Bezoek aan zwavel vulkaan

Anugerah hotel
Ijen crater

Flag of Indonesia  , East Java,
Saturday, November 24, 2012

Waar ik inmiddels wel helemaal klaar mee ben, is dat gerook van alle mannen. Vrijwel alle mannen roken overal. Ook in de bus en in restaurants. Ik heb op dit moment ook flink last van m'n keel. Weet niet op het komt door dit rokerige internet-cafe of toch door die autorit vanmiddag terug naar beneden. In ieder geval houd ik het hier even bij. En de mogelijkheid om foto's te uploaden is hier ook al afgeschermd. In het andere internet-cafe kon het wel, maar die zit nu op zaterdagavond vol met kinderen die computerspelletjes spelen.
 Later verder het verhaal van het zwavelmeer...

Het is nu inmiddels maandagmiddag, en ik ga eerst dit verhaal afmaken...

Vandaag niet uitslapen, want ik wordt om 4 uur opgehaald vanaf mijn kamer. Gisteren kon de aardige meneer wel een vriendje regelen die voor 80k een retourtje kon regelen naar de Ijen krater en terug.Om 10 voor werd er op m'n deur geklopt. Vreemd genoeg was ik door m'n wekker heen geslapen. Maar m'n tas had ik al gepakt, dus aankleden en snel klaar voor vertrek.
De rit zou een half uurtje duren, dus dat valt te overzien. Ik had 2 laagjes aan, dat leek me meer dan genoeg, ondanks dat de chauffeur een jas en een muts aanhad. De rit bleek echter 50 minuten te zijn. Maar dat was flink bergopwaarts. De terugreis ging stukken sneller.
De toegangsprijs bleek 35k. Op de vraag of ik een camera bij me had, heb ik maar netjes ja geantwoord. Leuk z'n camera fee :)
Aangekomen bij het beginpunt zou het een uur wandelen zijn volgens de Lonley Planet, wat ongeveer wel klopte. En daarna nog 30 minuten naar beneden naar het zwavelmeer. Echter om het hoekje zat verscholen iemand van de politie die mij tegenhield. Ik was ook de enige toerist die uberhaupt naar benenden wilde. Het was me in ieder geval wel meteen duidelijk dat ik de reis naar benenden op m'n buik kon schrijven. De politieagent maakte heel duidelijk dat dat veel te gevaarlijk was. In de Lonely planet staat dat er jaren geleden een fransman is uitgegleden en is overleden.

Even het verhaal van deze krater:
er borrelt dus vloeibaar zwavel naar boven. Deze stolt en de plakken worden door dragers uit de krater gedragen, een wilde gok: 200 meter omhoog? Daarna een heel stuk naar beneden naar het beginpunt van mijn wandeling.
Het zijn allemaal mannen en wat ze dus presteren is dus echt BIZAR!!!!! Ik heb ook een lading even op m'n rug gehad, en uberhaupt recht blijven staan is al vrij lastig. Laat staan deze 2 manden van elk 40kg, jawel dat is 80kg totaal!!!!!! eerst uit de krater dragen en dan naar beneden. Het bizarre is dat ze dat met een tempo doen, die rond mijn normale tempo ligt. Het zijn vrijwel allemaal mannetjes van mijn postuur met blijkbaar een bizarre conditie. En ze doen dit ook nog eens met een sigaret in de hand.
Beneden bij het meer is het natuurlijk zeer ongezond vanwege de zwaveldampen.
Helaas was het zeer bewolkt, dus van het meer heb ik alleen een glimp opgevangen. Thuis maar even een foto van internet plukken.
Maar het was wel een flinke teluurstelling dat ik niet een klein stukje dichterbij kon komen.
Volgens de Lonely Planet zouden er ook Gibbons in de bossen zijn. Maar het leek me zeer onwaarschijnlijk dat ik die zou zien....
Maar ineens, vanuit het niets, sprong er eentje vanuit de boom de weg op, een flinke. En er was er nog een. Alleen ze waren verschikkelijk snel. De enige foto die ik kon nemen, was echt een onwijze lucky shot!! Ik pakte mn kamera, zette 'm op stand s (dat betekent dat je de sluitertijd zelf kan bepalen), ik zoemde in en klikte. Achteraf bleken de instellingen erg gunstig: hij stond op 1/500s sluitertijd, erg kort dus, werkt supergoed als je bij flink inzoemen toch nog een scherp beeld wilt hebben en hij stond ook nog eens op standje overbelicht geloof ik, zodat ik geen volkomen zwarte vlek had met een blauwe achtergrond.
Ik had gisteren gedacht dat ik misschien wel 2 dagen kon blijven overnachten, maar had gisteravond toch maar besloten om te proberen om de bus vandaag te pakken. Hier was toch niet zoveel te beleven vergeleken tot Bondowoso.
De bus zou om 1, 2 of 3 uur vertrekken, dat lag aan wie het antwoord gaf.
Van m'n hotel 15 minutern terug naar het dorpsplein gegeten, even wat gegeten en naar de bushalte gelopen. Daar nog wel aan 2 auto's tevergeefs gevraagd of ik mee kon rijden. Hoelaat de bus nou zou arriveren wist ik echt niet, in ieder geval was ik in het bushokje in slaap gevallen, toen ik werd gewerkt door een man in een auto met nog 2 vrouwen. Hij had nog wel een plekje over. Naar bus terminaaaal? Nou graag!! Lucky day ;)
Onderweg nog 2 gibbons in de bomen voorbij zien flitsen. Fijn om te weten dat ze dus toch nog kunnen overleven hier tussen die miljoenen mensen.

Deze meneer is erg trots op zn toeter. De meeste toeteren hier alleen maar functioneel, maar deze meneer toetert echt naar alles en iedereen. Hij heeft er in ieder geval flink plezier in.

Onderweg in de auto rook het behoorlijk naar olie. Het was eigenlijk geen olielucht, maa oliedamp, zo sterk was het. Ik begon er ook een beetje hooofdpijn van te krijgen.

Alles aan de auto was behoorlijk oud. Behalve de ruitenwissers, die zagen er echt degelijk uit. Die heb je ook wel nodig waarschijnlijk hier.

Tijdens mijn verblijf in Sempol had ik besloten om het vanaf nu wat minder low-budget te gaan aanpakken. Dat heb ik wel de afgelopen 2 weken gedaan: vrijwel alles om public transport. Dat is allemaal wel leuk, maar het kost verschikkelijk veel tijd, echt heul veul. Vooral omdat het veel wachten is op de volgende bus. Het is daarom mij ook wel duidelijk dat er veel tours aangeboden werden in Yogya die in 1 keer Bromo, Ijen en vervoer naar Bali regelen. In Ubud zullen er zeker ook dit soort tours aangeboden worden. En de prijzen zijn prima voor wat je ervoor krijgt.
Het plan was om vanavond maar meteen te beginnen met wat meer luxe. Hotel Palm was wel 20% duurder, en lag op 100 meter van het hotel waar ik al had geslapen. Eens kijken of ze voor die prijs wel een warme douche hebben.
I Afgezet bij de busterminal, voor 5k naar hotel Palm met de fietstaxi. Nou, als ik een dubbele prijs moet betalen voordat ik een warme douche heb, laat dan maar zitten. Toch maar weer naar Angurah hotel gegaan.
Gedouched en naar het centrum. Daar was nog steeds het festival van 2 weken lang bezig. Een meneer heeft een nieuw nummerbordje gemaak van hout: 107.
Even later moest ik toch wel even een traantje wegpinken...het werd me toch allemaal eventjes te veel: verderop gegeten, iets met rijst ;) Nasi ayam bangang. Was in ieder geval heel erg pittig. Ik had er ook een cola bij besteld. Of ik melk in m'n cola wil? Huh? Nou, nee, dank je wel.

mam on

Na jaren, op de Oostsingel de Sint opgewacht..
Vroeger kwam hij op de Hooikade aan.
Ze wisten niet dat wij er stonden, verleden jaar was het al de bedoeling om te gaan kijken. Wij zaten toen in Vietnam.
Groetjes