Op de helft

Trip End Jan 31, 2012

Vinarska 5

Flag of Czech Republic  , Moravia,
Wednesday, November 9, 2011

Een uitermate geschikt moment om weer een nieuwe update te schrijven, aangezien het studeerwerk mooi klaar ligt, maar ik geen enkele fractie inspanning, moed of concentratie kan opbrengen.

Het lijkt alsof ik al het einde nader van de Erasmus, maar eigenlijk ben ik pas op de helft. Ik ben pas of al tweeŽnhalve maand weg en ik moet datzelfde nog hier blijven. Ook begint nu echt het studeren. Gelukkig heb ik een van de grootste vakken goed bijgehouden, maar de ander schiet er flink bij in. Over de wereldeconomie waar ik niks van af weet. En dan heb ik deze anderhalve week ook nog eens een intensief vak met elke dag of avond zo'n anderhalf tot drie uur college over de psychologische visie op de mens en zijn omgeving. Van een hele hippe Noor met een dikke buik en grote bril die graag kauwgom kauwt terwijl hij praat. Gisteren kreeg hij met moeite het papiertje open en vermakelijk zaten wij allen, zo'n 12, te kijken wanneer het hem zou lukken.

Ik ben nu op een punt aangekomen dat ik Utrecht niet meer mis en het heel gek voelt om straks weer terug te zijn en te blijven. Het voelt nu zo vertrouwd in Brno dat ik er al leek te wonen. Niet dat dat betekent dat ik niet terug wil komen, maar voor mijn gevoel heb ik een goede keuze gemaakt om een half jaar in het ander land te studeren. Uiteraard smaakt dit naar meer, maar dat zijn plannen voor de toekomst. De wereld is mooi! Het weg zijn laat je denken aan wat je in Nederland, of in je eigen stad, eigenlijk overbodig vindt, stom vindt, leuk vindt of wat je nog mist. Met die weinige kleren en benodigdheden laat het je kledingkast een tijdbom vinden en met die nieuwe leuke mensen om je heen weet je wat je wil hebben in een goede vriend. Daarbij is het weg zijn van je oorspronkelijke vrienden een ware sprong in het diepe, maar je weet des te meer wie je echt vrienden zijn als je ze mist en als zij jou missen.

Ik ben onderhand ook weer terug gegaan naar Praag om weer veel mensen te zien die ik in Mlada Boleslav had ontmoet en dat was heel fijn en ook heel gek. Die drie weken die je zo dicht met elkaar hebt meegemaakt heeft een goede band geschept, maar na de onderbreking leer je elkaar pas echt kennen, aangezien je niet meer van elkaar afhankelijk bent. Zo bleken de Franse meiden niet alleen heel gezellig, maar ook twee klagers die qua mening of ritme totaal niet met me matchten. Dat geeft niet, maar ik bedacht dat ik een bewijs van de mere exposure theory had gevonden. Even psychologisch bezig blijven natuurlijk.

Uiteraard is er weer veel gebeurd in de afgelopen weken en dat wil ik jullie niet onthouden. Een korte uitwijding lijkt mij voldoende.

Hmm, het ziet er naar uit dat het eigenlijk wel meevalt wat ik allemaal doe. Het lijkt bijna alsof ik gewoon een half jaartje aan het studeren ben.

Ik heb hier nu meer vaste avonden leuke dingen dan ooit. Daar heb ik al over geschreven, maar ik wil nog even vertellen dat we afgelopen maandag voor de vierde keer de pubquiz hebben gewonnen! Als dat zo doorgaat wint onze groep "Strc prst krz krk" (druk je vinger door je keel) aan het eind van dit semester een avond gratis drinken in Clubwash. De hoofdconcuvijand is de groep van de Belg Frederik - die in zijn eentje nog zou kunnen winnen aangezien hij een lopende encyclopedie is - maar helaas voor hem weet hij minder goed muziek te herkennen dan wij waardoor wij al vaker met een minimaal verschil zijn groep "De Pivodrinkers" inhaalden in de laatste ronde. Zij hebben nu drie maal gewonnen dus dat wordt een goede strijd. Ik weet al wat Frederik zal antwoorden op deze facts: dat hij eenmaal ons team had versterkt toen we wonnen. (Okť, dan staan we gelijk.)

Oja, Praag nog! Ik verbleef bij Tanitha met wie ik en met haar zus en diens vriend een prachtige kasteeltuin had bezocht. Er waren wanden bestaande uit een soort stalagtieten en er waren vijvers met pauwen er omheen. Het was een hele gezellige dag \met ervoor taart en erna diner in het Louvre, een sjieke taartjes-lounge. En een week later kwam Tanitha Brno bezoeken en mee op een tweedaagse hiking tocht rond het standbeeld van god Radegast, met ISC, de vereniging. De gidsen daargelaten en op de overbodige wandelingen door de struiken na was het ook een erg geslaagd en gezellig weekend geweest en geloof het of niet, maar we hebben zo'n 20 kilometer gelopen in totaal. En het er net zo hard weer aangegeten in een heerlijk restaurantje, maar toch.

Mijn verjaardag! Dat was echt fantastisch! Ik had nooit kunnen denken dat het zo leuk zou worden zonder mijn Nederlandse vrienden, maar stiekem was het dat wel. Onwetend had ik wat mensen uitgenodigd om te komen eten en drinken, kwamen Patty en Stella na het diner ineens met een mega mokka taart met kaarsjes de kamer ingelopen en hadden Hieke, Joey en Courtney een tas vol kadootjes! Ik heb heuse winterwanten gekregen om de winter te overleven en een flinke dosis thee en chocolade. Het was echt een hele leuke avond met alleen maar leuke mensen in m'n kamer en ik voelde me jariger dan ooit. Daar bleef het niet bij, want er werd me al meerdere malen verteld dat me nog wat te wachten stond de volgende avond. Na de Country Presentation snelden we naar Patty's kamer waar ineens iedereen van de vorige avond bijeen kwam. Ze hadden een verjaardagsfilm voor me gemaakt!! Iedereen had iets liefs ingestuurd of Carlos had het opgenomen en Hieke had er net zoals voor onze landpresentatie een prachtig filmpje van gemaakt. Op alle leuke lokaties in de stad met de liefste boodschappen. Ik ben niet zo goed in het uitdrukken van mijn vreugde maar ik zat in ieder geval bijna te janken van de liefheid. Daarbij wil ik iedereen ook bedanken die me lieve wensen heeft gestuurd om me te feliciteren. Met vlag en wimpel ben ik nu 23 :)

En dan wil ik nu eindigen met de woorden dat ik een normaal studentenleven heb hier met iets meer feestjes en veroorlovingen en vrije tijd en dat ik dit zeker zou aanbevelen voor iedereen die een einde wil maken aan dagelijkse sleur en die goed wil kunnen nadenken over de zin van het leven. Amen.