HUH

Trip End Jan 31, 2012

Vinarska 5

Flag of Czech Republic  , Moravia,
Saturday, October 8, 2011

En nu zit ik er al een maand. Ik heb het nog niet echt door, maar nu begin ik ook echt Nederland en iedereen te missen. Vooral als ik allemaal leuke foto's voorbij zie komen waar ik live op had willen reageren, maar wat ik nu via mijn toetsenbord moet doen. Wel heel fijn om alle impressies alsnog zo goed mee te maken. O Aegee'ers, wat een geweldige sexchange-party hebben jullie gehad! Als ik voor één ding had willen terug komen.. ;)

Hier is het leuk hoor! En alles gaat goed! Begonnen met studeren betekent dat er niet veel interessants meer te melden is, want nu ga ik elke dag gewoon naar de uni, naar de bieb (jawel) of weer boodschappen doen bij Albert. Zo gaat de tijd gauw voorbij en schrijf je dus ineens weken niets. Alhoewel niets, in de tussentijd heb ik al met velen gemaild en heb ik veel dingen dus al meerdere malen opgeschreven, wat ik hier dus zal vergeten of zal herhalen. Ik vind het heerlijk om van jullie te horen!

Welnu, spannende dingen. Zo op uitwisseling doe je toch wel wat meer dan alleen uitgaan tussen het studeren door, aangezien er meer wordt aangeboden en je minder verplichtingen hebt en dus meer tijd over. Elk weekend heb ik toch wel weer mooi gevuld. Er zijn ook veel leuke mensen hier. Wat een mengelmoes, met een overhand aan Spanjaarden en Polen. Ook zitten hier veel Grieken.

Elke maandag hebben we Tsjechische filmavond met daarna een Quiz waar onze groep nu al één keer de winnaar is geworden. Je wint dan een fles drank. Het is in Clubwah, een gebouw dat zowel een kroeg, wasserette, club en bioscoop is. Met banken! En de eigenaar is een Nederlander. Elke woensdag hebben we landenpresentaties met daarna een after party in de 7th Heaven. Dan kijken we naar filmpjes en eten we internationale hapjes. Deze woensdag is het onze beurt en Hieke en ik hebben een briljant filmpje in elkaar geknutseld die binnenkort op Youtube zal verschijnen.

De mensen in Brno en eigenlijk in heel Tsjechie zijn inderdaad niet altijd even aardig. In winkels laten ze duidelijk merken dat hun baan hun niet bevalt en dat is jammer. Ook hebben ze hier niet van een horeca-opleiding gehoord waar je van leert altijd vriendelijk tegen de klant moet zijn, al draaien ze je flesje wel altijd met het merk naar je toe. Maar op dat na is iedereen over het algemeen heel vriendelijk en hulpvaardig en vrolijk!

In Brno hebben ze de eigenschap om van alles dat je kan drinken een festival te hebben. Was er eerst een bierfestival, nu was het wijnfestival aan de gang en is het koffiefestival net afgelopen. Het koffiefestival zat zelfs door de hele stad, waardoor je in elk café wel een apart smaakje of een optreden kon verwachten. Erg leuk! Het is heel cultureel ingesteld. In dat opzicht lijkt het echt op Utrecht, wat niet voor niks de zusterstad van Brno is. Het is hier trouwens ook erg toegankelijk: er liggen blindenpaden door de stad, als er geen liften zijn hebben de trappen zitliftjes en ik heb nog nooit zoveel doven gezien als hier.

De bibliotheek is hier echt geweldig. Je hebt er een paar in de verschillende faculteiten, maar ze beschikken allemaal over hippe pc's en printers. Met je 'chip'pas kun je zowel je documenten in één bliebje printen als je eten betalen. Moeten ze in Utrecht ook invoeren. Ook hangt er een pet-fles-pletter in de gang, boven de pet-fles-recycle-bak. Erg sustainable. Toepasselijk ook dat ik nu Environmental Sociology studeer en in een back to the '50's flatje woon. Leven met weinig en letten op je afval is goed voor het milieu!

Mijn vakken zijn nu gekozen en geaccepteerd. Ik had het lijstje aan de meesten al laten zien. Er is echter één vak die ineens anders uitpakt, waar ik gisteren achter kwam. Forensic and Police psychologie is niet forensisch en beleids-psychologie, maar serieus politie-psychologie. En wat je je daar dus nu bij voorstelt, is het. De kwaliteiten van een politie-officier. Ugh. Gelukkig krijg ik geen test, maar ik moet wel aanwezig zijn bij de lessen. 5 uur achter elkaar doorbijten, maar gelukkig maar 4 keer, 1 keer per maand.

Wat erg fijn is aan Tsjechie, is de prijs van drank en uit eten gaan. Je hoeft niet bang te zijn meer dan een tientje uit te geven, wat we nu dus vaak doen. Je hebt dan een diner, een of twee drankjes en een toetje. Geweldig. En heerlijk. We hebben ook een cocktailbar ontdekt waar we gaan proberen ze allemaal te proeven. Ze hebben er maar 100 geloof ik en ze zijn 3 euro per stuk. We hebben ook een pizzatent ontdekt met o.a. Irish Coffees voor 2 euro, of een geweldige Kongo Coffee, met rum én likeur. Ook hebben we een bier-bar ontdekt met aardbeienbier en vlierbessenbier. En rauw vlees. Dat gaan we vanavond uitczechen!

Verder ben ik nog naar een retro-party geweest waar we ons flink voor hadden uitgedost en een boat party die plaats vond op een boot die Utrecht heette en voorzien was van de nodige informatie over deze mooie stad! De feestjes waren erg leuk (uiteraard)! Vorige week zaterdag ben ik met Hieke naar het prachtige stadje Olomouc gegaan, waar ze een museum hadden met een exhibitie over stoelen. Oude stoelen, nieuwe stoelen, gekke stoelen en nog gekkere stoelen. Erg interessant. Nog interessanter was de exhibitie waar oude stenen te zien waren. De stad deed erg romantisch aan en is dus een aanrader voor stelletjes-weekendjes-weg. Ga dan niet naar het museum. Morgen gaan we naar Lednice, een van de vele UNESCO aanwinsten in Tsjechie. Daarna houden een paar meiden en ik morgen een tweede International Diner in een van onze kamers. Als Duitse, Poolse, Oostenrijkse, Amerikaanse en Nederlandse hussel wordt dat weer heerlijk!

Ik heb me ook gewaagd aan dansen. Vanuit de UU kunnen we gratis één sportcursus volgen en ik heb gekozen voor Zumba. Ook heb ik een leuke dansschool ontdekt waar ik misschien ga streetdancen, maar toen ik mijzelf in de spiegel bezig zag, wist ik niet meer of dit zo'n goed idee was. Bovendien ben ik woensdag mooi met m'n voet omgeklapt en op mn knie gevallen, waardoor ik niet eens meer zo goed kan lopen, dus ik moet even wachten met dansen. Gelukkig gaat het nu een stuk beter en heb ik gisteren ook weer een paar mooie sprongen kunnen maken tijdens de Silent Disco in Clubwash. Hilarisch vooral zonder koptelefoon.

Lieve lezers, ik vind het erg leuk dat jullie m'n verhaal hebben gelezen en ik hoop jullie een goede blik te hebben gegeven in mijn uiteindelijk best normale studentenleven hier. Voeg me ook toe op Skype als je daar zin in hebt, ik heb 'm nu vaak aanstaan en dan kan ik je ook weer even zien en horen! Sammobeer is m'n gebruikersnaam.

Liefs en tot horens!!