Linier og Lars Von Trier 2.0

Trip End Dec 20, 2012

Flag of Peru  , Ica,
Wednesday, June 27, 2012

23. juni:
Da vi egentlig kun var blevet i Arequipa for at få en god nats søvn, vidste vi ikke helt hvad dagen skulle bruges på. Heldigvis forstod Sofie at "shake things up", så vi tog afsted til hospitalet pga. en øm og udefinerbar knudeting Sofie havde opdaget. På klinikken blev der mildest talt ikke snakket mere end et par sammenhængende ord engelsk, så mit spanske ordforråd blev for alvor sat på prøve (derfor er det jo heldigt at jeg besidder et ualmindeligt, kreativt kropssprog... Nå, ikke?) Nå, men der blev mumlet og fægtet lidt med armene indtil jeg fik forklaret hvad Sofie fejlede, og det hele kunne heldigvis klares med en omgang penicillin - crisis averted! Før dette kunne konstateres skulle Sofie dog igennem en række (ifølge os) mærkværdige undersøgelser. Vi blev helt i tvivl om vi ved en fejl var gået ind til skolesygeplejersken, da de begyndte at måle og veje hende.
Da vi havde checket ud af hostlet om morgenen, måtte vi tilbringe dagen i Arequipas gader. Det blev til en tur i parken, men så trængte vi altså også snart til lidt mere action. Heldigvis fandt vi ud af, at vi havde mistet vores fælles VISA-kort (vi synes måske vi fortjener en klapsalve eller anden applaus for at have holdt ud så længe, uden at have mistet noget eller lavet andre dumme fejl, men det måtte jo ske), så vi fik brugt lidt tid på at få det spærret og få konstateret, at der ikke var blevet stjålet nogen penge, juhu!
Om aftenen tog vi en natbus til Nazca, men måtte først lige tages ved næsen, da vi fandt ud af, at aftensmad var inkluderet i busbilletten lige efter at vi havde spist.

24. juni:
Efter en urolig, men heldigvis hurtigt overstået bustur, vågnede vi tilfældigvis - og ret fortumlede - op ved vores stop, Nazca. Vi fik skyndt os af bussen, og endte med at skide på alle backpacker-regler, da vi fulgte med en lokal krejler til hans hostel. No harm done, det var såmænd bare det billigste værelse vi nogensinde har boet på, og den bedste bruser på rejsen so far, hvilket jo er kræs for sådan nogle som os, som ikke går i bad så tit. Derudover var der også gratis morgenmad - I kan nok forestille jer, at jubelråbene ingen ende ville tage (altså vores, ikke krejlerens).
Vi fik kigget lidt på den lille by, den første peruvianske by so far uden en mægtig katedral på Plazaen - vi var rystede i vores katolske grundvold.
Om eftermiddagen var vi på tur med privat guide (krejlerens ven, så vi følte os i sikre hænder) til de berømte Nazca linier. Kort og godt er det de her kæmpe linier, der tilsammen danner en masse mønstre og figurer i jorden, men der hersker en masse mystik om hvem der har lavet linierne og hvorfor. Vores tur havde tre stop: to miradors (udkigspunkter) over linierne og et museum om Maria Reiche, en tysk kvinde der var en utrolig vigtig del af opdagelsen og udforskningen af linierne back in the days. Især sidstnævnte stop fik os helt oppe at ringe, og den spændende historie vækkede vores indre filmskaber (okay, det var først Sofies ide, men det må også give nogle point at være hurtig til at hoppe med på vognen). Munden stod ikke stille på os et sekund på hele museumsbesøget og køreturen hjem, mens vi gav fantasien frit løb om vores kommende Hollywoodfilm omhandlende Maria Reiche. Vi gik så langt som til at begynde at caste kendte skuespillere til rollerne og på at påbegynde vores takketale ved Oscaruddelingen, og kan nu nærmest ikke vente med at overtage Lars von Triers rolle som Danmarks næste stjerneinstruktører - dernæst vælter vi Steven Spielberg og Martin Scorsese af pinden, bare giv os tid! Nå ja, og til dem der gerne vil vide det, så har vi castet Hilary Swank i rollen som Maria Reiche, og prøver nu at finde en måde at få flettet Colin Firth og Zac Efron ind i filmen as well (Rom blev jo ikke bygget på en dag).

mor Jette Heidemann on

Dejligt at læse igen. Om jeres oplevelser .
Jeg glæder mig vildt til filmen. For slet ikke at tale om Oskar uddelingen. kh Mor..