Cuzco - The real Peru

Trip End Dec 20, 2012

Flag of Peru  , Cusco,
Thursday, June 14, 2012

7. juni:
Det der med at føle sig som konger, varede kun indtil køresygen satte ind. Vi havde udsigt til den smukkeste natur på hele busturen, og der var bjerglandskab så langt øjet strakte, men det betød selvfølgelig også, at vi egentlig zigzaggede på små bjergveje i omkring 15 timer i streg. Derfor var vi også lettede over at have fast grund under fødderne igen, da vi nåede de 3000 meters højde. Vores første tanke i Cuzco var, at nu var vi endelig nået til det "rigtige" Peru. Hvor Lima på mange måder mindede om et typisk sydeuropæisk land (der var i hvert fald ikke helt så mange kulturforskelle som vi havde troet), var Cuzco meget mere primitivt. Et af vores første møder med lokalbefolkningen var fx, da en peruviansk kvinde valgte at sætte sig ned midt i en smal - og befærdet - passage for at tisse. Så kan vi også krydse det af på listen! Nå, men når man ser bort fra den primitive adfærd, så ser man straks hvor hyggelig en by Cuzco er. Nærmest alle gader er små, smalle og stejle (altså den ene vej), og de hvide huse med blå døre og vinduer kunne sagtens minde om en græsk ferieø. Kort sagt: man kan ikke undgå at forelske sig i byen og al den smukke natur den er omgivet af.
Første dag gik med at akklimatisere (dvs. vi ville ikke antrenge os for meget af frygt for at få højdesyge), hvilket passede os ret godt. Vi fik kigget en smule på byen, og det viste sig at en af Cuzcos vigtigste højtider, Corpus Christi, foregik netop den dag. Det betød tusindvis af mennesker på Plaza de Armas (det centrale torv/plads der er i alle peruvianske byer), orkestre, religiøse processioner m.m. Vi har hurtigt fundet ud af, at peruvianerne er mere (åbentlyst) religiøse (i de fleste tilfælde katolske) end den gennemsnitlige dansker, så det var ret spændende at se hvor meget lokalbefolkningen gik op i det.
Vores hostel viste sig at være en iglo, så vi gik tidligt i seng pakket ind i skiundertøj, sovepose og et par tæpper, og savnede pludselig Limas varmere og fugtigere klima.

8. juni: Joakim von And 1 og 2
Da vi vågnede med frosne næsetipper, silende regn og Harry Potter 7 på spansk i fjernsynet, var vi lidt langsomme til at komme ud af fjerene denne dag. Vi brugte formiddagen på at diskutere hvorvidt vi var for nærige til at købe en "boleto turistico", dvs. en billet der gav adgang til flere seværdigheder i byen. Det viste sig at vi VAR for nærige (I kan også bare kalde os økonomisk ansvarlige, det bestemmer I selv), så vi valgte i stedet et lidt billigere alternativ og tog på Inka Museum. For at sige det lige ud, så lærte vi ikke en fløjtende fis (undskyld udtrykket) om inkaerne grundet to ting:
1) Alle beskrivelser til udstillingerne var på spansk
2) Vi mødte to danske piger derinde, så vi brugte al tiden på at kaste nogle "Vi elsker Danmark"-gloser efter hinanden.
Efter museet spiste vi en god lang frokost med de to danske piger, hvor vi for første gang smagte alpaca-kød, hvilket smagte rigtig godt.
Eftermiddagen brugte vi på at flytte fra igloen til et andet hostel, og om aftenen tog vi ud at spise, hvor Sofie oplevede sin største succesoplevelse hidtil i form af ti vundne spil tomat i træk. Efter middagen tog vi på bar og fik mojitos, hvilket var den bedste sovemedicin vi kunne have valgt.

9. juni: Cuzco, skøre hund:
Vi brugte dagen på forskellige markeder rundt omkring i byen, og fik begge købt lidt varmt tøj til vores trek til Macchu Picchu som starter i nat/i morgen (søndag). Alle forhandlere påstod hårdnakket at alle deres varer var 100 % alpaca, hvilket vi nogle gange havde lidt svært ved at tro på, når de fx viste os sølvsmykker eller keramik, men er der noget vi har lært i Peru, så er det, at peruvianerne vil gøre ALT for at få solgt deres varer.
Ved frokosttid fandt vi vores indre roligan frem, og tog på bar for at se Danmark-Holland og drikke nogle øller (okay, det var en øl hver og vi havde problemer nok med at få den bundet, men man er vel ikke fodboldtosse for ingenting). Der var god stemning og danskere omkring os, så alt i alt en god fodboldoplevelse.
Da vi i går havde været for nærige til at købe en turistbillet, tænkte vi, at vi hellere ville bruge vores hårdtoptjente penge på en "boleto religioso", dvs. en en billigere billet der inkluderede indgange til kirker o.l. Damen ved billetskranken må ikke have fattet hvad vi ville (det var garanteret hende, der tissede midt på gaden), for i stedet for den samlede billet, gav hun os kun en overpriced billet til katedralen. Da vi fandt ud af det (og da vi havde set katedralen) boycottede vi alt hvad der havde med kirker og entre-betaling at gøre, og handlede i stedet lidt snacks ind til vores trek, som vi begge frygter meget!
I aften vil vi (igen) gå tidligt i seng, for vi har hørt rygter om, at vores trek allerede starter ved 3-4 tiden i nat, men vi ved ikke så meget endnu. I kan få fat i os igen på onsdag, hvis vi da overlever de næste 4 dage.
Ps. Hvis I som børn har set tegnefilmen 'Monty', så ved I godt hvilken melodi overskriften skal synges til.