Sukamade - Turtle beach en de plantages

Trip Start Apr 23, 2014
Trip End Apr 23, 2014

, Oost-Java,
Sunday, May 4, 2014

Na een heerlijke nachtrust zonder al te veel wakker geweest te zijn gaan wij op weg naar Turtle Beach. Een trip van een dikke 4 uur door de bergen, jungle, plantages en langs prachtige stranden.
Al snel slaan wij van de gewone weg af een zand weg op. Een nieuwe weg richting de bestemming die pas ontdekt is en ons ruim 2,5 uur reizen scheelt. Wahyuni is blij, maar ik ook hahahah. Onderweg richting de berg rijden wij langs een Kanaal, naam onbekend maar gemaakt door de Nederlanders. Die hebben hier best veel, grote en lange kanalen laten maken. Handig en praktisch. Helaas zijn de Javanen te lui en plegen ze geen onderhoudt waardoor het er veelal vervallen bijlicht.
De weg wordt al snel puur keien. En de jeep gaat hard van links naar rechts. Af en toe ben ik blij dat wij de ramen open hebben, anders had mijn hoofd door het schudden zeker door de raam gezeten. Door de bergen en echt midden door de jungle. Prachtige planten en wilde apen. Zwarten en grijzen. Geweldig om te zien.
Op eens zien wij strand. Peen prachtig ongerept strand in een grote baai. Niemand. Alleen maar kleine krabben die razend snel over het strand scheren. De stroming van het water is hier zo sterk dat je al niet ver in het water hoeft te gaan om mee gesleurd te worden. Dus tot de enkels erin en snel er weer uit. De jeeps zijn vertrokken en wij lopen langs het strand naar de hoek van de baai, waar prachtige vissersbootjes aankomen me t verse vis. Alles de hand gevangen. Daar hebben wij de lunch. Wij zijn tenslotte al een paar uur onder weg.
Het vissersdorpje is geheel bedolven door een tsunamie. Niet die in 2006 maar ongeveer 10 jaar eerder. Niemand op de wereld heeft hier over gehoord. Wel waren er 500 mensen en alle huizen naar de kust meegenomen de zee in,

Na de lunch worden wij midden op de berg afgezet om een uurtje naar beneden te wandelen. Midden in de jungle. Boven ons slingeren de apen en vliegen Toekans uit de bomen weg. Prachtige bloemen en vlinders die je nergens anders vindt. Na de heerlijke wandeltocht komen wij aan in de plantage. Welke? Allemaal. Eerst de rubberbomen, daarna de cacaobomen waar wij mogen proeven hoe een cacaoboon zit verstopt in een smakelijke witte drap. Daarna langs de koffieplantage waar wij zien hoe de bonen prachtige rood moeten worden voor ze geplukt worden.. Zowel de koffie als de cacao wordt pas in juni of later geplukt. Ook hier lopen de wilde katten. Civet katten die de bonen op eten en later weer uitpoepen. Door de maagsappen die de bonen niet kunnen verteren, haalt het wel het bittere eraf. De koffie heet Luwak koffie en is heerlijk. Luwak is tevens de Indonesische naam voor Civet.
Na een lange reis komen wij aan in een klein schattige dorpje met een kleine moskee en zelfs een christelijke kerk waar van het dorp 11 mensen naar toen gaan. Langs een brede rivier gelegen waar wij eerst nog met de jeeps doorheen moesten.
Voor wij naar onze slaapplekken gaan komen wij eerst aan bij de fabriek. Welke? Die de rubbersap omtoverde tot Rubber. De cacao klaarmaakt voor chocola en de koffie wast, pelt en droogt voor een heerlijk kopje koffie. Allemaal in een fabriek. Prachtig om te zien.

De slaapplaats is eenvoudig. Met drie op een kamer en naast ons een Frans gezin met vier. En her en der nog andere. Eerst lekker opfrissen van de reis. Achter in de kamer is een hok met een grote stenenbak gevuld met bergwater. Een plastic bakje met handgreep en douche maar. Heerlijk gewoon. Lekker fris.
Daarna gaan wij eten en dan is het wachten op vertrek. Richting Turtle beach. Het is een paar uur donker.

Samen met Richard onze chauffeur die perfect Nederlands spreekt rijden Kevin, Wahyuni en ik richting Turtle Beach. Achter ons volgt de rest in jeeps. Met een groot zoeklicht zoeken wij onderweg naar wilde dieren. De zwarte panter, wilde stieren, everzwijnen, herten, noem het maar op. Buiten een gezin wild zwijnen hebben wij niks gezien, toch was het wel spannend .
Aangekomen bij de rangerspost gaan wij eerst kijken in de stal waar alle eieren die opgegraven zijn liggen en zien tientallen kleine schildpadden kruipen over de grond. Een paar uur oud. Later die nacht zullen zij worden uitgezet op het strand om hun weg te vinden naar zee.
Dan is het tijd. Met zijn alle door het donkere bos richting zee. Spannend want het is wel gewoon de natuur. Veilig op het strand aangekomen moeten wij wachten tot en of er een schildpad op het strand is. Zonder licht en totaal stil wachten wij daar. Wouw wat een mooi uitzicht. Prachtig het maanlicht over de zee, de golven van ruim 2 meter hoog diende branding slaan en de sterren. Wat veel sterren. Hier is geen last van lichtvervuiling. Zoveel sterren heb ik nog nooit gezien.
Dan is het zover. Ze hebben eens schildpad gevonden. Langs het water lopen wij richting de schildpad, die ondertussen haar gat aan het graven is. Onderweg zien wij diverse sporen ware en schildpad zich een weg het strand op heeft gebaand.
Wanneer de schildpad haar eieren aan het leggen is mogen wij erbij. Wat bijzonder om te zien. Ze gaat ongestoord door met leggen. Na een kleine twintig minuten is ze klaar en maakt ze met grote slagen het gat dicht. Gelijk zetten de rangers er een stok bij. Dan is het wachten tot ze een paar meter verder is. Dit duurt wel een dik half uur. Ze maakt namelijk een nep gat iets verder op, vanuit het gat met de eieren. Dan worden de eieren er uit gehaald. 107 eieren. Ze worden meegenomen en in de grond bij de rangerspost gedaan waar ze ongeveer na 3 maanden uitkomen. Wat een avond en wat bijzonder. Terug naar de hutten.

De volgende ochtend gaan wij terug naar de beach. Niet veel toeristen doen dit, omdat ze verder willen of er niet overname denken. Maar is wel bijzonder om te zien waar je de nacht daarvoor in het donker hebt gelopen. En nu zien wij prachtige herten en weer allerlei soorten apen. Geweldig om te zien.
Zo nu richting Kalibaru en lekker even zwemmen. Dan nog even tukken, want om 23.00 uur gaan wij weg voor een nachtexcursie.