Sorra

Trip End Jul 16, 2014

Flag of Denmark  , Jutland,
Tuesday, May 13, 2014

Hem recollit un grapat de sorra blanca de la punta de Jutlàndia, allà on es troben dos d'aquells troços de mar que quan els estudiàvem de petits feien riure: el Kategat i l'Skagerrak. Per nosaltres eren estrets, aquí són el mar que els rodeja. Encara que el que realment rodeja aquest extrem de la península és la sorra; blanca, segurament produida per les roques de guix que hi ha una mica més al sud. Sembla que aquí el terreny més aviat creix, gràcies a aquesta sorra que el mar aporta i el vent escampa creant dunes, algunes ben vives i mòbils. Bona part de la costa són dunes ja assentades, fossilitzades i arbrades, i els pobles anomenats costaners s'extenen en realitat a segona línia de mar, darrera les altes dunes. Des del poble no es veu l'aigua: se sent, però el que es veuen són les muntanyes de sorra. Blanca.
Hi ha una església del segle XIV que va desaparèixer sepultada per la sorra ja fa un parell de segles. En queda la torra, blanca, que han conservat com a relíquia i ara actua  com a reclam turístic. Això està prop de Skage el darrer poble de la costa est abans de la punta. Per ponent és per on els pobles estan més clarament a recer. El primer que ens ha sorprès, Lonstrup, està construit en una mena de paisatge de muntanyes russes gegants: multitud de petites dunes, amb una casa al damunt; amb corriols entre unes i altres que eventualment condueixen al cim de la carena costanera des d'on es pot baixar a la platja. Senzillament fantàstic.
Més avall hem topat amb la visió d'un far, a Rujberg Knude, mantenint la dignitat entre dues dunes mòbils enormes, que ja gairebé l'havien superat en alçada. Vist de prop, després d'una caminada, es veu que el far, malgrat segueix al seu lloc, ha estat abandonat ja que la carretera que hi portava ha estat engolida per la sorra. Blanca!
Finalment, en el poble balneari de Lokken, amb certa semblança a Lonstrup però amb més infrastructura turística, hem vist com a la platja, blanca, hi ha instal·lades de manera permanent una sèrie de casetes minúscules, de 8 o 10 metres quadrats, que farien el servei de caseta de bany ampliada. Totes tenen finestra al mar i, com les cases d'aquest país, el seu interior no està protegit contra la indiscreció. A dintre s'hi veuen tota mena d'estris perque la família hi pugui fer un àpat o fins i tot passar-hi la nit. Al mig de la platja, sense cap protecció, amb un simple vidre. Desenes, n'hi havia: blanques també. I sense ni un punyeter graffiti!

Mònica on

Hola nois
quina màgia que deu tenir aquest paisatge de sorra blanca ... em costa de imaginar ... `penjeu fotos ....i ens fem una idea !!!
apa ! a seguir gaudint !!!! que aqui els que ens toca encara pencar ja aixequem el país !!!! : P

mònica on

pef fi he vist les fotos ....
la informàtica .... que ja sabeu que és molt capritxosa .....

Pere on

Com altres vegades comenceu a despertar enveja...Sana, eh!

Heri on

Está claro que tienen otra mentalidad, otra educación (quiero decir que tienen educación...), otra...(buenn...).

Esos nombres me traen a la memoria aquella serie de tv de nuestra infancia: Pipi calzaslargas....