warrior dit keer, maar we vinden de honderden kilometers op en neer rijden voor maar twee duiken toch wat TE.

Bruder I.