Aangekomen!

Trip End Jan 31, 2012

Vinarska 5

Flag of Czech Republic  , Moravia,
Saturday, September 17, 2011

Ik ben er!! Brno is aan mijn voeten! En ik heb uiteraard veel meegemaakt in de afgelopen twee weken. De laatste keer dat ik schreef zat ik nog in mijn language course in Mlada Boleslav, nu begin ik vanaf morgen aan het (enigszins) serieuze deel van mijn trip: studeren aan de uni.

Mlada Boleslav

De laatste week in Mlada Boleslav - ik zeg geen Mlada meer omdat dat jong betekent, en de plaats heet dus Boleslav - ging veel te snel voorbij. Elke dag meer keken we steeds meer op tegen het vertrek dat moest geschieden, dat we uit elkaar werden gedreven en verdoemd zouden worden naar het verre weg. Ook zagen we op tegen het tentamen op de vrijdag. Hoefde niet. Aangekomen in ons lokaal bleek dat we daar zouden blijven zitten om het tentamen te maken. Ons lokaal, met aan elke wand enorme spiekbrieven, aangezien elk leeronderdeel mooi met dikke stift werd opgeschreven en opgehangen. En toen onze lerares even het lokaal uitmoest toen ze iets moet printen, was het natuurlijk even bij elkaar checken of we het nu wel goed hadden. Uiteraard een groot wonder dat we het examen gehaald hebben. Maar daarbij valt wel te zeggen dat iedereen daarna nog een mondeling had, dus daar waren wel degelijk eerlijkere punten mee te verdienen. Ik mag alsnog redelijk trots zijn op het resultaat: beide onderdelen een A, perfect.

Praag

Het weekend na Boleslav besloten we om deze af te sluiten in Praag. Lekker op ons gemak - met een kater van Club Camel - vertrok iedereen naar zijn nieuwe kamer en ging ik met de twee Franse dames Laure en Adeline naar ons hotelletje, om 's avonds lekker te dineren en wat te drinken. Op het oude plein hebben we een kleine show gezien over de klok, het Orloj, met de gehele geschiedenis daarop geprojecteerd. Ik zal het filmpje op Youtube zetten eerdaags, want het was erg mooi om te zien. En zondag was het zover, ik vertrok op weg naar mijn nieuwe semester!

Brno

Om 15u zou er verzameld worden voor een city game, dus ik was al vroeg vanuit Praag vertrokken. Half 10 in de trein zat ik gezellig met een dametje die reeds een halve liter bier aan het drinken was. Aangekomen op Brno Centraal werd ik opgevangen door Lucie, mijn tutor die me naar de dorms bracht. Ze is erg leuk en zoekt meteen alles voor me uit als ik iets nodig heb, dus dat is heel fijn. In mijn super de luxe jaren 0 kamer wachtte mijn Amerikaanse kamergenootje me op. Ze is jong, enthousiast en erg Amerikaans.

Voor de city game werden we ingedeeld in random groepen van 7 personen. 3 Polen, een Tibetaan, een Duitser 2 Portugezen en ik werden Zoological, maar we moesten splitsen omdat er teveel vragen waren en te weinig tijd. We sloofden ons flink uit om alle benodigde punten te halen en het was ons gelukt! Echter zonder ons medeweten waren de Duitser en de twee Polen van het andere deel al gauw in een pub beland.. Daarna gingen we picknicken met het voor een onderdeel van de opdrachten gekochte chips, brood en bier en gingen we later naar een kasteel om daar omheen te zitten en te drinken - wat verboden bleek te zijn, maar wat wel erg gezellig was.

Intro

Zoals jullie misschien al aan de hand van mijn updates wisten, was de intro niet zo leuk en helder dan ik me had voorgesteld. Deze week bleek nog geen enkele van mijn aangebrachte cursussen te zijn geaccepteerd en was geen enkel rooster duidelijk, wat me lekker aan het stressen bracht. Elke dag ben ik bezig geweest met dingen regelen, maar het is allemaal gelukt! Ik kan met een gerust hart beginnen. Wat wel gek is dat elk vak op een ander moment begint of eindigt en n vak heb ik maar twee weken en dan elke dag 2 uur. Prima alsnog. Ik heb ervoor gekozen om de Tsjechische cursus te laten vervallen, aangezien het teveel op het grammatica aankomt. Ik heb al veel geleerd in Boleslav en deze intro plus er wordt een taaluitwisseling georganiseerd bij de studentenvereniging. Ik ga dan Tsjechisch volgen in ruil voor Nederlands geven. En nu ga ik Russisch leren als ik wordt toegelaten :)

Intro gezelligheid

425 buitenlanders gaan hier studeren en de intro had zo ongeveer de helft al hier. Heel gek om ineens in zo'n grote groep te komen, maar mensen leren kennen gaat alsnog best snel. De meeste mensen zijn erg leuk. De city game en de picknick wierpen zijn vruchten af op de kennismakingen en uit vele windstreken heb ik mensen leren kennen.

Met wie ik nu het meeste omga, zijn de Nederlandse meisjes. Tegenover mij woont Joey en precies aan de andere kant van het gebouw woont Hieke. Zij zijn erg leuk en we hebben veel aan elkaar. Maandag ben ik met Hieke naar de Ikea gegaan om alle stress even van ons af te shoppen. We hebben ter verzet Zweedse balletjes met Franse frietjes gegeten en we hebben om onze kamer wat meer inhoud te geven plantjes gekocht. Daarbij n bord en n kopje. Woensdag gingen we het avontuur aan om op ons tweepits electrisch kookstelletje voor ons 3en te koken. We gebruikten uit eindelijk toch maar beide kamers, zodat we 4 pitjes hadden, maar het resultaat was goed: lekkere verse macaroni. Onze eerste vitamientjes waren binnen! We kwamen er alleen achter dat het duurder was dan eten in de Mensa.

Afgelopen dagen was er een Bierfest op de markt en donderdag zijn we daar met een groep heen gegaan. Prachtig zo'n plein vol mensen, tafels en kraampjes. Alle Tsjechische bieren kon je er kopen en ik heb al een favoriet: de Primator Weizener: "Weizenbier has intense flavour, the zesty wheat adding a hint of banana and a delicious clove-like aroma typical for this type of beer. It is full-flavoured, medium-bodied with the classic mild bitterness character of the Saaz hop." Genieten.

Welkom

Vrijdag hadden we de echte opening! Een lezing over de cultuur en de gedragingen van de Tsjechen, over bekende Tsjechen of bekende mensen die er hebben gewoond, over vooroordelen en over dat het normaal is om twee bier te bestellen bij je lunch, omdat het de spijsvertering verbetert. Daarna, na de laatste taalles - gelukkig de laatste keer les van de lerares met waarschijnlijk ADHD - de welkomstreceptie. Een lange tafel vol heerlijke hapjes wachtte ons op terwijl we nogmaals werden voorgesteld aan iedereen met wie we iets van doen hebben. Uitgepraat, aanvallen! De typische Tsjechische hapjes zoals sandwichstokbroodjes en gevulde kaas waren erg lekker. Nu waren we klaar voor het intro-feest! Die was in de club waarin we de rest van het jaar elke woensdag zullen gaan feesten. En het was leuk! De kelder was net Poema, maar dan net zo groot als het voorgedeelte, dus veel plaats om te dansen was er niet, maar boven is er een groter gedeelte om lekker te staan of te zitten kletsen. Iedereen had een sticker gekregen met een voorwerp erop en aan ons was de taak om onze partner daarin te zoeken. Ik heb mijn andere limousine niet kunnen vinden, maar de gitaar en de bloempot waren in zijn plaats ook erg vriendelijk. Toen het wat later werd, kon je echt niet meer dansen beneden, dus ik ben er niet meer geweest. Het is erg fijn dat het hier vroeg begint en ook vroeg kan eindigen, je hebt het gevoel dat het 4 uur is, maar uiteindelijk ga je braaf om 12 uur al voldaan naar huis. Oke, op deze vrijdag na dan.

Festival

Gisteren was er een Drum 'n Bass & Dubstep festival waar een Finse ons op had geattendeerd. We dachten dat het slechts een feest was, het kostte nog geen 8 euro, maar toen we het even opzochten bleek het een open terrein met tot 7 uur 's ochtends muziek over 3 tenten verspreid. De weg er naartoe was vrij eng, geen verlichting en een flink eind lopen, maar het festival was fantastisch! De derde tent liet live reggae muziek horen en er stonden eetstandjes met biologische of vegetarische burgers. Het meeste opzienbarende was een stand met allerlei producten om joints te maken en met verschillende natuurlijke drugs. Daarbij valt te vermelden dat het bezit van drugs in Tsjechi niet illegaal is. De muziek was super en iedereen ging los, maar we waren zo moe van het feest van vrijdag dat we toch voor 12-en al weggingen. Beter, want nu hadden we nog een nachtbus naar huis.

Ik heb echt vreselijk veel geschreven, dat was niet mijn bedoeling, dus ik hoop dat je er doorheen bent gekomen. Ik heb het in ieder geval goed naar mijn zin en zie er heel erg naar uit om te beginnen met mijn lessen. Nog steeds kan ik me niet goed voorstellen dat ik jullie niet binnenkort zie. Ik mis jullie en Nederland wel om me heen en ik ben heel benieuwd wat jullie allemaal meemaken. Alle roddels wil ik graag horen en als er foto's van gemaakt worden, wil ik ze zien ;)

Veel liefs!!

Nog enkele wetenswaardigheden

. Treinen piepen vreselijk hard als ze remmen.
. Nummer 8 spreek je uit als awesome.
. Hondenbezitters bezitten alleen kleine hondjes.
. Water uit de kraan is te drinken.
. Tramkaartjes moet je in Praag bij de metro kopen.

Adres

Voor alle kaartjes, Grenzelozen, jezelf en vergeten oorbellen:

A. Muis, room 403
Vinařsk 5
Building A1
603 00 Brno

Loes on

Hehe mooie verhalen weer, en zeer typisch dat het zo slecht geregeld was met je vakken. Volgens mij kunnen we binnenkort wel wat tsjechisch/macedonisch met elkaar brabbelen want die talen lijken best op elkaar (ossum/awesome is ook 8 in t macedonisch, dus what more do you need? ;)). Meisje ik mis jou in Nederland! Maar ik hoop je binnenkort op te kunnen zoeken in Brno!
Liefs

sandra0-0
sandra0-0 on

Dat hoop ik ook!! :D
De vakken zijn nu ongeveer geregeld, ik kijk morgen en vrijdag of de komende vakken me bevallen en dan is mn lijst rond. Hopelijk accepteerd de UU ze ook. Ik vond een vak waarin je alleen hoefde te fitnessen en daar kreeg je al 4 ects voor!
Ik hoorde van ene uit Macedonie toen dat Macedonisch en Tsjechisch zo'n 20% overlap hebben. Ben benieuwd of we elkaar dus verstaan! 8 schrijf je als osm hier. En kako is hier co. Al is kako wel ook Russisch en dus te verstaan :)
Liefs!

sandra0-0
sandra0-0 on

Oja en geen Russisch voor mij helaas, want die zit te vol!