Kisses from Chicago!

Veerle's crib
Almost everything!

Flag of United States  , Illinois
Sunday, October 16, 2011

16 oktober: eindelijk is het zo ver. Mijn droom van een paar maand te kunnen reizen gaat dan in. De eerste bestemming is Chicago waar ik een vriendenbezoekje breng aan Veerle en John.

De vlucht naar Chicago was alvast fantastisch waardoor ik tonnen energie had als ik aankwam. Veerle wachtte me als de perfect "host" op aan de bushalte en na welgeteld 10 minuten op haar penthouse te hebben gezeten, trok ze me al "down town" in. Op een kleine twee uur tijd had ze me de spectaculairste highlights laten zien: Magnificent Mile met de dure winkels en mooie wolkenkrabbers, Millennium Park met de "Bean" waarin je naar hartenlust spiegelfoto's kan trekken en een tochtje door de "Loop" (centrum van het centrum) langs standbeelden van o.a. Picasso en Miro.

De wandeling was de ideale basis om de komende week zelf de stad te verkennen op de meest verscheiden manieren: van boottocht, over metro, bus, stadstrein, taxi tot zelfs fiets in de gietende regen dan nog wel (heb deze uiteindelijk ingewisseld omdat mensen spontaan naar mij begonnen zwaaien en ik me een freakshow begon te voelen, uiteindelijk bleek dat ik die dag de enige was die er eentje had gehuurd).

Chicago is een fantastische stad en ik zie er me zelf echt nog wonen. De sfeer is er rustiger dan in NY maar levendig genoeg. Het centrum is voorzien van torenhoge indrukwekkende architectuur, waarvan veel op naam staat van Ludwig Mies Van Der Rohe en Frank Lloyd Wright die de vormgeving van de stad hebben bepaald na de brand in 1871. De zon kan schitterend reflecteren in de glaspartijen van de gebouwen en het spiegelspel wordt nog versterkt door de Chicago river die doorheen de stad stroomt. Er zijn verschillende groene parken en Lake Michigan omzoomt dit alles met bijhorende strandjes. Er is een bruisend zakencentrum in de wolkenkrabbers maar ook gezelligheid in de verschillende bijhorende wijken, zoals Hyde Park met de schitterende universiteit en Old Town. Qua cultuur is er ook voor elk wat wils in theater district, de blues bars en de musea. Ikzelf ben helemaal verkocht aan het Art Institute: niet alleen is de nieuwe vleugel een mooi staaltje van moderne architectuur met dank aan Renzo Piano, ook de collecties zijn er heel divers en uitgebreid. Mijn toppers waren de impressionisten (een klassieker, ik weet het maar ze blijven goed) en de Amerikaanse schilderkunst van de 20ste eeuw waarvan ook bij ons bekende schilderijen zoals Edwards Hoppers Nighthawks en Grant Woods American Gothic.

Mijn hosts John en Veerle waren fantastisch en ik kan iedereen hun "family hostel in a fancy appartment", de schitterende keuken en gezellige avonden met hen aanraden :-). Het waren erg fijne dagen en een ideale start van mijn avontuur met als volgende stop Mexico City!

Uncle Toni on

Zo te zien heb je je niet verveeld!

Debo on

Leuke foto's, Sarah! Daar zou ik ook wel eens heen willen!