Na een prachtige bustocht...

Trip Start Nov 10, 2012
Trip End Dec 10, 2012

Hotel Anugerah

Flag of Indonesia  , East Java,
Thursday, November 22, 2012

...aangekomen ergens in de bergen om half vier 's middags. Uit de bus gezet en meteen stonden er 5 fietstaxi's klaar om me naar het hotel te brengen.
Maar 30 meter verderop was ook dit internet-hok. Eerst maar eens even kijken waar ik precies ben in de stad...
Later verder. Ik heb nog flink wat dagen in te halen qua blogs. Hopelijk later vandaag.

Tis nu zes uur, heb een hotel gevonden met gratis WiFi. Maar op mb telefoon tiept het helaas erg langzaam. Nu eens de "stad" in voor een hapje eten.
Morgen naar Kawah Ijen voor een bezoek aan de zwavelmeer in de krater: mondkapje mee!!

Tis nu bijna 10 uur, geprobeerd wat foto's te uploaden, maar wil niet echt lukken.
Helaas blijkt dat er 2 weken lang een groot festival in de stad plaatsvindt met veel te doen en te bekijken. En vannacht heb ik ook maar hooguit 4 uur geslapen. Overdag alleen maar gereisd, en vanavond dus weer geen rust gehad ;)
Maar het is een erg gezellige stad tot nu toe. Het lijkt wel of dit het Wassenaar van Java is: de Lonely Planet had er al voor gewaarschuwd, en het lijkt echt waar te zijn: deze plaats is echt opvallend schoon!! Geen zwerfafval op straat, geen plastic overal. Echt een gigantisch verschil!!
Mijn plan was eerst om morgen met de bemo om 7 uur 's ochtends naar Sempol te gaan, daar naar de krater van Ijeng en dan weer terug. Maar het plan is om morgenochtend wat uit te slapen, ik slaap echt veel te weinig. En dan naar Sempol, daar misschien 's middags te wandelen, je schijnt Gibbons te kunnen zien, te overnachten en de volgende ochtend vroeg naar de krater met de zwaveldragers. Schijnt erg bijzonder te zien: mannen met 80 kg zwavel op hun rug.

Nog even kort de dag samen vatten:
-om 3 uur 's nachts stond de wekker
-half vier te voet vertrokken
-uurtje later op de top, had 2 lagen aan, maar was niet koud tijdens het wandelen. Wel tijdens het stilzitten.
-uitzicht was mooi maar niet anders dan op de bekende plaatjes. De beklimming van de Bromo en het zien van de krater vond ik vele malen indrukwekkender. Zie foto's hopelijk.
Weer in het dorp ontbeten: vieze Nasi Goor!!eng.
Wachtend op de bemo die de toeristen weer terugbrengt naar beneden: Proboliggno. Maar ja, hij zat nog niet vol om half tien:
"When 1 person pay 30k we go now." (normale prijs is 25k) @moeder/zus: k=1000
"And if we don't go now?"
"We wait..."
"Ok, we wait then" (ons vermoeden was dattie sowieso wel naar beneden moest en zo wat extra geld bij elkaar wilde krijgen). In ieder geval, we gingen een rondje rond het dorp langs de hotels doen op zoek naar toeristen. Niemand gevonden...
"We go, you pay 30k, ok?"
"No, we want for 25k"
"Then we wait..." Okee, okee, nou, we hadden het in ieder geval geprobeerd. De 2 fransen waren ook overstag, dus we gingen toch maar voor 30k. Toch weer maar liefst een halve euro duurder :)
Maar in de tussentijd had ik nog maar 50k over toen ik terug bij de bus terminal was, dus ik moest echt hoognodig pinnen. Gelukkig wilde iemand mij wel naar een ATM brengen voor 10k. "No, no, 5k..." Okee, dat vond ie ook goed. Na 20 seconden achterop de schooter waren we er al, haha!! Gelukkig was ie dicht, anders was het wel erg lullig geweest. De volgende was wel 3 minuten rijden. Mezelf weer miljonair gemaakt en weer 3 minuten terug. Met public transport had me dit nooit zo makkelijk gelukt, dus de 5k was meer dan waard!!
-Inmiddels negeer ik alle mannen die willen weten waar ik heen wil. Ze willen namelijk maar 1 ding: geld verdienen. De bus terminal had gelukkig een mooi info-punt met 2 mannen strak in uniform die precies vertelde dat de public transport bus om 12 uur naar Bondowoso zou vertrekken, mooi, da's over 40 minuten.
-in de bus kwam er een blinde man bedelen.
-en zolang de bus stil staat, blijven er maar verkopers binnenkomen, die allerlei eten en drank proberen te slijten.
-OMG!! Stapt er onderweg ook nog een vrouw met versterker de bus in, krijgen we ook nog eens gezang!! Nou, ze kan wel goed zingen, al is het behoorlijk aparte muziek...Ik heb haar maar 2k gegeven, das meer dan 10% van de busrit-prijs. Geen idee of ze daar echt blij mee is. Nou, denk het wel, ze zei netjes, tank joe. Lijkt me wel een redelijk bedrag.
-in de bus mag je trouwens gewoon roken, terwijl het buiten hard begint te regenen. En het wordt kouder, we gaan duidelijk de bergen in.
-"You like football? Persie, Sneijder, Bommel?" "Yes, yes..."
-Nee toch, 10 km verderop komt er weer een zanger de bus in, deze keer een blinde man met een begeleidster. Helaas kan ie voor geen meter zingen, verrekte vals. Z'n liedje gaat in ieder geval over roepiah, da's me in ieder geval wel duidelijk: roepiah, roepiah, roepiah, etc...
De busrit wordt steeds mooier, het is hier duidelijk een natter klimaat en dat zie je aan de hoeveelheid groen.
-"Hello Sir, what's your name? You are married? Where do you go? How old are you? Oh, I guessed 21. You are very handsome guy I think. Where do you come from? We go to work, work in de tabac".

...ik verwacht dat ik morgen geen internet in de buurt heb...

mam on

Het is zeker een ander land dan Costarica of mexico, dat had ik al gezegd.
Mooie foto,s, en veel plezier verder.

Joham on

Je houdt lekker het tempo erin, zowel met reizen als met je dagboek! Duidelijk is in ieder geval dat je op vakantie bent en wij aan het werk. Eergisteren nog 'echt' Indonesisch gegeten, was heerlijk en moest meteen aan jou denken. Leuk om zo 'mee' te reizen en een indruk van dit veelzijdige land te krijgen. En blijkaar is het goed te doen om als miljonair zelfstandig dit land te ontdekken, met dank natuurlijk aan de reisbijbel. Zijn je Hanwag's inmiddels hersteld, of heb je een paar lokale moeten aanschaffen? Hier in NL gaat alles rustig zijn gangetje, al is het wel grijs en regenachtig hier (volgende week sneeuw?). Gelukkig maakt dit voor de Sint niet uit, en gaan we hem zaterdag bij de Oostsingel van harte welkom heten (en hierna schoentjes zetten)! Verder was ons bedrijf afgelopen week het middelpunt van diverse media, wat ook zijn weerslag had op mijn dagelijkse werkzaamheden... Maar een 12 1/2 jubileum gaat zeker voor wat afleiding zorgen. Goede voortzetting van je reis!